پرش به محتوا

سازهای بادی در اتیوپی: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Karimian (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
سازهای بادی سنتی که در انواع موسیقی‌های سنتی و [[موسیقی دینی در اتیوپی|مذهبی]] اتیوپی کاربرد وسیعی دارند، عبارتند از:  
سازهای بادی سنتی که در انواع موسیقی‌های سنتی و [[موسیقی دینی در اتیوپی|مذهبی]] [[اتیوپی]] کاربرد وسیعی دارند، عبارتند از:  
====واشینت====
====واشینت====
واشینت (Washint) (از سازهای بادی مشهور اتیوپی) فلوتی ساخته شده از نی بامبو است که در سرتاسر این کشور و به ویژه در نواحی مرتفع [[اتیوپی]] رواج دارد. این ساز لوله مانند دارای چهار حفره کوچک در اندازه‌های مختلف است که از طریق نواختن در آن و نهادن و برداشتن انگشتان بر این سوراخ‌های ریز اصوات متنوعی به وجود می‌آید. بسیاری از چوپانان [[اتیوپی]] در هنگام چرای گله‌های گاو و گوسفند بر واشینت خود دمیده و محیط اطراف خویش را غرق در نواهای خوشی می‌سازند.
واشینت (Washint) (از سازهای بادی مشهور [[اتیوپی]]) فلوتی ساخته شده از نی بامبو است که در سرتاسر این کشور و به ویژه در نواحی مرتفع [[اتیوپی]] رواج دارد. این ساز لوله مانند دارای چهار حفره کوچک در اندازه‌های مختلف است که از طریق نواختن در آن و نهادن و برداشتن انگشتان بر این سوراخ‌های ریز اصوات متنوعی به وجود می‌آید. بسیاری از چوپانان [[اتیوپی]] در هنگام چرای گله‌های گاو و گوسفند بر واشینت خود دمیده و محیط اطراف خویش را غرق در نواهای خوشی می‌سازند.
====امبیلتا====
====امبیلتا====
امبیلتا (Embilta) نوعی فلوت سنتی است که معمولا از فلز و نی بامبو ساخته می‌شود. این فلوت فاقد سوراخ است و نوازندگان آن که می‌بایست از مهارت قابل توجهی برخوردار باشند تنها با نواختن دو نت آهنگ‌های زیادی را به وجود می‌آورند.
امبیلتا(Embilta)نوعی فلوت سنتی است که معمولا از فلز و نی بامبو ساخته می‌شود. این فلوت فاقد سوراخ است و نوازندگان آن که می‌بایست از مهارت قابل توجهی برخوردار باشند تنها با نواختن دو نت آهنگ‌های زیادی را به وجود می‌آورند.
====ساز مالاکات====
====ساز مالاکات====
ساز بادی مالاکات (Malakat) صرفا در برخی مراسم مذهبی مورد استفاده کشیشان و روحانیون مسیحی قرار می‌گیرد.
ساز بادی مالاکات (Malakat) صرفا در برخی مراسم مذهبی مورد استفاده کشیشان و روحانیون مسیحی قرار می‌گیرد.
====هلدودوا====
====هلدودوا====
هلدودوا (Holdudwa) این ساز بادی شیپور مانند از شاخ حیوانات ساخته می‌شود و بیشتر مورد استفاده [[گروه های قومی اتیوپی|قبایل]] جنوبی [[اتیوپی]] قرار می‌گیرد.
هلدودوا (Holdudwa) این ساز بادی شیپور مانند از شاخ حیوانات ساخته می‌شود و بیشتر مورد استفاده [[گروه های قومی اتیوپی|قبایل]] جنوبی [[اتیوپی]] قرار می‌گیرد.
====شوفار====
====شوفار====
شوفار (Shofar) این ساز بادی که به شیپور شباهت دارد عمدتا در مراسم مذهبی مورد استفاده یهودیان بتا اسرائیل کاربرد دارد.
شوفار (Shofar) این ساز بادی که به شیپور شباهت دارد عمدتا در مراسم مذهبی مورد استفاده [[یهودی ها در اتیوپی|یهودیان]] بتا اسرائیل کاربرد دارد.
====فانتا====
====فانتا====
فانتا (Fnta) نوعی فلوت بومی است که قبیله «کونسو» و دیگر ساکنان نواحی جنوبی [[اتیوپی]] معمولا در جشن‌ها و مناسبت‌های سنتی و دینی خود این فلوت را به کار می‌برند<ref>برگرفته از http://www.folkways.si.edu/folk&#x20;music&#x20;of&#x20;ethiopia/2012</ref><ref>عرب احمدی، امیر بهرام، کریمی، مهرداد (1392). جامعه و فرهنگ [[اتیوپی]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص 232-234.</ref>.
فانتا (Fnta) نوعی فلوت بومی است که قبیله «کونسو» و دیگر ساکنان نواحی جنوبی [[اتیوپی]] معمولا در جشن‌ها و مناسبت‌های سنتی و دینی خود این فلوت را به کار می‌برند<ref>برگرفته از http://www.folkways.si.edu/folk&#x20;music&#x20;of&#x20;ethiopia/2012</ref>.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[هنر اتیوپی]]؛ [[موسیقی در اتیوپی]]؛ [[سازهای زهی سنتی در اتیوپی]]؛ [[سازهای کوبه ای در اتیوپی]]؛ [[موسیقی دینی در اتیوپی]]؛ [[موسیقی مدرن در اتیوپی]]
[[هنر اتیوپی]]؛ [[موسیقی در اتیوپی]]؛ [[سازهای زهی سنتی در اتیوپی]]؛ [[سازهای کوبه ای در اتیوپی]]؛ [[موسیقی دینی در اتیوپی]]؛ [[موسیقی مدرن در اتیوپی]]؛[[موسیقی در زیمبابوه]]؛ [[موسیقی در ژاپن]]؛ [[موسیقی در روسیه]]؛ [[موسیقی در کانادا]]؛ [[موسیقی در کوبا]]؛ [[موسیقی در لبنان]]؛ [[موسیقی در مصر]]؛ [[موسیقی در تونس]]؛ [[موسیقی در افغانستان]]؛ [[موسیقی سنتی چین]]؛ [[موسیقی در سنگال]]؛ [[موسیقی در فرانسه]]؛ [[موسیقی در آرژانتین]]؛ [[موسیقی در مالی]]؛ [[موسیقی در ساحل عاج]]؛ [[موسیقی در تایلند]]؛ [[موسیقی در اوکراین]]؛ [[موسیقی در اردن]]؛ [[موسیقی در سیرالئون]]؛ [[موسیقی در قطر]]؛ [[موسیقی در بنگلادش]]؛ [[موسیقی در سریلانکا]]؛ [[موسیقی در تاجیکستان]]؛ [[موسیقی در گرجستان]]
 
== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
<references />
== منبع اصلی ==
عرب احمدی، امیر بهرام، کریمی، مهرداد (1392). جامعه و فرهنگ [https://dmelal.ir/%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D9%88%D9%BE%DB%8C اتیوپی]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص 232-234.
== '''نویسندگان مقاله''' ==
امیر بهرام عرب احمدی و مهرداد کریمی

نسخهٔ کنونی تا ‏۸ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۱۱:۰۹

سازهای بادی سنتی که در انواع موسیقی‌های سنتی و مذهبی اتیوپی کاربرد وسیعی دارند، عبارتند از:

واشینت

واشینت (Washint) (از سازهای بادی مشهور اتیوپی) فلوتی ساخته شده از نی بامبو است که در سرتاسر این کشور و به ویژه در نواحی مرتفع اتیوپی رواج دارد. این ساز لوله مانند دارای چهار حفره کوچک در اندازه‌های مختلف است که از طریق نواختن در آن و نهادن و برداشتن انگشتان بر این سوراخ‌های ریز اصوات متنوعی به وجود می‌آید. بسیاری از چوپانان اتیوپی در هنگام چرای گله‌های گاو و گوسفند بر واشینت خود دمیده و محیط اطراف خویش را غرق در نواهای خوشی می‌سازند.

امبیلتا

امبیلتا(Embilta)نوعی فلوت سنتی است که معمولا از فلز و نی بامبو ساخته می‌شود. این فلوت فاقد سوراخ است و نوازندگان آن که می‌بایست از مهارت قابل توجهی برخوردار باشند تنها با نواختن دو نت آهنگ‌های زیادی را به وجود می‌آورند.

ساز مالاکات

ساز بادی مالاکات (Malakat) صرفا در برخی مراسم مذهبی مورد استفاده کشیشان و روحانیون مسیحی قرار می‌گیرد.

هلدودوا

هلدودوا (Holdudwa) این ساز بادی شیپور مانند از شاخ حیوانات ساخته می‌شود و بیشتر مورد استفاده قبایل جنوبی اتیوپی قرار می‌گیرد.

شوفار

شوفار (Shofar) این ساز بادی که به شیپور شباهت دارد عمدتا در مراسم مذهبی مورد استفاده یهودیان بتا اسرائیل کاربرد دارد.

فانتا

فانتا (Fnta) نوعی فلوت بومی است که قبیله «کونسو» و دیگر ساکنان نواحی جنوبی اتیوپی معمولا در جشن‌ها و مناسبت‌های سنتی و دینی خود این فلوت را به کار می‌برند[۱].

نیز نگاه کنید به

هنر اتیوپی؛ موسیقی در اتیوپی؛ سازهای زهی سنتی در اتیوپی؛ سازهای کوبه ای در اتیوپی؛ موسیقی دینی در اتیوپی؛ موسیقی مدرن در اتیوپی؛موسیقی در زیمبابوه؛ موسیقی در ژاپن؛ موسیقی در روسیه؛ موسیقی در کانادا؛ موسیقی در کوبا؛ موسیقی در لبنان؛ موسیقی در مصر؛ موسیقی در تونس؛ موسیقی در افغانستان؛ موسیقی سنتی چین؛ موسیقی در سنگال؛ موسیقی در فرانسه؛ موسیقی در آرژانتین؛ موسیقی در مالی؛ موسیقی در ساحل عاج؛ موسیقی در تایلند؛ موسیقی در اوکراین؛ موسیقی در اردن؛ موسیقی در سیرالئون؛ موسیقی در قطر؛ موسیقی در بنگلادش؛ موسیقی در سریلانکا؛ موسیقی در تاجیکستان؛ موسیقی در گرجستان

کتابشناسی

منبع اصلی

عرب احمدی، امیر بهرام، کریمی، مهرداد (1392). جامعه و فرهنگ اتیوپی. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص 232-234.

نویسندگان مقاله

امیر بهرام عرب احمدی و مهرداد کریمی