پرش به محتوا

جایگاه دین در جامعه و سیاست قزاقستان: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Noskhechi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Mahdi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Screenshot 2024-08-06 131109.png|بندانگشتی|یک شمن از آلتایی، در حال نواختن تام تام، برگرفته از ویکی بین، قابل بازیابی از https://wikibin.ir/article/wp/%D8%B4%D9%85%D9%86]]
جایگاه و نقش دین در جامعه و سیاست در آسیای مرکزی و منجمله در [[قزاقستان]] مانند سایر مناطق جهان دین، باورهای اعتقادی و پیروی از مرام و مسلک خاص از گذشته‌های دور وجود داشته است: موضوع باورهای اعتقادی در این مناطق به دوره‌های دیرینه سنگی یعنی حدود ۲۵۰۰۰ سال پیش و دوران پیش از تاریخ بر می‌گردد. در آن دوره مردم پیرو [[شمنیسم در قزاقستان|شمنیسم]] بودند و پس از آن پیرو مرام تنگریسم که شاخه ای از [[شمنیسم در قزاقستان|شمنیسم]] بوده است شدند و تا زمان ورود اسلام به این مناطق [[تنگریسم در قزاقستان|تنگریسم]] رواج داشت.


جایگاه و نقش دین در جامعه و سیاست در آسیای مرکزی و منجمله در [[قزاقستان]] مانند سایر مناطق جهان دین، باورهای اعتقادی و پیروی از مرام و مسلک خاص از گذشته های دور وجود داشته است: موضوع باورهای اعتقادی در این مناطق به دوره های دیرینه سنگی یعنی حدود ۲۵۰۰۰ سال پیش و دوران پیش از تاریخ بر می‌گردد. در آن دوره مردم پیرو [[شمنیسم در قزاقستان|شمنیسم]] بودند و پس از آن پیرو مرام تنگریسم که شاخه ای از [[شمنیسم در قزاقستان|شمنیسم]] بوده است شدند و تا زمان ورود اسلام به این مناطق [[تنگریسم در قزاقستان|تنگریسم]] رواج داشت.[[پرونده:Screenshot 2024-08-06 131109.png|بندانگشتی|یک شمن از آلتایی، در حال نواختن تام تام، برگرفته از ویکی بین، قابل بازیابی از https://wikibin.ir/article/wp/%D8%B4%D9%85%D9%86]]با ظهور اسلام، تنگیر جای خود را به «قودای» و یا همان «الله» داد. با توجه به سابقه یکتا پرستی ترکان باستان ( [[تنگریسم در قزاقستان|تنگریسم]])، اردن‌آی نه نام یک خدا بلکه به اعتقاد ترکان سیبری، فرشته ای است (جبرییل) که پیام های تانگری (خدا) را به افراد می رساند.  
با ظهور اسلام، تنگیر جای خود را به «قودای» و یا همان «الله» داد. با توجه به سابقه یکتا پرستی ترکان باستان ([[تنگریسم در قزاقستان|تنگریسم]])، اردن‌آی نه نام یک خدا بلکه به اعتقاد ترکان سیبری، فرشته ای است (جبرییل) که پیام‌های تانگری (خدا) را به افراد می‌رساند. اما علیرغم ورود اسلام به آسیای مرکزی منجمله [[قزاقستان]] بسیاری از آداب، رسوم و سنن دیرینه شمنیسم و تنگریسم در بین مردم و جامعه باقی ماند و آمیزه‌ای از اسلام و تنگریسم مجموعه باورهای مردم را تشکیل داد.


اما علیرغم ورود اسلام به آسیای مرکزی منجمله قزاقستان بسیاری از آداب، رسوم و سنن دیرینه شمنیسم و تنگریسم در بین مردم و جامعه باقی ماند و آمیزه ای از اسلام و تنگریسم مجموعه باورهای مردم را تشکیل داد.
== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[جایگاه دین در جامعه و زبان ژاپنی]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست کوبا]]؛ [[دين در جامعه و سياست لبنان]]؛ [[جایگاه دین و روحانیت در افغانستان]]؛ [[جایگاه دین در ساختار کنونی حکومت و جامعه چین]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست سنگال]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست فرانسه]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست اردن]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست زیمبابوه]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست قطر]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست سوریه]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست بنگلادش]]؛ [[سیاست های مذهبی دولت اتیوپی]]؛ [[جایگاه دین در جامعه تایلند]]
[[جایگاه دین در جامعه و زبان ژاپنی]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست کوبا]]؛ [[دين در جامعه و سياست لبنان]]؛ [[جایگاه دین و روحانیت در افغانستان]]؛ [[جایگاه دین در ساختار کنونی حکومت و جامعه چین]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست سنگال]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست فرانسه]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست اردن]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست زیمبابوه]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست قطر]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست سوریه]]؛ [[جایگاه دین در جامعه و سیاست بنگلادش]]؛ [[سیاست های مذهبی دولت اتیوپی]]؛ [[جایگاه دین در جامعه تایلند]]


== منبع اصلی ==
== منبع اصلی ==
صابری، اصغر (1395). جامعه و فرهنگ [[قزاقستان]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)، ص 230-249.
صابری، اصغر (1395). جامعه و فرهنگ [[قزاقستان]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)


== نویسنده مقاله ==
== نویسنده مقاله ==
اصغر صابری
اصغر صابری
[[رده:ادیان و مذاهب]]
[[رده:ادیان و مذاهب]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۹ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۰۹:۵۸

یک شمن از آلتایی، در حال نواختن تام تام، برگرفته از ویکی بین، قابل بازیابی از https://wikibin.ir/article/wp/%D8%B4%D9%85%D9%86

جایگاه و نقش دین در جامعه و سیاست در آسیای مرکزی و منجمله در قزاقستان مانند سایر مناطق جهان دین، باورهای اعتقادی و پیروی از مرام و مسلک خاص از گذشته‌های دور وجود داشته است: موضوع باورهای اعتقادی در این مناطق به دوره‌های دیرینه سنگی یعنی حدود ۲۵۰۰۰ سال پیش و دوران پیش از تاریخ بر می‌گردد. در آن دوره مردم پیرو شمنیسم بودند و پس از آن پیرو مرام تنگریسم که شاخه ای از شمنیسم بوده است شدند و تا زمان ورود اسلام به این مناطق تنگریسم رواج داشت.

با ظهور اسلام، تنگیر جای خود را به «قودای» و یا همان «الله» داد. با توجه به سابقه یکتا پرستی ترکان باستان (تنگریسم)، اردن‌آی نه نام یک خدا بلکه به اعتقاد ترکان سیبری، فرشته ای است (جبرییل) که پیام‌های تانگری (خدا) را به افراد می‌رساند. اما علیرغم ورود اسلام به آسیای مرکزی منجمله قزاقستان بسیاری از آداب، رسوم و سنن دیرینه شمنیسم و تنگریسم در بین مردم و جامعه باقی ماند و آمیزه‌ای از اسلام و تنگریسم مجموعه باورهای مردم را تشکیل داد.

نیز نگاه کنید به

جایگاه دین در جامعه و زبان ژاپنی؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست کوبا؛ دين در جامعه و سياست لبنان؛ جایگاه دین و روحانیت در افغانستان؛ جایگاه دین در ساختار کنونی حکومت و جامعه چین؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست سنگال؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست فرانسه؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست اردن؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست زیمبابوه؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست قطر؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست سوریه؛ جایگاه دین در جامعه و سیاست بنگلادش؛ سیاست های مذهبی دولت اتیوپی؛ جایگاه دین در جامعه تایلند

منبع اصلی

صابری، اصغر (1395). جامعه و فرهنگ قزاقستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)

نویسنده مقاله

اصغر صابری