موسیقی در سیرالئون

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۰:۳۹ توسط Mohammad (بحث | مشارکت‌ها)

یکی از شاخصه­‌های مهم هنری سیرالئون که سبب معروفیت نسبی آن در سطح قاره آفریقا نیز شده است موسیقی سنتی این کشور است که از این طریق بخشی از فرهنگ سیاهان به صورت نسل به نسل انتقال یافته و از طریق سازها و نواهای آلات موسیقی سنتی قسمتی از داستان‌­ها و اساطیر قبیلگی و تجربیات نسل قدیم به جدید منتقل می­‌گردد.

موسیقی در سیرالئون (1384). برگرفته از سایت ویکی پدیا،قابل بازیابی ازhttps://en.wikipedia.org/wiki/Music_of_Sierra_Leone

تاریخچه موسیقی و انواع رایج آن

قدمت موسیقی محلی در سیرالئون به چند هزار سال پیش و ورود نخستین گروه‌های قومی به این سرزمین باز می‌گردد. در واقع موسیقی‌های بومی سیرالئون همواره قبایل این کشور را در فراز و نشیب‌های آنان یاری نموده و به منزله دوستی صمیمی برای آنها درنظر گرفته شده است. با این حال و یا وجود تاریخ چند هزار ساله موسیقی‌های محلی در سیرالئون، این نوع از موسیقی سبک کاملا سنتی خود را حفظ کرده است. آلات و ادوات موسیقی‌­های سنتی سیرالئون را ابزاری ساده نظیر چوب، نی، حصیر، قطعات کوچک فلزی و کوزه‌های سفالی تشکیل می­‌دهند که با وجود سادگی اصوات و صداهای زیبایی تولید کرده و جهانی پر از راز و رمز را به تصویر می‌­کشند. مهم‌­ترین موسیقی سنتی این کشور «مارینگا(Maringa)» نام دارد که با ابزاری چوبی نواخته می‌­شود و به همراهی طبل­‌های کوچک و بزرگ محیط پرهیجانی را در اجتماعات و گردهمایی‌­های سنتی به وجود می­‌آورد. مارینگا معمولاً در هنگام نواخته شدن با رقص‌­ها و حرکات موزون نمایشی همراه است و نوازندگان آن گاه اشعاری را نیز سرایش می­‌دهند که با شادی و خوشحالی کلیه حضار مواجه می­‌شود[۱].

جایگاه موسیقی در فرهنگ جامعه

موسیقی‌­های مختلف بومی سیرالئون از جایگاه خاصی در فرهنگ عمومی جامعه سیرالئون برخوردارند و با حضور خود به‌نوعی به مراسم و مناسبت‌­های سنتی قبایل مختلف قداست می‌بخشند. در واقع موسیقی سنتی سیرالئون در زمره ارکان اصلی گردهمایی‌­های بومی اعم از جشن­‌ها و مجالس عزاداری مسلمانان و مسیحیان و مناسبت‌­های خاص پیروان آئین‌های سنتی همچون احضار روح، جن­‌گیری، ارتباط با ارواح اجداد و پیشینیان و... به شمار می‌­روند.

موسیقی کلاسیک _ سنتی و مدرن

طی چند دهه گذشته و بر اثر ورود امواج فرهنگ غربی، انواع و اقسام موسیقی‌های غربی به‌ویژه موسیقی‌های هیجانی و ریتمیک نیز وارد این کشور شده و مورد استقبال گروه‌های مختلف مردمی خصوصا جوانان قرار گرفته است. موسیقی غربی در دو دهه گذشته همپای موسیقی سنتی این کشور در سرتاسر کشور راه یافته و به‌صورت رقیبی بزرگ برای موسیقی بومی سیرالئون جلوه گر گشته است[i]. برخی از اندیشمندان پیش بینی کرده‌اند با ادامه بی توجهی شورای ملی هنرهای سیرالئون به وضعیت موسیقی سنتی و نوازندگان آلات موسیقی بومی در آینده‌ای نزدیک این موسیقی کاملا به روستاها عقب نشینی کرده و عرصه را به موسیقی‌های غربی واگذار خواهد کرد.

وضعیت فروش نوارهای موسیقی

طی دو دهه اخیر و خصوصا پس از پایان جنگ داخلی اقبال عمومی به موسیقی‌های غربی شدت یافته است. از این روی در حال حاضر نوارهای کاست و لوح‌های فشرده خوانندگان اروپایی و آمریکایی حتی در دورافتاده‌ترین روستاهای کشور نیز به‌چشم می‌خورد. در عین حال موسیقی‌دانان محلی به‌دلیل کمبود امکانات تاکنون نتوانسته‌اند از طریق تولید سی دی و توزیع آن در سطح جامعه با روند روبه افزایش موسیقی غربی به مقابله برخیزند و می‌توان گفت درحال واگذاری تدریجی عرصه رقابت به حریق زورمند خود در مناطق شهری – و حتی روستایی – می‌باشند.

تکثیر غیرقانونی یا سرقت آثار موسیقی

تکثیر غیرقانونی آثار موسیقی سنتی و غربی در این کشور شیوع فراوانی دارد و انواع و اقسام لوح‌های فشرده موسیقی‌های غربی و سنتی که به‌صورت غیرمجاز تکثیر شده‌اند در شهرها و روستاهای این کشور با قیمتی بسیار ارزان به‌فروش می‌رسند[۲].

نیز نگاه کنید به

موسیقی در زیمبابوه؛ موسیقی در ژاپن؛ موسیقی در روسیه؛ موسیقی در کانادا؛ موسیقی در کوبا؛ موسیقی در لبنان؛ موسیقی در مصر؛ موسیقی در تونس؛ موسیقی در افغانستان؛ موسیقی سنتی چین؛ موسیقی در سنگال؛ موسیقی در فرانسه؛ موسیقی در آرژانتین؛ موسیقی در مالی؛ موسیقی در ساحل عاج؛ موسیقی در تایلند؛ موسیقی در اوکراین؛ موسیقی در اردن؛ موسیقی در اتیوپی؛ موسیقی در قطر؛ موسیقی در بنگلادش؛ موسیقی در سریلانکا؛ موسیقی در تاجیکستان؛ موسیقی در گرجستان

کتابشناسی

  1. برگرفته از:https://www.britanicaonlineencyclopedia.com/sierraleone/arts/2011
  2. عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ سیرالئون. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)