حضور زنان اتیوپی در رسانه های جمعی

از دانشنامه ملل

زنان اتیوپی در زمینه حضور در رسانه‌های جمعی - در مقایسه با دیگر کشورهای آفریقای زیر خط صحرای بزرگ- در وضعیت مطلوبی قرار ندارند از این روی علیرغم اقدامات صورت گرفته توسط وزارت امور زنان اتیوپی و سازمان‌های زنان کشور؛ حضور زنان در سطوح مختلف رسانه‌های گروهی اتیوپی اعم از مطبوعات، رادیو و تلویزیون در مقایسه با مردان در سطح قابل قبولی نیست و بانوان شاغل در این مراکز علیرغم دارا بودن شرایط تحصیلی مناسب معمولا در بخش‌های کم اهمیت به کار گمارده می‌شوند‌. لذا می‌توان گفت بخش عمده مسئولیت‌های مهم و حساسی همچون دبیری بخش‌های خبری و کارگردانی برنامه‌های خبری رادیو تلویزیون بیشتر در اختیار مردان است و تبعیض جنسیتی آشکاری در این بخش‌ها مشاهده می‌شود.

جدای از آن زنان این کشور خصوصا در مناطق روستایی از نظر بهره گیری از رسانه‌های گروهی نیز در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برند. براساس آمارسال 2012 سازمان یونسکو از 25 کشور آفریقای سیاه، اتیوپی آخرین رده را در خصوص دسترسی زنان به روزنامه‌ها و نشریات خبری به خود اختصاص داده‌است. در گزارشات منتشره در مطبوعات این کشور طی چند سال اخیر نیز بارها بر این موضوع تاکید گردیده که از میان زنان 15 تا 49 ساله اتیوپیایی تنها %1/7 آنان در هفته نشریات خبری را مطالعه می‌کنند[۱].

نیز نگاه کنید به

جامعه و نظام اجتماعی اتیوپی؛ زنان در اتیوپی؛ تبعیض علیه زنان در رسانه های فرانسه

کتابشناسی

  1. عرب احمدی، امیر بهرام، کریمی، مهرداد (1392). جامعه و فرهنگ اتیوپی. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)، ص 69-70.