نقاشی در مالی
نقّاشی در کشور مالی پیشینه بسیار طولانی دارد و از دیرباز و دورانی که هنوز مردم این سرزمین فاقد خطّ و کتابت بودند، وسیلهای برای انعکاس زندگی قبایل مختلف این کشور بودهاست. در آن دوره، نقّاشان برای ترسیم خصوصیات زندگی و برخی آداب و رسوم خود، نقّاشیهای زیبایی بر دیواره غارها، سنگها و صخرهها ترسیم میکردند که با گذشت قرون متمادی، هنوز برخی از آنها موسوم به نقّاشیهای صخرهای، در حومه شهر باندیاگارا باقی ماندهاست. با توجّه به قدمت نقّاشی در کشور مالی، هنر نقّاشی مانند مجسمهسازی در زیرمجموعه صنایع دستی این کشور قرار میگیرد.
نقّاشان مالیایی در خلق آثار هنری خود معمولاً از برخی اسطورههای قدیمی و محیط اطراف الهام میگرفتند و به شیوهای هنرمندانه نقّاشی میکردند. احترام به سالخوردگان، هراس از خشم ارواح خبیث، تلاش برای جلب رضایت و خشنودی ارواح اجداد و درگذشتگان، بناهای تاریخی و آثار باستانی، میراث فرهنگی، چشماندازهای زیبای اطراف رود نیجر، بیابانهای شمال و شمال شرق کشور، مسابقات اسب سواری طوارق، زندگی مردم در روستاها و... موضوعهایی است که بسیار مورد استفاده نقّاشان بومی مالی قرار میگیرد.
نقّاشی سنتی مالی به دو سبک نقّاشی بر روی بوم و دیوار تقسیم میشود و هنرمندان در هر دو سبک، تمام ظرافتها و ریزهکاریهای هنری خود را به کار میگیرند. نقّاشان در خلق آثار هنری، از تلفیق رنگهای گیاهی شامل ریشه، ساقه و برگ درختان، علوفه و رنگهای روغنی استفاده میکنند[۱][۲].
نیز نگاه کنید به
نقاشی سیرالئون؛ نقاشی ژاپن؛ نقاشی روسیه؛ نقاشی افغانستان؛ نقاشی تونس؛ نقاشی کوبا؛ نقاشی لبنان؛ نقاشی مصر؛ هنر نقاشی در چین؛ نقاشی سنگال؛ نقاشی و مجسمهسازی آرژانتین؛ نقاشی در ساحل عاج؛ نقاشی تایلند؛ نقاشی اسپانیا؛ نقاشی در اردن؛ نقاشی در اتیوپی؛ نقاشی قطر؛ نقاشی و مجسمه سازی در قزاقستان؛ نقاشی تاجیکستان؛ نقاشی بنگلادش؛ نقاشی سریلانکا
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از www.mali.culture&art.com
- ↑ عرباحمدی، امیربهرام (1392). جامعه و فرهنگ مالی. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص272-273.