مدیریت فرهنگی چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۲۹۶: | خط ۲۹۶: | ||
-و سایر مواردی که از سوی [[شورای دولتی چین|شورای دولتی]] بر عهدهی این ادارهی کل قرار دهد. | -و سایر مواردی که از سوی [[شورای دولتی چین|شورای دولتی]] بر عهدهی این ادارهی کل قرار دهد. | ||
بخشهای اداری این اداره کل عبارتند از: بخش امور عمومی، بخشهای مدیریت انتشار کتاب، [[مطبوعات در چین|مطبوعات و روزنامهها و مجلات]]، تولید و انتشار آثار صوتی و تصویری و الکترونیکی، توزیع نشریات، [[صنعت چاپ و نشر در چین|صنایع چاپ و نشر]]، آموزش منابع انسانی، همکاریهای بینالمللی و مدیریت مالکیت معنوی و کپیرایت<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی] | بخشهای اداری این اداره کل عبارتند از: بخش امور عمومی، بخشهای مدیریت انتشار کتاب، [[مطبوعات در چین|مطبوعات و روزنامهها و مجلات]]، تولید و انتشار آثار صوتی و تصویری و الکترونیکی، توزیع نشریات، [[صنعت چاپ و نشر در چین|صنایع چاپ و نشر]]، آموزش منابع انسانی، همکاریهای بینالمللی و مدیریت مالکیت معنوی و کپیرایت<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی]،جلد2،ص.479-493.</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[مدیریت فرهنگی ژاپن]]؛ [[مدیریت فرهنگی کوبا]]؛ [[مدیریت فرهنگی مصر]]؛ [[مدیریت فرهنگی | [[مدیریت فرهنگی ژاپن]]؛ [[مدیریت فرهنگی کوبا]]؛ [[مدیریت فرهنگی مصر]]؛ [[مدیریت فرهنگی کانادا]]؛ [[مدیریت فرهنگی تونس]]؛ [[مدیریت فرهنگی روسیه]]؛ [[مدیریت فرهنگی سنگال]]؛ [[مدیریت فرهنگی آرژانتین]]؛ [[مدیریت فرهنگی سوریه]]؛ [[مدیریت فرهنگی زیمبابوه]]؛ [[مدیریت فرهنگی اسپانیا]]؛ [[مدیریت فرهنگی اردن]]؛ [[مدیریت فرهنگی قطر]]؛ [[مدیریت فرهنگی سیرالئون]] | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == |
نسخهٔ کنونی تا ۳ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۰۸
مدیریت کلان فرهنگی کشور چین، پس از سیاستگذاری و تعیین خطوط اصلی و راهبرد اساسی فرهنگی توسط کنگرهی ملی خلق چین و شورای دولتی(هیأت وزیران)، در میان چند وزارتخانه و سازمان و نهاد دولتی تقسیم شده است که هرکدام بخشی از مسئولیت تهیه و تدوین و اجرای قوانین و مقررات امور فرهنگی کشور و اجرای سیاستهای کلان تعیین شده را بر عهده دارند.
این نهادها عبارتند از: وزارت فرهنگ چین(Ministry of Culture, Peoples Republic of China)؛ وزیر مشاور در مدیریت دولتی امور رادیو، فیلم و تلویزیون در چین (State Administration of Radio, Film and Television)؛ سازمان امور ادیان(State Administration of Religious Affairs)؛ و اداره کل مطبوعات و انتشارات دولت چین(General Administration of Press and Publication).
وظایف و مسئولیتهای وزارت فرهنگ چین
براساس آخرین بازسازی ساختار شورای دولتی که در نخستین اجلاس یازدهمین کنگرهی ملی خلق چین در سال2008 به تصویب رسید، مهمترین مسئولیتها و شرح وظایف وزارت فرهنگ چین به شرح زیر اعلام شد.
-تهیه و تدوین اصول، سیاستها، قوانین و مقررات مربوط به مسایل فرهنگی و هنری؛
-تهیهی راهبرد و برنامههای توسعهی فرهنگی و هنری و سازماندهی، اجرا و گسترش فرهنگ و هنر کشور در چارچوب سیاست اصلاحات کشور؛
-هدایت و مدیریت امور ادبی و هنری. تولید خلاقیتهای هنری. توسعهی انواع هنرها و مدیریت برنامههای کلان فرهنگی در سراسر کشور؛
-ارایهی خدمات عمومی در زمینههای فرهنگی و هنری. برنامه ریزی و هدایت تولیدات فرهنگ عمومی. هدایت و گسترش زیرساختهای فرهنگ ملی و فرهنگ عمومی؛
-تدوین راهبردهای لازم برای توسعهی صنایع فرهنگی و هنری. هدایت و هماهنگ کردن توسعهی فرهنگی و هنری. گسترش ارتباطات و همکاریها از طریق صنایع فرهنگی بینالمللی؛
-تدوین راهبردها و طرحهای لازم برای حفاظت از میراث غیر ملموس معنوی، فرهنگی و تدوین مقررات مربوطه و تهیهی پیش نویس قوانین لازم برای ایجاد، سازماندهی و پیادهسازی حفاظت از میراث غیرملموس معنوی و فرهنگی و تعمیم فرهنگ برجستهی ملی؛
-هدایت و مدیریت صنایع فرهنگی اجتماعی. هدایت و توسعهی کتابخانهها، مراکز و پایگاههای فرهنگی و فرهنگ عمومی؛
-تدوین راهبردها و طرحهای لازم برای توسعهی بازار فرهنگی. هدایت و اجرای قانون جامع بازار فرهنگی. اعمال نظارت بر فعالیتهای تجاری و صنعتی مرتبط با فرهنگ و هنر. هدایت و نظارت بر عملکرد سازمانهای مردمی که در زمینهی فعالیتهای نمایشی اشتغال دارند؛
-مسئولیت بررسی و تصویب مقررات تولیدات ادبی و هنری منتشره در اینترنت. تنظیم عملیات صدور مجوز فعالیت برای دفاتر و پایگاههای ارایه کنندهی خدمات تجاری و کسب و کار اینترنتی. تنظیم و ساماندهی بازیهای کامپیوتری آنلاین؛
-تدوین راهبردهای لازم برای توسعهی صنایع کارتونی، بازیهای پونمایی و سازماندهی مقررات اجرایی این موارد. هدایت و هماهنگ سازی صنایع کارتونی و بازیهای پونمایی؛
-تدوین راهبردهای لازم برای توسعهی علوم و فنآوری مرتبط با فرهنگ و پیشبرد توسعهی زیرساختهای علوم و فنآوری اطلاع رسانی مرتبط با فرهنگ؛
-هدایت و مدیریت ارتباطات و مبادلات فرهنگی. سازماندهی سیاستها و مقررات مربوط به مبادلات فرهنگی بین المللی و تبادل فرهنگی با مناطق هنگکنگ، ماکائو و تایوان. هدایت فعالیتهای مراکز فرهنگی زیر نظر و مرتبط با سفارتخانهها و کنسولگریهای چین در سرتاسر جهان. هدایت و نظارت بر فعالیت مؤسسات فرهنگی وابسته به دولت مرکزی در هنگکنگ، ماکائو و تایوان. امضای موافقتنامهها و برنامهی مبادلات فرهنگی چین با کشورهای خارجی به نمایندگی از دولت. و ترتیب اجرای فعالیتهای عمدهی مبادلات فرهنگی و هنری بین المللی در داخل و خارج کشور؛
-و اجرای تمام وظایف و مسئولیتهایی که از سوی شورای دولتی بر عهدهی وزارت فرهنگ چین گذاشته شود.
سایر مسئولیتها
1-مدیریت امور اجرایی سازمان میراث فرهنگی چین؛
2-باتوجه به واگذاری مدیریت بر بازیهای کارتونی و پونمایی آنلاین به این وزارت، مسئولیت برنامه ریزی برای توسعهی صنایع و پایگاههای صنعتی مربوطه، ساخت و ساز پروژهها، برگزاری کنفرانسها، نمایشگاهها و نظارت بر بازار و تجارت اینگونه صنایع نیز بر عهدهی وزارت فرهنگ چین می باشد.
3-مواردی مانند راه اندازی و مدیریت نیروی انسانی مؤسسات تحت پوشش وزارت فرهنگ چین به صورت مجزا که در جای دیگر مشخص شده است.
تقسیمات و ساختار اداری وزارت فرهنگ چین
باتوجه به محدودهی اختیارات، وظایف و مسئولیتهای وزارت فرهنگ چین، این وزارتخانه دارای 14بخش و ادارهی مختلف است که عبارتند از:
1- بخش امور عمومی(شامل طرح و برنامه، دبیرخانه، و...)؛
2-بخش سیاستگذاری و تدوین مقررات؛
3-بخش نیروها و منابع انسانی؛
4-بخش امور مالی؛
5-بخش امور هنری؛
6-بخش علوم و فنآوری برای فرهنگ؛
7-بخش امور بازار فرهنگی؛
8-بخش صنایع فرهنگی؛
9-بخش فرهنگ عمومی؛
10-بخش میراث غیرملموس فرهنگی؛
11-ادارهی روابط فرهنگی خارجی و امور فرهنگی مناطق هنگکنگ، ماکائو و تایوان؛
12-کمیتهی حزب کمونیست وزارت فرهنگ چین؛
13-ادارهی بازنشستگان؛
و 14-ادارهی خدمات و پشتیبانی.
انجمن های فرهنگی و هنری وابسته به وزارت فرهنگ چین
لم، نمایشگاههای فرهنگی و هنری، اجرای اپرای چینی، آکروبات، و... برگزار میشود. همچنین، تأسیس و راهاندازی مراکز و رایزنیهای فرهنگی جمهوری خلق چینافزون بر موارد فوق، نهادها و انجمنهای مختلفی نیز به این وزارتخانه وابسته هستند که عبارتند از:
انجمن خوشنویسان چین؛
انجمن رقاصان چین؛
انجمن هنری چو ای چین؛
انجمن هنرمندان تلویزیونی چین؛ انجمن آکروبات چین؛
انجمن هنری و ادبی عامیانهی چین؛
انجمن عکاسان چین؛
انجمن موسیقیدانان چین؛
انجمن هنرمندان چین؛
انجمن تئاتر چین؛
انجمن نویسندگان چین؛
و فدراسیون جامعهی ادبی و هنری چین.
شرکت های وابسته به وزارت فرهنگ چین
همچنین، تعدادی شرکت اقتصادی و تجاری فعال در زمینههای فرهنگی و هنری نیز به این وزارتخانه وابسته هستند که عبارتند از:
1- شرکت توسعهی کتابخانهای وِن خوا(Wenhua)؛
2-مرکز توسعهی فرهنگی شیانگ یو(Xiang Yu)؛
3-شرکت توسعهی فرهنگی بین المللی خواخان؛
4-شرکت فرهنگی و هنری چین؛
5-آژانسهای گردشگری فرهنگی بین المللی چین.
مراکز و نهادهای آموزشی وابسته به وزارت فرهنگ چین
تعدادی از مؤسسات و نهادهای آموزشی در زمینههای فرهنگی و هنری نیز زیر نظر وزارت فرهنگ چین اداره می شوند که عبارتند از:
گروه سرگرمی و تفریحات هنری چین؛
دفتر روزنامهی آثار تاریخی چین؛
خانهی انتشارات آثار فرهنگی چین؛
مرکز مبادلات آثار تاریخی چین؛
مؤسسهی پژوهشی آثار تاریخی چین؛
موزهی لوشون(Lu Xun)؛ موزهی ملی چین؛
خانهی انتشارات فرهنگ و هنر چین؛
موزهی کاخ(شهر ممنوعه)؛
سالن بنیاد مِی لانفانگ(Mei Lanfang)؛
گالری هنری چین؛ مجمع رقص و آواز شرقی؛
مرکز هماهنگی و گردشی آثار فرهنگی چین؛
آزانس مدیریت کاخ شاهزاده گونگ(Gong)؛
مؤسسهی پژوهشی برای علوم و فنآوری هنری؛
فرهنگستان نقاشی سنتی چین؛
ارکستر مرکزی اقلیتهای چین؛
مجمع رقص و آواز چین؛
تئاتر اپرا و بالهی چین؛
و تئاتر مرکزی اپرا و بالهی چین.
نهادهای فرهنگی زیر نظر وزارت فرهنگ چین
وزارت فرهنگ چین، افزون بر بخشهای مختلف اداری، سیاستگذاری و تهیه و تدوین و اجرای قوانین و مقررات فرهنگی، دارای بخشها، مؤسسات، و مراکز فرهنگی، تحقیقی، هنری، مطبوعاتی، و آموزشی است که برخی از موارد مهم آن به شرح زیر است.
1-كتابخانهی ملی چین: تأسیس در سال1909 میلادی.
2-فرهنگستان ملی هنر چین: تأسیس در سال 1951 میلادی.
3-مؤسسهی روزنامهی فرهنگ چین: تأسیس در سال1985 میلادی.
4-كالج تربیت مدیران و مجریان امور فرهنگی: تأسیس در سال 1979 میلادی.
5-هنرستان مركزی موسیقی: تأسیس در سال 1950 میلادی.
6-هنرستان موسیقی چین برای تربیت هنرمندان این رشته در مقطع كارشناسی و كارشناسی ارشد.
7-فرهنگستان مركزی هنرهای زیبا: تأسیس در سال 1950 میلادی.
8-مؤسسهی مركزی هنرهای نمایشی: تأسیس در سال 1950 میلادی.
9-مؤسسهی اپرای چین: تأسیس در سال 19787میلادی.
10-مؤسسهی رقص پكن: تأسیس در سال 1954میلادی.
11-هنرستان موسیقی شانگهای: تأسیس در سال1949 میلادی.
12-مؤسسهی هنرهای نمایشی شانگهای: تأسیس در سال 1945 میلادی.
13-هنرستان هنرهای زیبای چین: به عنوان مؤسسهی آموزش عالی تحت نظارت وزارت فرهنگ.
14-مدرسهی آموزشی چویی(Quyi) شمال چین: تأسیس در سال1986 میلادی.
15-اپرا تئاتر پكن: تأسیس در سال1955 میلادی.
16-مركز هنر تئاتر جوانان چین: تأسیس در سال1949 میلادی.
17-مركز نمایش های تجربی تئاتر مدرن: تأسیس در سال1956 میلادی.
18-مركز تئاتر كودكان چین: تأسیس در سال1956میلادی.
19-اركستر سمفونی چین: تأسیس در سال1996میلادی.
20-مركز اپرا تئاتر بالهی چین: تأسیس در سال196 میلادی.
21-گروه باله و اپرای چین: مؤسسهی نمایش هنری زیر نظر وزارت فرهنگ.
22-گروه رقص و آواز چین: تأسیس در سال 1996میلادی.
23-اركستر مركزی اقلیت های قومی چین: تأسیس در سال 1960 میلادی.
24-گروه رقص و آواز شرقی: تأسیس در سال 1962میلادی.
25-گالری هنر چین: تأسیس در سال1962 میلادی.
26-فرهنگستان هنر نقاشیهای سنتی چین: تأسیس در سال 1981میلادی.
27-مركز برگزاری نمایشهای برون مرزی: تأسیس در سال 1978میلادی.
28-مركز برگزاری نمایشگاههای هنری در خارج از كشور: تأسیس در سال1978میلادی.
29-مؤسسهی تحقیقات هنری، علمی و تكنولوژیكی چین: تأسیس در سال1979میلادی.
30-استودیو سمعی-بصری چین:
31-تالار یادبود می لافنگ: تأسیس در سال1985میلادی.
32-آژانس مدیریت عمارت شاهزاده گونگ: تأسیس در سال 1983میلادی.
33-مركز انتشارات فرهنگ و هنر: تأسیس در سال 1980میلادی.
34-موزهی كاخ(شهر ممنوعه): تأسیس در سال 1952میلادی.
35-موزهی ملی چین تاریخ چین: تأسیس در سال 1912میلادی.
36-موزهی انقلاب چین: تأسیس در سال1950میلادی.
37-موزهی لوشون: تأسیس در سال1056میلادی.
38-مؤسسهی تحقیقات آثار باستانی چین: تأسیس در سال 1949میلادی.
39-مركز مبادلات آثار باستانی چین: تأسیس در سال1971میلادی.
40-مركز نظارت بر انتشار آثار باستانی چین: تأسیس در سال1978میلادی.
41-مركز نشر آثار باستانی: تأسیس در سال1956میلادی.
42-مؤسسهی روزنامهی آثار باستانی چین: تأسیس در سال 1987میلادی[۱].
مراکز فرهنگی چین در خارج از کشور
دولت چین تا کنون با بیش از ۱۳۴ کشور جهان قرار داد و موافقتنامهی فرهنگی امضا کرده و بر اساس آنها سالانه بیش از ۲۰۰۰ برنامهی مختلف فرهنگی و هنری مانند هفتههای فرهنگی، فستیوالهای فی در داخل و بیرون سفارتخانهها و کنسولگریهای این کشور در سایر کشورها از جمله وظایف و مسئولیتهای وزارت فرهنگ چین به شمار میآید. تا کنون بیش از ۸۴ مرکز فرهنگی در سفارتخانهها و کنسولگریهای این کشور در ۵ قارهی جهان فعال هستند که تعیین خطمشی، بودجه، برنامه و تأمین نیروی انسانی لازم آن بر عهدهی این وزارتخانه بوده و وزارت امورخارجهی چین دخالتی در این موارد ندارد، اگرچه تمامی این مراکز فرهنگی زیر نظر و در هماهنگی با سفارتخانههای این کشور به فعالیتهای خود میپردازند. مراکز فرهنگی چین در کشورهای مختلف جهان بر اساس تقسیم بندی قارهها به شرح زیر است:
1- قارهی اقیانوسیه: مرکز فرهنگی سفارت جمهوری خلق چین در کشور استرالیا (به اضافهی مرکز فرهنگی سرکنسولگری جمهوری خلق چین در سیدنی) و مرکز فرهنگی سفارت جمهوری خلق چین در کشور نیوزلند.
2- قارهی آمریکا: مرکز فرهنگی سفارت جمهوری خلق چین در کشور آمریکا (به اضافهی مراکز فرهنگی سرکنسولگریهای جمهوری خلق چین در شهرهای سانفرانسیسکو، نیویورک، هوستون، لوس آنجلس و شیکاگو)؛ مرکز فرهنگی سفارت جمهوری خلق چین در کشورهای آرژانتین؛ برزیل؛ شیلی؛ کلمبیا؛ کوبا؛ کانادا (به اضافهی سرکنسولگری جمهوری خلق چین در شهرهای ونکو وِر، بریتیش کلمبیا، و تورنتو)؛ اکوادور؛ مکزیک؛ پرو؛ ترینیداد و توباکو؛ و ونزوئلا.
3- قارهی اروپا: مرکز فرهنگی سفارت جمهوری خلق چین در کشورهای اتریش؛ بلژیک؛ دانمارک؛ فنلاند؛ فرانسه؛ آلمان؛ یونان؛ ایتالیا؛ هلند؛ نروژ؛ پرتغال؛ اسپانیا؛ سوئد؛ سوئیس؛ انگلیس؛ اوکراین؛ بلاروس؛ بلغارستان؛ صربستان؛ مونته نگرو؛ چک؛ قزاقستان؛ مجارستان؛ رومانی؛ و روسیه.
4- قارهی آفریقا: مرکز فرهنگی سفارت جمهوری خلق چیندر کشورهای بنین؛ جمهوری کنگو؛ جمهوری دمکراتیک کنگو؛ اتیوپی؛ موریتانی؛ نیجریه؛ تانزانیا؛ زیمبابوه؛ الجزایر؛ مصر؛ آفریقای جنوبی؛ مراکش؛ سودان؛ و تونس.
5- قارهی آسیا: مرکز فرهنگی سفارت جمهوری خلق چین در کشورهای بنگلادش؛ کرهی شمالی؛ هند؛ اندونزی؛ ژاپن؛ مالزی؛ مغولستان؛ میانمار؛ نپال؛ پاکستان؛ فیلیپین؛ کرهی جنوبی؛ سنگاپور؛ سریلانکا؛ ویتنام؛ ایران؛ ترکیه؛ عراق؛ سوریه؛ اردن؛ اسراییل؛ و کویت.
افزون بر مراکز فرهنگی فوق که اغلب در داخل و وابسته به سفارتخانهها و سرکنسولگریهای این کشور بوده و تابع قوانین و مقررات دیپلماتیک از جمله مصونیت دیپلماتیک هستند، کشور چین در برخی از کشورها نیز دارای مراکز فرهنگی ویژهای است که بهصورت مستقل از سفارت و بدون برخورداری از مصونیت دیپلماتیک فعالیت میکنند. این مراکز در کشورهایی همچون مالت، فرانسه، مصر، کرهی جنوبی، و جزیرهی موریس فعالیت میکنند و طبق گفتهی وزیر پیشین فرهنگ این کشور، قرار است تا ده سال آینده ۲۰ الی ۳۰ مرکز فرهنگی دیگر از این نوع، در کشورهای مختلف ایجاد شود (روزنامهی فرهنگ چین در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۰۴ این مطلب را به نقل از آقای سونگ جیاجِن وزیر وقت فرهنگ منتشر نموده است).
مدیریت دولتی امور رادیو، فیلم و تلویزیون در چین
این نهاد دولتی که در رأس آن فردی در ردیف یک وزیر کابینه قرار دارد، مسئولیت کلیهی امور سیاستگذاری، هدایت، نظارت، صدور مجوز تأسیس ایستگاههای رادیویی و شبکههای تلویزیونی عادی و ماهوارهای، توسعهی علمی و فنآوری در این زمینهها را بر عهده دارد که اهم این موارد عبارتند از:
-تحقیق و توسعهی تبلیغات از طریق رادیو و تلویزیون و خلاقیتهای ویدیویی جهت جذب افکار عمومی. هدایت تبلیغات رادیو و تلویزیون و همکاری در برنامه ریزی محتوایی و سیستم مدیریت آنها؛
-تهیه و تدوین قوانین و مقررات مدیریت صنعت فیلم، رادیو و تلویزیون، برنامه ریزی برای ارتقای شغلی کارکنان، نظارت و مدیریت بر برنامههای این دستگاهها. ارتباط با افکار عمومی از طریق برنامههای شبکههای اطلاعرسانی صوتی و تصویری. مسئولیت پخش برنامهها از نظر محتوایی و ممیزی آنها و همچنین مدیریت بر نامههای وارداتی از خارج؛
-مسئولیت صدور و ابطال مجوز شبکههای رادیو، تلویزیون و ماهواره از سطح شهرستان به بالا. نظارت بر محتوای برنامههای قابل پخش از نظر کمی و کیفی. بررسی و نظارت و صدور مجوز توزیع، پخش و یا توقف فیلمها و برنامههای تولید شده.
-مدیریت بر کارهای علمی و فنآوری مربوط به فیلم و تلویزیون و تدوین سیاستها و استانداردهای مربوطه جهت استفاده از سیستمهای نوین رادیو، تلویزیون و فیلم.
-تحقیق و مطالعه پیرامون تکنولوژیهای جدید در چارچوب سیاستهای اقتصادی و بر اساس سیاستها، مقررات و طرحهای دولت.
-بررسی و تحقیق پیرامون راهاندازی شبکههای رادیو، تلویزیون و ماهواره برای پخش در خارج از چین در چارچوب و مقررات مربوطه و مدیریت و هدایت آنها، و همچنین، هدایت این دستگاهها در مناطق هنگکنگ، ماکائو و تایوان.
-امضای قراردادهای همکاری در زمینههای مختلف با شبکهها و رادیو تلویزیونهای مختلف.
اداره کل مطبوعات و انتشارات دولت چین
مسئولیت کنترل چاپ و نشر و توزیع اخبار چاپی و الکترونیکی، صدور مجوز و با لغو فعالیت نشریات و کتاب در کشور چین بر عهدهی این اداره کل است که مستقیماً زیر نظر شورای دولتی فعالیت میکند و اهم وظایف و مسئولیتهای به شرح زیر است:
-تهیه و تدوین قوانین و مقررات مطبوعاتی، انتشاراتی و کپیرایت. انجام پژوهش و تدوین اصول و سیاستهای لازم برای بخش مطبوعات و نشریات. تهیهی پیشنویس قوانین و مقررات کلی در این زمینهها و نظارت بر اجرای صحیح این قوانین و مقررات؛
-طراحی برنامههای لازم برای تحقق اهداف و سیاستهای تعیین شده برای صنعت مطبوعات و انتشارات و هدایت برنامههای توسعهای این بخش. مشارکت در تهیهی پیشنویس سیاستهای اقتصادی و مقررات مربوط به بخش مطبوعات و انتشارات؛
-بررسی و تصویب تأسیس مؤسسات مطبوعاتی و انتشاراتی جدید (شامل کتاب، مطبوعات، رسانههای دیداری و شنیداری و انتشاراتی الکترونیکی، پایگاههای خبری اینترنتی و...) و مؤسسات توزیع کتاب و مطبوعات. صدور مجوز لازم برای ایجاد آژانسهای انتشاراتی صوتی و تصویری و الکترونیکی و مؤسسات وارد کنندهی مطبوعات و نشریات و کتب. و صدور مجوز لازم برای راهاندازی مؤسسات خبری و انتشاراتی مشترک چینی-خارجی؛
-نظارت و مدیریت بر فعالیت مطبوعات و انتشارات از جمله چاپ، نشر، کپی و توزیع نشریات و مقابله با قاچاق، چاپ، کپی و توزیع نشریات و کتب ممنوعه و رسیدگی به تخلفات در این زمینه؛
-نظارت و مدیریت بر صنعت چاپ و نشر؛
-تهیهی پیشنویس سیاستها و مقررات کلی بازار نشر و هدایت و نظارت بر اجرای آنها. تهیهی مقررات لازم برای مقابله با انتشارات غیرقانونی، خلاف اخلاق و ایجاد هماهنگیهای لازم با سایر دستگاهها برای جلوگیری از اینگونه تخلفات؛
-سازماندهی و هدایت چاپ و نشر و توزیع کتابهای درسی، اسناد و مدارک مهم حزبی و دولتی و سایر اسناد؛
-مدیریت بر امور کپیرایت، رسیدگی بر موارد نقض حقوق معنوی آثار داخلی و خارجی، و سازماندهی و شرکت در مذاکرات و معاهدات و موافقتنامههای دو جانبه و چند جانبه در خصوص حقوق معنوی و اجرای آن در چین؛
-انجام مبادلات مطبوعاتی و انتشاراتی و مالکیت معنوی در سطح بینالمللی و همکاری و هماهنگی در زمینهی واردات و صادرات کتاب، نشریات، و آثار الکترونیکی؛
-برنامهریزی لازم برای آمادهسازی، تصحیح و انتشار اسناد و مدارک و کتابهای قدیمی و نسخ خطی؛
-تکمیل و تدوین و طراحی برنامههای لازم برای توسعهی علمی و فنی و استاندارد سازی بخش مطبوعات و انتشارات و توسعهی همکاریهای علمی و تکنولوژیکی در این بخش؛
-تهیه و اجرای برنامههای لازم آموزشی برای مدیران مطبوعات، انتشارات، و کپیرایت، و سازماندهی اسناد ملی و اعطای جایزه به مدیران فعال این بخشها؛
-و سایر مواردی که از سوی شورای دولتی بر عهدهی این ادارهی کل قرار دهد.
بخشهای اداری این اداره کل عبارتند از: بخش امور عمومی، بخشهای مدیریت انتشار کتاب، مطبوعات و روزنامهها و مجلات، تولید و انتشار آثار صوتی و تصویری و الکترونیکی، توزیع نشریات، صنایع چاپ و نشر، آموزش منابع انسانی، همکاریهای بینالمللی و مدیریت مالکیت معنوی و کپیرایت[۲].
نیز نگاه کنید به
مدیریت فرهنگی ژاپن؛ مدیریت فرهنگی کوبا؛ مدیریت فرهنگی مصر؛ مدیریت فرهنگی کانادا؛ مدیریت فرهنگی تونس؛ مدیریت فرهنگی روسیه؛ مدیریت فرهنگی سنگال؛ مدیریت فرهنگی آرژانتین؛ مدیریت فرهنگی سوریه؛ مدیریت فرهنگی زیمبابوه؛ مدیریت فرهنگی اسپانیا؛ مدیریت فرهنگی اردن؛ مدیریت فرهنگی قطر؛ مدیریت فرهنگی سیرالئون
کتابشناسی
- ↑ گائو ،شوشون(1390). مؤسسات، مقررات و قوانین فرهنگی چین.ترجمه فاطمه فضایلی.تهران: انتشارات راه دان. چاپ اول
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد2،ص.479-493.