هنر در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| (۸ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:7407.jpg|بندانگشتی|هنر چین باستان]] | [[پرونده:7407.jpg|بندانگشتی|هنر چین باستان(1403). برگرفته از سایت دایره المعارف تاریخ جهان، قابل بازیابی از https://www.worldhistory.org/trans/fa/1-14403/]] | ||
[[هنر چینی|هنر چین]] بیش از هر جنبهی دیگری از [[فرهنگ چینی|فرهنگ چین]]، آن را در جهان مقامی والا بخشیده است و این بخش از [[فرهنگ چینی]] اثری ماندگار بر دیگر فرهنگها گذاشته است. هر چند [[چین]] ابداعات و اختراعات بزرگی همچون کاغذ، باروت، قطب نما، چاپ، ابریشم و چای به جهان عرضه کرده است، ولی می توان گفت که اهمیت علوم چینی با ارزش هنری این تمدن یارای برابری ندارد. حکمت چینی هم تأثیر پایداری در خارج از قلمرو تمدنی آن نداشته است، در این راستا آنچه را که هرگز نمیتوان نادیده گرفت [[هنر چینی]] است. | |||
=== [[هنر چینی]](نقاشی) === | === [[هنر چینی]](نقاشی) === | ||
در [[هنر چینی]] | در [[هنر چینی]] تکیهی هنرمند بیشتر به برون و کمال صورت است تا درون. در فرهنگ و جامعهی [[چین معاصر و چالش های فرهنگی و اجتماعی پیش رو|چین]] برخی خصوصیات ذاتی هست که تنها از راه باز تابش در [[هنر چینی]] می توان آن را یافت که برخی از این خصوصیات به شرح زیر است: | ||
==== صورت گرایی ==== | ==== [[صورت گرایی در هنر چینی|صورت گرایی]] ==== | ||
صورت گرایی خیره | [[صورت گرایی در هنر چینی|صورت گرایی]] خیره کنندهی [[هنر چینی]] که آن را در [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]]، [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] و شعر هم میتوان دید. چینیها از راه [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] دریافتهای اساسی خود را شکل میدهند. اساس منحنیهای لغزان، خطوط راست و زاویههای زیبای سقف نیایشگاههای چینی از حرکت قلم مو در نوشتههای چینی بر آمده است. لذا، خوشنویسی در عالی ترین ردهی هنرهای زیبای چینی است. | ||
در خوشنویسی، استاد هر حرکت قلم مو را تنها یکبار | در [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی،]] استاد هر حرکت قلم مو را تنها یکبار میتواند انجام دهد و در این حرکت تمام آنچه را که میخواهد باید خلق کند. تغییر دادن و بازنگری در آن امکان پذیر نیست. نقاشی چینی هم از نظر اصول و فنون با [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] رابطهی نزدیک دارد. یکی از نویسندگان [[چین]] باستان در این زمینه گفته است:«هنگامی که مردم می توانستند اندیشههای خود را با نقش بنگارند، با خط می نگاشتند، و هنگامی که از بیان کاراکترهای نگارشی ناتوان بودند، [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] میکردند.» بدین سان، یکی دیگری را تکمیل می کند و از طریق همان خود نیز به کمال میرسد و این دو قرین هم به شمار می روند، چون افزارهای نوشتن(قلم مو، مرکب، کاغذ، و دوات) که به «چهار گنج بنای ادب» اشتهار دارند، در هر دو هنر یکی است و هشت حرکت اساسی که در نوشتن کاراکترهای نگارش چینی به کار میروند در [[نقاشی های تزیینی سال نو در چین|نقاشی]] نیز به عنوان شیوههای اساسی کاربرد قلم مو شناخته میشود. | ||
==== نماد گرایی ==== | ==== [[نماد گرایی در هنر چینی|نماد گرایی]] ==== | ||
[[هنر چینی]]، در کنار صورت | [[هنر چینی]]، در کنار [[صورت گرایی در هنر چینی|صورت گرایی]]، سرشار از نماد است، درست مانند خود [[زبان چینی]] که مانند یک اثر هنری و خط اندیشه نگاری نمادی است از اشارهها و کنایهها. کارکترهای چینی چیزی را مستقیم بیان نمی کنند، یک کاراکتر یا نشانهی نگارشی چینی معنای کلمات بسیاری در زبانهای دیگر را در خود نهفته دارد. از دیگر ویژگی این زبان کوتاهی جملات آن است. شاید به گمان بیگانگان [[زبان چینی]] اشاره ای و مبهم است، اما به نظر خود چینیها مبهم حرف زدن بهتر از پرگویی کردن است. زبان و کارکترهای چینی رمزنامه ای از اشارات و نکات ظریف است. هیچ زبان دیگری در سادگی نوشتن و رساندن اندیشههای عمیق و بسیار در عبارتهای کوتاه با آن برابری نمی کند. | ||
نگارگری چینی نیز همین | نگارگری چینی نیز همین گونه است و از همین سبک و سیاق پیروی می کند و اندیشههای عمیق و اشیای ظریف را میتواند با خطهای مجرد تصویر کند. در [[هنر نقاشی در چین|نقاشی چینی]] به فضاهای خالی توجه زیادی می شود و از این طریق بر نقاط برجستهی تصویر تأکید می شود و برجسته مینمایاند. پیچیده ترین موضوعها با کمترین خطوط کشیده میشود و بزرگترین نقش خیال برروی کوچکترین تکهی کاغذ نقش می بندد. در [[هنر نقاشی در چین|نقاشی چینی]] صرفه جویی در عین بیان کامل احساس و اندیشهی هنرمند، اصل قابل توجه است. | ||
نمایش چینی هرگز مانند تئاتر غربی، واقعیت پرداز نیست. در | [[هنر تئاتر مدرن چین|نمایش چینی]] هرگز مانند تئاتر غربی، واقعیت پرداز نیست. در صحنههای آن از هیچ منظره ای استفاده نمی شود. شوخ طبعی بازیگران چینی بی مانند است. هنگامی که بر روی اسب خیالی در صحنه میتازد، از اسب خود پیاده شده و آن را به مهتر می سپارد و با معشوقه اش نجوا میکند و یا برای حمله به دشمن پشت صخره ای کمین می کند، در حالی که در این صحنه به جز هنرمند هیچ چیز و هیچکس دیگری نیست ولی تماشاگر همهی اینها را به چشم می بیند. هر جزیی از نمایش نمادی است، از اشارات و کنایاتش گرفته تا حرکات و جامههای بازیگر. در هر چیز معنا و مفهومی نهفته است که تماشاگر پیشاپیش از آن آگاه است، زیرا تماشاگر چینی برای دیدن نمایشنامه به تماشاخانه نمی رود، بلکه برای تماشای چیره دستی بازیگر میرود. بازیگر در روی صحنه و در طول داستان اشیایی را که قرار است پدیدار شوند را به اشاره پدید میآورد. در این نماد آوری دو عنصر سادگی ظاهری و پرمعنایی باطنی توأمان نهفته شده است. | ||
[[پرونده:The-emperor-ming-huang-travelling-in-shu-7397.jpg|بندانگشتی| | [[پرونده:The-emperor-ming-huang-travelling-in-shu-7397.jpg|بندانگشتی|امپراطورشوان زونگ در حال سفر به ایالت شو، قابل بازیابی از: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Li_Zhao_Dao_Tang_Ming_Huang_to_Shu.jpg]] | ||
==== طبیعت گرایی ==== | ==== [[طبیعت گرایی در هنر چینی|طبیعت گرایی]] ==== | ||
سومین ویژگی [[هنر چینی]] طبیعت گرایی یا آن چیزی است که در فرهنگ غربی از آن با نام «ناتورالیسم» یاد | سومین ویژگی [[هنر چینی]] [[طبیعت گرایی در هنر چینی|طبیعت گرایی]] یا آن چیزی است که در فرهنگ غربی از آن با نام «ناتورالیسم» یاد میشود. فرهنگ غربی نماد هولناکی از جنگ و تضاد میان انسان و طبیعت است، اما در [[فرهنگ چینی]] بر پاسداشت و هماهنگی انسان و طبیعت تأکید میشود. [[کنفوسیوس و اندیشه های او|کنفوسیوس]] گفته:<blockquote>«خردمند از آب لذت می برد و نیکمرد از کوه.» </blockquote>لذا، در نگارش چینی هم برای نام طبیعت از کاراکتری شبیه کوه و آب استفاده می شود، چون در طبیعت آب و کوه از سایر اشیاء مهمتر هستند. [[هنر چینی]] طبیعت را به نیرویی که از درون آن بر میخیزد، جاندار می بیند و غایت هدف هنرمند به وحدت رسیدن با این نیرو و سپس نمایش بیانی عالی از آن در هنر خویش است. | ||
در نقاشی | در [[هنر نقاشی در چین|نقاشی چینی]]، هنرمند همواره می کوشد از مشاهده با چشم سر به مشاهده با چشم دل برسد و با غور و تفکر در چشم انداز طبیعی به ژرفنای ناپیدای ازلی دست یابد. [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] برای هنرمند چینی مشاهده ای است که به مکاشفه ختم می شود، و لذا، اغلب [[نقاشان مشهور چین باستان|نقاشان چینی]] خود عارف نیز بودهاند. هنرمند چینی چشمی تیز برای دیدن زیباییهای طبیعت دارد و این زیبایی را هر کجا که بتواند بازسازی میکند. هنرمند در مشاهدهی طبیعت تنها ظاهر اشیاء را نمی بیند، بلکه نظم و هماهنگی باطنی انسان و طبیعت را مدنظر قرار می دهد. در نقاشی هنرمندان چینی همیشه چهار عنصر طبیعت، شعر، خوشنویسی و مهر هنرمند مکمل و لازم و ملزوم یکدیگر و جدایی ناپذیرند. | ||
معماری چینی هم از این خصوصیت برخوردار است. در و دیوار | [[هنر معماری در چین|معماری چینی]] هم از این خصوصیت برخوردار است. در و دیوار کاخهای کهن پر از نقش و نگار است؛ بام بناها را قوسهای منحنیهای چشم نواز پوشانده است. ستونها با ظرافت تمام تراش خورده اند و باغها و حیاطها با پستی و بلندیها و حوضها و کاجها و درختان سِدر و بیدهای سایه گستر آراسته شدهاند. پلهای قوسی بر روی آبراههها نمادی از ظرافت اندیشه و [[هنر چینی]] است. حتی «دیوار بزرگ» [[چین]] نیز خود را با زیباییهای طبیعت هماهنگ ساخته است. از دامنهها بالا رفته و کنار صخرهها جای گرفته و از قله ای به قلهی دیگر جهیده و بر هر اوجی برجی بر نهاده و از درهای به دامنه ای پیچ و تاب خوران گذر کرده و بر فراز بلندیها ار افق بی پایان ناپدید شده است و با هر پیچش منظره ای از ترکیب شکوه کوهسار و دست ساخت انسان پدید آورده است. | ||
بیشتر | بیشتر پرستشگاههای بودایی( [[آیین بودا]]) بر شکاف کوهها و یا دامنهها ساخته شده تا راهبان در سکوت جاودان به مراقبه به پردازند. نمازخانههای آنها پوشیده از نقش و نگار و کنده کاریهای نیلوفر مقدسِ گلِ اشراق بر صخرهها و تخته سنگها و تندیسها نقش بسته تا چیره دستی انسان با طبیعت برابری کند. | ||
شاعران و هنرمندان تائویی هم برای یافتن سکوت اندیشمندانه به طبیعت روی | [[شاعران چینی|شاعران و هنرمندان تائویی]] هم برای یافتن سکوت اندیشمندانه به طبیعت روی میآوردند. در پردههای نقاشی و شعر [[شاعران چینی]] هم این احساس نزدیکی با طبیعت و زیباییهای آن به روشنی مشاهده می شود. بنابراین، میتوان پذیرفت که در همهی آثار هنری [[چین]]، از جمله هنرهای دستی، نسیم سبک کوهسار، زمزمهی جویبار، اوج گرفتن پروانه، آواز مرغان، جلوه گری گلها، چشم انداز جنگل و کوه چشم و گوش و روح و روان را نوازش می دهد. در هر پردهی نقاشی، حکیمی در سکوت و آرامش با موسیقی پنهان طبیعت همنوا گشته و از این وحدت شگفت با طبیعت لبخندی آرام و رضایتمندانه بر لب دارد. هر چینی ظریف اندیش همواره در آرزوی آن است که در خلوت طبیعت گوشه گیرد و با رمز و راز آن دمساز شود و راز درون خود را در آن بجوید. | ||
==== الهام گیری ==== | ==== [[الهام گیری هنرمند چینی|الهام گیری]] ==== | ||
هنرمند چینی هنگامی دست به خلق اثری هنری | هنرمند چینی هنگامی دست به خلق اثری هنری میزند که از موضوع کارش لبریز و از آن الهام یافته و اختیار از کفش بیرون شده و ناگزیر از دست به قلم بردن باشد. هنرمند برای اثرش طرحی نمیریزد، بلکه از منظره چنان الهام میگیرد که از خود بیخود شده و ناخودآگاه منظرهی بدیعی می آفریند. هنرمندان برای کشیدن منظره بر کوهی بلند رفته و در آنجا به مراقبه مینشیند تا منظره ای را که در اندیشه اش پرورانده را در ذهن خود آماده سازد. هنرمند برای رسیدن به حالتی که ضمیرش سرچشمهی الهام هنریش باشد، به سیر و سلوک و ریاضت کشی دراز مدتی میپردازد. ضرب المثلی چینی در این زمینه میگوید: «تا کسی هزار کتاب نخوانده باشد و ده هزار فرسنگ سفر نکرده باشد، نمیتواند قلم به دست گیرد و دست به [[هنر نقاشی در چین|نقاشی]] برد.» در نظر چینیها، نقاش اصیل کسی است که انسان را به«حالت ذهنی» که خود هنرمند تجربه کرده است ببرد.<ref>آشوری، داریوش (1358). نگاهی به سرزمین، تاریخ، جامعه و فرهنگ چین از دیرینه ترین روزگار تا پایان سده ی نوزدهم''.'' تهران: مرکز فرهنگ آسیا. انتشارات امیر کبیر .</ref> | ||
[[پرونده:555.jpg|بندانگشتی|هنر خوشنویسی در [[چین]]، قابل بازیابی از: https://www.worldhistory.org/Chinese_Literature/]] | |||
=== هنر فاخر خوشنویسی چینی === | === [[هنر خوشنویسی چینی|هنر فاخر خوشنویسی چینی]] === | ||
خوشنویسی یکی از هنرهایی است که در میان | [[هنر خوشنویسی چینی|خوشنویسی]] یکی از هنرهایی است که در میان گنجینههای غنی [[هنر چینی]] از جایگاه ممتازی برخوردار است. [[هنر خوشنویسی چینی|هنر خوشنویسی چین]] در طول بیش از 3000 سال توسعه یافته و گسترش پیدا کرده و بخش مهمی از فرهنگ سنتی [[چین]] به شمار میآید. [[هنر خوشنویسی چینی]] به کشورهای [[ژاپن]]، کره، سنگاپور، مالزی، و هرجایی که جماعت چینی ساکن شده گسترش یافته و محبوبیت آن همچنان در حال افزایش است. | ||
=== موسیقی سنتی | === [[موسیقی سنتی چین]] === | ||
هنر | [[موسیقی سنتی چین|هنر موسیقی]]، زبانی برای بیان اندیشه و حالات درونی انسانها به بهترین و زیباترین وجه از طریق هنر است که از آغاز نوآوری و خلاقیت بشری همراه انسان بوده است. به همین دلیل است که [[موسیقی سنتی چین|هنر موسیقی]] را گوهر نشاندار تمدن بشری نامیده اند. این هنر اگرچه در هر جامعه و تمدنی رنگ و بوی خاصی دارد، ولی تنها نوع بیان حالات انسانی است که نیاز به زبان ندارد. انواع سبکها و آلات [[موسیقی سنتی چین]] نیز که ریشه در تاریخ پیش از تاریخ این سرزمین دارد[[هنر در چین# edn1|[i]]]، در گذر زمان دچار تغییر و تحولات عمیقی شده و از حالت ابتدایی و تک صدایی و سادگی آغازین به وضعیت پیشرفته، گروهی و پیچیدهی کنونی رسیده است. [[موسیقی سنتی چین|هنر موسیقی چین]] نیز همچون فرهنگ، تاریخ و تمدن این کشور، از طریق مبادله و داد ستد با سایر اقوام و ملل پیرامونی به رشد و بالندگی رسیده و بلوغ یافته و همیشه مورد توجه حاکمان و مردم عادی بوده و در غم و شادی، نیایش و مراسم، رزم و بزم، جزیی از زندگی روز مرهی مردمان این سرزمین بوده است. آنچه درپی می آید، مختصر اشاره ای به پیشینه، تاریخ پیدایش، روند شکل گیری و رشد و تکامل و وضعیت کنونی این هنر در سرزمین کهن [[چین معاصر و چالش های فرهنگی و اجتماعی پیش رو|چین]] است. | ||
نیز نگاه کنید به [[هنر | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[هنر ژاپن]]؛ [[هنر روسیه]]؛ [[هنر کانادا]]؛ [[هنر کوبا]]؛ [[هنر لبنان]]؛ [[هنر مصر]]؛ [[هنر تونس]]؛ [[هنر افغانستان]]؛ [[هنر سنگال]]؛ [[هنر تایلند|هنر تایلند؛ هنر آرژانتین]]؛ [[هنر زیمبابوه]]؛ [[هنر فرانسه]]؛ [[هنر اسپانیا]]؛ [[هنر سوریه]]؛ [[هنر مالی]][[هنر ساحل عاج|؛ هنر ساحل عاج]]؛ [[هنر سیرالئون]]؛ [[هنر قطر]]؛ [[هنر اوکراین]]؛ [[هنر اتیوپی]]؛ [[هنر سودان]]؛ [[هنر گرجستان]]؛ [[هنر تاجیکستان]]؛ [[هنر بنگلادش]]؛ [[هنر قزاقستان]]؛ [[هنر سریلانکا]]؛ [[هنر اردن]] | |||
= پاورقی = | = پاورقی = | ||
[[هنر در چین# | [[هنر در چین# ednref1|[i]]] - <small>از میان کشفیات باستانی به دست آمده از سرزمین [[چین]]، نمونههایی از نِیهای استخوانی متعلق به بیش از 8000سال کشف شده است که بیانگر قدمت این هنر در میان مردم سرزمین [[چین]] است.</small> | ||
= کتابشناسی = | = کتابشناسی = | ||
<references /> | |||
== منبع اصلی == | |||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | |||
== نویسنده مقاله == | |||
علی محمد سابقی | |||
[[رده:هنر]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۰ نوامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۳:۱۰

هنر چین بیش از هر جنبهی دیگری از فرهنگ چین، آن را در جهان مقامی والا بخشیده است و این بخش از فرهنگ چینی اثری ماندگار بر دیگر فرهنگها گذاشته است. هر چند چین ابداعات و اختراعات بزرگی همچون کاغذ، باروت، قطب نما، چاپ، ابریشم و چای به جهان عرضه کرده است، ولی می توان گفت که اهمیت علوم چینی با ارزش هنری این تمدن یارای برابری ندارد. حکمت چینی هم تأثیر پایداری در خارج از قلمرو تمدنی آن نداشته است، در این راستا آنچه را که هرگز نمیتوان نادیده گرفت هنر چینی است.
هنر چینی(نقاشی)
در هنر چینی تکیهی هنرمند بیشتر به برون و کمال صورت است تا درون. در فرهنگ و جامعهی چین برخی خصوصیات ذاتی هست که تنها از راه باز تابش در هنر چینی می توان آن را یافت که برخی از این خصوصیات به شرح زیر است:
صورت گرایی
صورت گرایی خیره کنندهی هنر چینی که آن را در خوشنویسی، نقاشی و شعر هم میتوان دید. چینیها از راه خوشنویسی دریافتهای اساسی خود را شکل میدهند. اساس منحنیهای لغزان، خطوط راست و زاویههای زیبای سقف نیایشگاههای چینی از حرکت قلم مو در نوشتههای چینی بر آمده است. لذا، خوشنویسی در عالی ترین ردهی هنرهای زیبای چینی است.
در خوشنویسی، استاد هر حرکت قلم مو را تنها یکبار میتواند انجام دهد و در این حرکت تمام آنچه را که میخواهد باید خلق کند. تغییر دادن و بازنگری در آن امکان پذیر نیست. نقاشی چینی هم از نظر اصول و فنون با خوشنویسی رابطهی نزدیک دارد. یکی از نویسندگان چین باستان در این زمینه گفته است:«هنگامی که مردم می توانستند اندیشههای خود را با نقش بنگارند، با خط می نگاشتند، و هنگامی که از بیان کاراکترهای نگارشی ناتوان بودند، نقاشی میکردند.» بدین سان، یکی دیگری را تکمیل می کند و از طریق همان خود نیز به کمال میرسد و این دو قرین هم به شمار می روند، چون افزارهای نوشتن(قلم مو، مرکب، کاغذ، و دوات) که به «چهار گنج بنای ادب» اشتهار دارند، در هر دو هنر یکی است و هشت حرکت اساسی که در نوشتن کاراکترهای نگارش چینی به کار میروند در نقاشی نیز به عنوان شیوههای اساسی کاربرد قلم مو شناخته میشود.
نماد گرایی
هنر چینی، در کنار صورت گرایی، سرشار از نماد است، درست مانند خود زبان چینی که مانند یک اثر هنری و خط اندیشه نگاری نمادی است از اشارهها و کنایهها. کارکترهای چینی چیزی را مستقیم بیان نمی کنند، یک کاراکتر یا نشانهی نگارشی چینی معنای کلمات بسیاری در زبانهای دیگر را در خود نهفته دارد. از دیگر ویژگی این زبان کوتاهی جملات آن است. شاید به گمان بیگانگان زبان چینی اشاره ای و مبهم است، اما به نظر خود چینیها مبهم حرف زدن بهتر از پرگویی کردن است. زبان و کارکترهای چینی رمزنامه ای از اشارات و نکات ظریف است. هیچ زبان دیگری در سادگی نوشتن و رساندن اندیشههای عمیق و بسیار در عبارتهای کوتاه با آن برابری نمی کند.
نگارگری چینی نیز همین گونه است و از همین سبک و سیاق پیروی می کند و اندیشههای عمیق و اشیای ظریف را میتواند با خطهای مجرد تصویر کند. در نقاشی چینی به فضاهای خالی توجه زیادی می شود و از این طریق بر نقاط برجستهی تصویر تأکید می شود و برجسته مینمایاند. پیچیده ترین موضوعها با کمترین خطوط کشیده میشود و بزرگترین نقش خیال برروی کوچکترین تکهی کاغذ نقش می بندد. در نقاشی چینی صرفه جویی در عین بیان کامل احساس و اندیشهی هنرمند، اصل قابل توجه است.
نمایش چینی هرگز مانند تئاتر غربی، واقعیت پرداز نیست. در صحنههای آن از هیچ منظره ای استفاده نمی شود. شوخ طبعی بازیگران چینی بی مانند است. هنگامی که بر روی اسب خیالی در صحنه میتازد، از اسب خود پیاده شده و آن را به مهتر می سپارد و با معشوقه اش نجوا میکند و یا برای حمله به دشمن پشت صخره ای کمین می کند، در حالی که در این صحنه به جز هنرمند هیچ چیز و هیچکس دیگری نیست ولی تماشاگر همهی اینها را به چشم می بیند. هر جزیی از نمایش نمادی است، از اشارات و کنایاتش گرفته تا حرکات و جامههای بازیگر. در هر چیز معنا و مفهومی نهفته است که تماشاگر پیشاپیش از آن آگاه است، زیرا تماشاگر چینی برای دیدن نمایشنامه به تماشاخانه نمی رود، بلکه برای تماشای چیره دستی بازیگر میرود. بازیگر در روی صحنه و در طول داستان اشیایی را که قرار است پدیدار شوند را به اشاره پدید میآورد. در این نماد آوری دو عنصر سادگی ظاهری و پرمعنایی باطنی توأمان نهفته شده است.

طبیعت گرایی
سومین ویژگی هنر چینی طبیعت گرایی یا آن چیزی است که در فرهنگ غربی از آن با نام «ناتورالیسم» یاد میشود. فرهنگ غربی نماد هولناکی از جنگ و تضاد میان انسان و طبیعت است، اما در فرهنگ چینی بر پاسداشت و هماهنگی انسان و طبیعت تأکید میشود. کنفوسیوس گفته:
«خردمند از آب لذت می برد و نیکمرد از کوه.»
لذا، در نگارش چینی هم برای نام طبیعت از کاراکتری شبیه کوه و آب استفاده می شود، چون در طبیعت آب و کوه از سایر اشیاء مهمتر هستند. هنر چینی طبیعت را به نیرویی که از درون آن بر میخیزد، جاندار می بیند و غایت هدف هنرمند به وحدت رسیدن با این نیرو و سپس نمایش بیانی عالی از آن در هنر خویش است.
در نقاشی چینی، هنرمند همواره می کوشد از مشاهده با چشم سر به مشاهده با چشم دل برسد و با غور و تفکر در چشم انداز طبیعی به ژرفنای ناپیدای ازلی دست یابد. نقاشی برای هنرمند چینی مشاهده ای است که به مکاشفه ختم می شود، و لذا، اغلب نقاشان چینی خود عارف نیز بودهاند. هنرمند چینی چشمی تیز برای دیدن زیباییهای طبیعت دارد و این زیبایی را هر کجا که بتواند بازسازی میکند. هنرمند در مشاهدهی طبیعت تنها ظاهر اشیاء را نمی بیند، بلکه نظم و هماهنگی باطنی انسان و طبیعت را مدنظر قرار می دهد. در نقاشی هنرمندان چینی همیشه چهار عنصر طبیعت، شعر، خوشنویسی و مهر هنرمند مکمل و لازم و ملزوم یکدیگر و جدایی ناپذیرند.
معماری چینی هم از این خصوصیت برخوردار است. در و دیوار کاخهای کهن پر از نقش و نگار است؛ بام بناها را قوسهای منحنیهای چشم نواز پوشانده است. ستونها با ظرافت تمام تراش خورده اند و باغها و حیاطها با پستی و بلندیها و حوضها و کاجها و درختان سِدر و بیدهای سایه گستر آراسته شدهاند. پلهای قوسی بر روی آبراههها نمادی از ظرافت اندیشه و هنر چینی است. حتی «دیوار بزرگ» چین نیز خود را با زیباییهای طبیعت هماهنگ ساخته است. از دامنهها بالا رفته و کنار صخرهها جای گرفته و از قله ای به قلهی دیگر جهیده و بر هر اوجی برجی بر نهاده و از درهای به دامنه ای پیچ و تاب خوران گذر کرده و بر فراز بلندیها ار افق بی پایان ناپدید شده است و با هر پیچش منظره ای از ترکیب شکوه کوهسار و دست ساخت انسان پدید آورده است.
بیشتر پرستشگاههای بودایی( آیین بودا) بر شکاف کوهها و یا دامنهها ساخته شده تا راهبان در سکوت جاودان به مراقبه به پردازند. نمازخانههای آنها پوشیده از نقش و نگار و کنده کاریهای نیلوفر مقدسِ گلِ اشراق بر صخرهها و تخته سنگها و تندیسها نقش بسته تا چیره دستی انسان با طبیعت برابری کند.
شاعران و هنرمندان تائویی هم برای یافتن سکوت اندیشمندانه به طبیعت روی میآوردند. در پردههای نقاشی و شعر شاعران چینی هم این احساس نزدیکی با طبیعت و زیباییهای آن به روشنی مشاهده می شود. بنابراین، میتوان پذیرفت که در همهی آثار هنری چین، از جمله هنرهای دستی، نسیم سبک کوهسار، زمزمهی جویبار، اوج گرفتن پروانه، آواز مرغان، جلوه گری گلها، چشم انداز جنگل و کوه چشم و گوش و روح و روان را نوازش می دهد. در هر پردهی نقاشی، حکیمی در سکوت و آرامش با موسیقی پنهان طبیعت همنوا گشته و از این وحدت شگفت با طبیعت لبخندی آرام و رضایتمندانه بر لب دارد. هر چینی ظریف اندیش همواره در آرزوی آن است که در خلوت طبیعت گوشه گیرد و با رمز و راز آن دمساز شود و راز درون خود را در آن بجوید.
الهام گیری
هنرمند چینی هنگامی دست به خلق اثری هنری میزند که از موضوع کارش لبریز و از آن الهام یافته و اختیار از کفش بیرون شده و ناگزیر از دست به قلم بردن باشد. هنرمند برای اثرش طرحی نمیریزد، بلکه از منظره چنان الهام میگیرد که از خود بیخود شده و ناخودآگاه منظرهی بدیعی می آفریند. هنرمندان برای کشیدن منظره بر کوهی بلند رفته و در آنجا به مراقبه مینشیند تا منظره ای را که در اندیشه اش پرورانده را در ذهن خود آماده سازد. هنرمند برای رسیدن به حالتی که ضمیرش سرچشمهی الهام هنریش باشد، به سیر و سلوک و ریاضت کشی دراز مدتی میپردازد. ضرب المثلی چینی در این زمینه میگوید: «تا کسی هزار کتاب نخوانده باشد و ده هزار فرسنگ سفر نکرده باشد، نمیتواند قلم به دست گیرد و دست به نقاشی برد.» در نظر چینیها، نقاش اصیل کسی است که انسان را به«حالت ذهنی» که خود هنرمند تجربه کرده است ببرد.[۱]

هنر فاخر خوشنویسی چینی
خوشنویسی یکی از هنرهایی است که در میان گنجینههای غنی هنر چینی از جایگاه ممتازی برخوردار است. هنر خوشنویسی چین در طول بیش از 3000 سال توسعه یافته و گسترش پیدا کرده و بخش مهمی از فرهنگ سنتی چین به شمار میآید. هنر خوشنویسی چینی به کشورهای ژاپن، کره، سنگاپور، مالزی، و هرجایی که جماعت چینی ساکن شده گسترش یافته و محبوبیت آن همچنان در حال افزایش است.
موسیقی سنتی چین
هنر موسیقی، زبانی برای بیان اندیشه و حالات درونی انسانها به بهترین و زیباترین وجه از طریق هنر است که از آغاز نوآوری و خلاقیت بشری همراه انسان بوده است. به همین دلیل است که هنر موسیقی را گوهر نشاندار تمدن بشری نامیده اند. این هنر اگرچه در هر جامعه و تمدنی رنگ و بوی خاصی دارد، ولی تنها نوع بیان حالات انسانی است که نیاز به زبان ندارد. انواع سبکها و آلات موسیقی سنتی چین نیز که ریشه در تاریخ پیش از تاریخ این سرزمین دارد[i]، در گذر زمان دچار تغییر و تحولات عمیقی شده و از حالت ابتدایی و تک صدایی و سادگی آغازین به وضعیت پیشرفته، گروهی و پیچیدهی کنونی رسیده است. هنر موسیقی چین نیز همچون فرهنگ، تاریخ و تمدن این کشور، از طریق مبادله و داد ستد با سایر اقوام و ملل پیرامونی به رشد و بالندگی رسیده و بلوغ یافته و همیشه مورد توجه حاکمان و مردم عادی بوده و در غم و شادی، نیایش و مراسم، رزم و بزم، جزیی از زندگی روز مرهی مردمان این سرزمین بوده است. آنچه درپی می آید، مختصر اشاره ای به پیشینه، تاریخ پیدایش، روند شکل گیری و رشد و تکامل و وضعیت کنونی این هنر در سرزمین کهن چین است.
نیز نگاه کنید به
هنر ژاپن؛ هنر روسیه؛ هنر کانادا؛ هنر کوبا؛ هنر لبنان؛ هنر مصر؛ هنر تونس؛ هنر افغانستان؛ هنر سنگال؛ هنر تایلند؛ هنر آرژانتین؛ هنر زیمبابوه؛ هنر فرانسه؛ هنر اسپانیا؛ هنر سوریه؛ هنر مالی؛ هنر ساحل عاج؛ هنر سیرالئون؛ هنر قطر؛ هنر اوکراین؛ هنر اتیوپی؛ هنر سودان؛ هنر گرجستان؛ هنر تاجیکستان؛ هنر بنگلادش؛ هنر قزاقستان؛ هنر سریلانکا؛ هنر اردن
پاورقی
[i] - از میان کشفیات باستانی به دست آمده از سرزمین چین، نمونههایی از نِیهای استخوانی متعلق به بیش از 8000سال کشف شده است که بیانگر قدمت این هنر در میان مردم سرزمین چین است.
کتابشناسی
- ↑ آشوری، داریوش (1358). نگاهی به سرزمین، تاریخ، جامعه و فرهنگ چین از دیرینه ترین روزگار تا پایان سده ی نوزدهم. تهران: مرکز فرهنگ آسیا. انتشارات امیر کبیر .
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی