آموزش عالی در آرژانتین: تفاوت میان نسخهها
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).) |
|||
خط ۲۷: | خط ۲۷: | ||
بر اساس قانون بودجه بخش آموزش کشور در سال ۲۰۱۲ در مقایسه با سال قبل از آن ۸/۱۸ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که بودجه بخش علوم و فناوری در مقایسه با سال ۲۰۱۱ بیش از23/4 درصد افزایش یافت و بدین ترتیب مجموع بودجه دو بخش مذکور برابر ۴۵۶۳۸ میلیون پزو (تقریبا هر 4/5 پزو برابر یک دلار میباشد) تعیین گردیده است که حدود ۶ درصد تولید ناخالص داخلی کشور میباشد<ref>خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ [[آرژانتین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص333-334.</ref>. | بر اساس قانون بودجه بخش آموزش کشور در سال ۲۰۱۲ در مقایسه با سال قبل از آن ۸/۱۸ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که بودجه بخش علوم و فناوری در مقایسه با سال ۲۰۱۱ بیش از23/4 درصد افزایش یافت و بدین ترتیب مجموع بودجه دو بخش مذکور برابر ۴۵۶۳۸ میلیون پزو (تقریبا هر 4/5 پزو برابر یک دلار میباشد) تعیین گردیده است که حدود ۶ درصد تولید ناخالص داخلی کشور میباشد<ref>خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ [[آرژانتین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص333-334.</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[آموزش عالی کانادا]]؛ [[آموزش عالی روسیه]]؛ [[آموزش عالی افغانستان]]؛ [[آموزش عالی تونس]]؛ [[آموزش عالی ژاپن]]؛ [[آموزش عالی کوبا]]؛ [[آموزش عالی لبنان]]؛ [[آموزش عالی مصر]]؛ [[آموزش عالی در چین]]؛ [[آموزش عالی سنگال]]؛ [[آموزش عالی فرانسه]]؛ [[آموزش عالی مالی]]؛ [[آموزش عالی سودان]]؛ [[آموزش عالی ساحل عاج]]؛ [[آموزش عالی زیمبابوه]]؛ [[آموزش عالی | [[آموزش عالی کانادا]]؛ [[آموزش عالی روسیه]]؛ [[آموزش عالی افغانستان]]؛ [[آموزش عالی تونس]]؛ [[آموزش عالی ژاپن]]؛ [[آموزش عالی کوبا]]؛ [[آموزش عالی لبنان]]؛ [[آموزش عالی مصر]]؛ [[آموزش عالی در چین]]؛ [[آموزش عالی سنگال]]؛ [[آموزش عالی فرانسه]]؛ [[آموزش عالی مالی]]؛ [[آموزش عالی سودان]]؛ [[آموزش عالی ساحل عاج]]؛ [[آموزش عالی زیمبابوه]]؛ [[آموزش عالی اوکراین]]؛ [[آموزش عالی اسپانیا]]؛ [[آموزش عالی اردن]]؛ [[آموزش عالی اتیوپی]]؛ [[آموزش عالی سیرالئون]]؛ [[آموزش عالی قطر]]؛ [[آموزش عالی قزاقستان]]؛ [[آموزش عالی بنگلادش]]؛ [[آموزش عالی تاجیکستان]]؛ [[آموزش عالی سریلانکا]]؛ [[آموزش عالی تایلند]] | ||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
<references /> | |||
[[رده:نظام آموزش عالی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۲۰:۴۶
بر اساس اعلام وزارت آموزش کشور، تعداد کل مؤسسات و نهادهای آموزش عالی فعال در کشور ۱۱۵ واحد است که از این تعداد ۴۷ دانشگاه دولتی، ۴۶ دانشگاه خصوصی، ۷ مؤسسه آموزش عالی دولتی، ۱۲ مؤسسه آموزش عالی خصوصی و ۳ واحد دانشگاهی به ترتیب استانی، خارجی و بینالمللی در کشور فعالیت دارند. در دانشگاههای دولتی تمامی امکانات رایگان است اما دانشگاههای خصوصی، هزینههای خدمات را دریافت میکنند. تعداد کل دانشجویان کشور طبق آمار رسمی وزارت آموزش در سال ۲۰۱۰ برابر ۱۶۰۰۵۲۲ نفر بوده است که در رشتههای مختلف در مقاطع متفاوت دانشگاهی تا سطح دکترا در حال تحصیل بودهاند. دانشگاه بوئنوسآیرس، دانشگاه ملیکوردوبا، دانشگاه ملی لاپلاتا، دانشگاه صنعتی ملی UTN و دانشگاه ملی کویومندوزا از مهمترین دانشگاههای این کشور هستند.
بزرگترین دانشگاه آرژانتین
دانشگاه بوئنوسآیرس در سال ۱۸۲۱ با ابتکار وزیر دولتی استان بوئنوسآیرس تأسیس شد. این دانشگاه در حال حاضر بزرگترین دانشگاه آرژانتین و یکی از مطرحترین دانشگاههای قاره آمریکاست. این دانشگاه همچون سایر دانشگاههای ملی آرژانتین از نقطهنظر مالی وابسته به دولت است اما به لحاظ سازمانی دانشگاهی خودمختار، آزاد، لاییک و رایگان محسوب میشود. به دلیل اینکه اداره دانشگاه طبق اصلاحیه قانون دانشگاهها در سال ۱۹۱۸ توسط رئیس دانشگاه انجام میشود و رئیس نیز از طریق انتخابات داخلی با رأی اساتید، دانشجویان و فارغالتحصیلان انتخاب میگردد، دانشگاه خودمختار محسوب میشود. دانشگاه بوئنوسآیرس از سال 1949 به دستور رئیسجمهور خوان دومینگو پرون کاملا رایگان شد و بدین صورت فرزندان تمامی افراد جامعه به صورت برابر امکان ورود به این دانشگاه را پیدا کردند. در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هزینههای تغذیه و خوابگاه از دانشجویان اخذ میشود. البته به چنین دانشجویانی فرصت کار دانشجویی برای پرداخت هزینههای خود اعطا میشود[۱].
دانشگاه بوئنوسآیرس در حال حاضر مهمترین و معروفترین دانشگاه کشور است که مدارک آن در اغلب دانشگاههای جهان ارزیابی میشود. این دانشگاه بر اساس رتبهبندی بهترین دانشگاههای جهان در رده ۲۴۷ قرار میگیرد. و با داشتن بیش از ۳۰۰ هزار دانشجو بزرگترین دانشگاه کشور است.۱۳ دانشکده زیرمجموعه این دانشگاه محسوب میشوند. ۱۰۸ رشته کارشناسی و ۳۱۴ رشته تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه وجود دارد. بیشترین دانشجوی پذیرفته شده در رشته پزشکی است. ۱۸ مرکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه در حال فعالیت هستند و ۲۲ مرکز پژوهشی دیگر نیز به صورت مشترک با دیگر مؤسسات فعالیت میکنند. این دانشگاه هر ساله بیش از ۵۰ هزار دانشجو میپذیرد و بودجه سالیانه آن بیش از ۵۵/۱ میلیارد پزو است.
در سالهای اخیر دانشگاه بوئنوسآیرس به سمت جذب دانشجویان خارجی حرکت کرده است، در سال ۲۰۱۱ بیش از ۹۳۰۰ نفر دانشجوی خارجی در این دانشگاه ثبت نام کردهاند که نسبت به سال قبل از آن ۳۰ درصد رشد نشان میدهد.۴۹ درصد این دانشجویان از کشورهای آمریکای لاتین، ۴۴ درصد از ایالات متحده، اروپا و کانادا و مابقی از سایر نقاط جهان بودهاند[۱].
نکته جالب در مورد دانشگاه بوئنوسآیرس این است که ۴ نفر از ۵ دانشمند آرژانتینیکه تاکنون جایزه نوبل را کسب کردهاند، فارغالتحصیل و یا استاد این دانشگاه بودهاند از این تعداد سه نفر در رشته پزشکی و یک نفر در رشته حقوق موفق به دریافت این جایزه شدهاند.
قدیمیترین دانشگاه آرژانتین
«دانشگاه ملی کوردوبا» (Universidad Nacional de Cordoba) که در سال ۱۶۱۳ تأسیس شده است با ۴۰۰ سال فعالیت، قدیمیترین دانشگاه آرژانتین میباشد. این دانشگاه در حال حاضر نیز بعد از دانشگاه بوئنوسآیرس مهمترین دانشگاه کشور بوده و دومین دانشگاه به لحاظ تعداد دانشجویان در کشور محسوب میشود[۲].
دانشگاه مزبور در ابتدا به منظور آموزش دانشآموزانی که در مراکز مذهبی وابسته به کلیسا تحصیل میکردند و همچنین کشیشها تأسیس شد. دو رشته اولیه این دانشگاه فلسفه و مذهب بوده است. تا سال ۱۷۶۷ این دانشگاه در اختیار کلیسا بود و در این زمان به حکم کارلوس سوم پادشاه اسپانیا، از کلیسا خلع ید شد. در سال ۱۷۹۱ اولین دانشکده این دانشگاه که دانشکده علوم اجتماعی، حقوق و فلسفه نام داشت، تأسیس شد و اولین رشته به غیر از دو رشته مذهب و فلسفه که در دانشگاه ایجاد شد، رشته حقوق بود. بر اساس آمار اعلام شده توسط این دانشگاه از ابتدای فعالیت تا پایان سال ۲۰۱۰ بیش از ۲۵۰ هزار نفر از این دانشگاه فارغالتحصیل شدهاند. فعالیت این دانشگاه در ابتدا بسیار آرام بوده است بهگونهای که از سال اول فعالیت تا سال ۱۸۱۰جمعا ۲۲۷۸ مدرک فارغالتحصیلی در این دانشگاه صادر شده بود. در حال حاضر در این دانشگاه بیش از ۱۱۰ هزار دانشجو مشغول به تحصیل در ۱۳ دانشکده و بیش از ۲۵۰ رشته تحصیلی هستند. بالغ بر ۱۰۰ مرکز تحقیقات توسط این دانشگاه برای انجام پژوهش محققین ایجاد شده است. 25 کتابخانه و ۱۶ موزه نیز وابسته به این دانشگاه میباشند. دانشگاه کوردوبا هر سال از طریق آزمونهای ورودی ۷۰۰۰ دانشجو میپذیرد.
تعداد اساتید دانشگاه تا پایان سال ۲۰۱۰ برابر ۸۹۳۳ نفر بوده است که در این بین نسبت اساتید زن و مرد تقریبا برابر است. علاوه بر آن ۲۸۰۹ نفر محقق نیز در مراکز تحقیقاتی این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند. در این دانشگاه مجموعا ۲۸۳۴ نفر کارمند به غیر از اساتید مشغول فعالیت هستند. نکته آخر اینکه بودجه دانشگاه ملی کوردوبا در سال ۲۰۱۱ برابر ۲۱۱/۷۰۲ میلیون پزو بوده است[۲][۳].
تعداد دانشجویان خارجی
طبق آمار منتشره وزارت آموزش، علوم و تکنولوژی آرژانتین، تعداد دانشجویان خارجی در حال تحصیل در آرژانتین بین سالهای2007 الی 2009 قریب ۲۰۰ درصد افزایش یافته و به ۶۰ هزار نفر رسیده است درحالیکه این رقم در سال ۲۰۰۸ برابر۷۳۷,۲۳ نفر بوده است. دولت پیشبینی کرده است که تعداد این دانشجویان در سال ۲۰۱۲م به ۹۰ هزار نفر برسد[۴].
در بین دانشجویان خارجی، دانشجویان کشورهای شیلی و کلمبیا بیشترین تعداد را شامل میشوند. حدود ۷۵ درصد دانشجویان خارجی از آمریکای لاتین به آرژانتین وارد شدهاند و ۲۵ درصد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در آرژانتین نیز از اروپا، آمریکا و آسیا هستند، 62/48 درصد دانشجویان خارجی در دانشگاههای بوئنوسآیرس مشغول به تحصیل هستند[۴].
بر این اساس تنها حدود1/05 درصد دانشجویان شاغل به تحصیل در آرژانتین را دانشجویان خارجی تشکیل میدهند که از این نظر در رتبه وسط کشورهای آمریکای لاتین قرار میگیرد، از این نظر نسبت دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در برزیل، مکزیک و شیلی بالاتر از این رقم میباشد[۵].
بودجه تحقیقاتی کشور
شورای ملی تحقیقات علوم و فناوری آرژانتین، نهاد ملی تحقیقات در کشور است که زیر نظر وزارت علوم و فناوری فعالیت میکند. این سازمان در سال ۱۹۵۱ تأسیس شده است و در حال حاضر با ۵۲۰۰ محقق، ۵۶۰۰ بورسیه و ۲۳۰۰ تکنسین در حال فعالیت در چهار زمینه اصلی تعریف شده برای این شورا میباشند. زمینهای فعالیت این مؤسسه عبارتند از: کشاورزی و روستانی، علوم زیستی و بهداشت، علوم اجتماعی و انسانی و علوم مهندسی و مواد و بالاخره علوم طبیعی، بر اساس گزارش سالیانه شورای علوم و تحقیقات آرژانتین، ۶۸ درصد مقالات منتشره در مجلات علمی و پژوهشی کشور از محققین وابسته به این سازمان میباشد[۶]. بودجه بخش علوم و تحقیقات کشور در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است. در حالیکه بودجه این بخش در سال ۲۰۰۸ برابر ۱،۱۳۷،۶۳۳،۹۳۳ پزو بوده است در سال ۲۰۱۰م این رقم به ۲،۱۱۵،۷۳۰،۴۰۷ پزو رسیده است. در همین حال بودجه خارجی این بخش برای سالهای 2009 الی 2012 برابر ۹۲۵۷۰۰۰۰۰ دلار تعیین شده است[۷].
بر اساس قانون بودجه بخش آموزش کشور در سال ۲۰۱۲ در مقایسه با سال قبل از آن ۸/۱۸ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که بودجه بخش علوم و فناوری در مقایسه با سال ۲۰۱۱ بیش از23/4 درصد افزایش یافت و بدین ترتیب مجموع بودجه دو بخش مذکور برابر ۴۵۶۳۸ میلیون پزو (تقریبا هر 4/5 پزو برابر یک دلار میباشد) تعیین گردیده است که حدود ۶ درصد تولید ناخالص داخلی کشور میباشد[۸].
نیز نگاه کنید به
آموزش عالی کانادا؛ آموزش عالی روسیه؛ آموزش عالی افغانستان؛ آموزش عالی تونس؛ آموزش عالی ژاپن؛ آموزش عالی کوبا؛ آموزش عالی لبنان؛ آموزش عالی مصر؛ آموزش عالی در چین؛ آموزش عالی سنگال؛ آموزش عالی فرانسه؛ آموزش عالی مالی؛ آموزش عالی سودان؛ آموزش عالی ساحل عاج؛ آموزش عالی زیمبابوه؛ آموزش عالی اوکراین؛ آموزش عالی اسپانیا؛ آموزش عالی اردن؛ آموزش عالی اتیوپی؛ آموزش عالی سیرالئون؛ آموزش عالی قطر؛ آموزش عالی قزاقستان؛ آموزش عالی بنگلادش؛ آموزش عالی تاجیکستان؛ آموزش عالی سریلانکا؛ آموزش عالی تایلند
کتابشناسی
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ برگرفته از https://www.uba.ar
- ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ برگرفته از https://www.unc.edu.ar
- ↑ خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ آرژانتین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص329-332.
- ↑ ۴٫۰ ۴٫۱ برگرفته از https://www.mincyt.gov.ar
- ↑ خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ آرژانتین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص332-333.
- ↑ برگرفته از https://www.mecon.gov.ar
- ↑ برگرفته از https://www.argentina.ar
- ↑ خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ آرژانتین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص333-334.