پرش به محتوا

زبان و ادبیات قطر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Niki (بحث | مشارکت‌ها)
Karimian (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:
زبان رسمی این کشور (نوشتاری و گفتاری) عربی است. عربی مردم شبه جزیره‌ی [[قطر]] به زبان عربی با لهجه خاص (نه عربی فصیح) تکلم می‌کنند؛ ولی زبان انگلیسی نیز به طور گسترده به عنوان زبان دوم استفاده می‌شود. در مدارس، زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم تدریس می‌شود.‌‌‌‌       
زبان رسمی این کشور (نوشتاری و گفتاری) عربی است. عربی مردم شبه جزیره‌ی [[قطر]] به زبان عربی با لهجه خاص (نه عربی فصیح) تکلم می‌کنند؛ ولی زبان انگلیسی نیز به طور گسترده به عنوان زبان دوم استفاده می‌شود. در مدارس، زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم تدریس می‌شود.‌‌‌‌       


=== ادبیات معاصر ===
=== [[ادبیات معاصر تایلند|ادبیات معاصر]] ===
اهمیت کشور به ادبیات و برگزاری مسابقات سالانه قابل توجه است. به شرح برخی از مسابقات سالانه پرداخته می‌شود.
اهمیت کشور به [[ادبیات باستان در چین|ادبیات]] و برگزاری مسابقات سالانه قابل توجه است. به شرح برخی از مسابقات سالانه پرداخته می‌شود.


==== برگزاری مسابقات سالانه ادبیات کودک ====
==== برگزاری [[مسابقات گاوبازی در جشن سن فِرمین|مسابقات]] سالانه [[ادبیات کودکان و نوجوانان تونس|ادبیات کودک]] ====
این جایزه سعی بر ایجاد نسل جدید عربی و ارتقا آن به صورت؛
این جایزه سعی بر ایجاد نسل جدید عربی و ارتقا آن به صورت؛


* ‌تشویق نویسنده‌ها و متفکرین قطری و عربی، برای صدور کارهای ارزشمند ابتکاری در ادبیات و هنر؛
* ‌تشویق نویسنده‌ها و متفکرین قطری و عربی، برای صدور کارهای ارزشمند ابتکاری در [[ادبیات بومی زیمبابوه در دوران استقلال|ادبیات]] و [[هنر اتیوپی|هنر]]؛
* ‌توسعه ارزشهای انسانی و ظرفیت آن جهت بالا بردن تجربه کودک در زندگی؛
* ‌توسعه ارزشهای انسانی و ظرفیت آن جهت بالا بردن تجربه [[کودکان خیابانی در مالی|کودک]] در زندگی؛
* ‌ایجاد مفهوم هویت، و وابستگی، در چارچوب تعهد به ارزشهای اسلامی و عربی؛
* ‌ایجاد مفهوم [[هویت ملی در اردن|هویت]]، و وابستگی، در چارچوب تعهد به ارزش‌های اسلامی و عربی؛
* ‌تقویت پلهای ارتباطی میان نسل‌ها بواسطه تقویت بازیابی از حافظه فرهنگی و میراث فرهنگی؛
* ‌تقویت پل‌های ارتباطی میان نسل‌ها بواسطه تقویت بازیابی از حافظه فرهنگی و [[میراث فرهنگی کردستان عراق|میراث فرهنگی]]؛
* ‌پر کردن کتابخانه‌های عربی از فرهنگ و ادبیات کودک.
* ‌پر کردن کتابخانه‌های عربی از [[فرهنگ تایلندی|فرهنگ]] و [[ادبیات کودکان و نوجوانان در اردن|ادبیات کودک]].


==== برگزاری جوایز ملی ادبی سالانه «تقدیری و تشویقی» ====
==== برگزاری جوایز ملی ادبی سالانه «تقدیری و تشویقی» ====
سازندگان فرهنگ و علم سزاوار مقام درجه والای قدردانی و احترام هستند، زیر آنها برای پیشرفت جامعه و توسعه آن سهم بسزایی دارند، زیرا آنان دارای آگاهی بالا و چشم‌انداز آینده جامعه هستند.توجه دولت قطر به دانشمند و پژوهشگران، سازندگان و افتخار آمیزان ناشی ازا حترام و قدردانی از این نخبگان در خلاقیت و دستاوردهای خود در زمینه علم و هنر و ادبیات می‌باشد، این یک قدمی است به چشم‌انداز بزرگتر جهت پیشرفت آگاهی علمی و فرهنگی در جامعه می‌باشد.در این خصوص امیر کشور قطر طی فرمانی در سال 2003 م صادر نمود و وزارت فرهنگ و هنر را مکلف به بررسی و اجرایی نمودن این دو جایزه نمود.
سازندگان [[فرهنگ جمع آوری كتاب در چین|فرهنگ]] و [[علم و تحقیقات در عراق|علم]] سزاوار مقام درجه والای قدردانی و احترام هستند، زیر آنها برای پیشرفت جامعه و توسعه آن سهم بسزایی دارند، زیرا آنان دارای آگاهی بالا و چشم‌انداز آینده جامعه هستند.توجه دولت قطر به دانشمند و پژوهشگران، سازندگان و افتخار آمیزان ناشی ازا حترام و قدردانی از این نخبگان در خلاقیت و دستاوردهای خود در زمینه [[علم و تحقیقات در عراق|علم]] و [[هنر اسپانیا|هنر]] و [[ادبیات بومی زیمبابوه در دوران استقلال|ادبیات]] می‌باشد، این یک قدمی است به چشم‌انداز بزرگتر جهت پیشرفت آگاهی علمی و فرهنگی در جامعه می‌باشد.در این خصوص امیر کشور [[قطر]] طی فرمانی در سال 2003 م صادر نمود و [[وزارت فرهنگ فرانسه|وزارت فرهنگ]] و [[هنر اسپانیا|هنر]] را مکلف به بررسی و اجرایی نمودن این دو جایزه نمود.


نشریات ادبی در کشور قطر عبارتند از:
نشریات ادبی در کشور [[قطر]] عبارتند از:
* مجله الدوحه؛
* مجله الدوحه؛
* مجله الجسره الثقافی.
* مجله الجسره الثقافی.
مراکز و انجمن‌های ادبی در کشور قطر عبارتند از:
مراکز و انجمن‌های ادبی در کشور [[قطر]] عبارتند از:
* نادی الجسره الثقافی؛
* نادی الجسره الثقافی؛
* مرکز الثقافی للطفوله؛
* مرکز الثقافی للطفوله؛
خط ۲۶: خط ۲۶:
* صالون الثقافی.
* صالون الثقافی.


[[پرونده:جمال فایز.jpg|بندانگشتی|178x178پیکسل|جمال فایز، قصه گو نویسنده https://twitter.com/jamalfayez6]]
[[پرونده:جمال فایز.jpg|بندانگشتی|178x178پیکسل|جمال فایز، قصه گو قابل بازیابی از نویسنده https://twitter.com/jamalfayez6]]


=== مشاهیر برجسته ادبی عبارتند از ===
=== مشاهیر برجسته ادبی عبارتند از ===
مشاهیر ادبی مهروف و برجسته در کشور قطر عبارتند از:
مشاهیر ادبی معروف و برجسته در کشور [[قطر]] عبارتند از:


* ‌جمال فایز (قصه‌گو و نویسنده قطری)؛
* ‌جمال فایز (قصه‌گو و نویسنده قطری)؛
خط ۳۶: خط ۳۶:


* ‌دکتر زکیه مال الله (شاعر)؛
* ‌دکتر زکیه مال الله (شاعر)؛
* ‌صالح غریب (نویسنده و گزارشگر رادیو)؛
* ‌صالح غریب (نویسنده و گزارشگر [[رادیو در اردن|رادیو]]
* ‌دکتر هدی النعیمی (نویسنده و شاعر)؛
* ‌دکتر هدی النعیمی (نویسنده و شاعر)؛
* ‌علی فوزی (نویسنده و ناقد)؛
* ‌علی فوزی (نویسنده و ناقد)؛
* ‌دکتر امینه العمادی (نویسنده و مدیر مرکز فرهنگی عربی)؛
* ‌دکتر امینه العمادی (نویسنده و مدیر مرکز فرهنگی عربی)؛
* ‌دکتر حصه العوضی (قصه‌گوی کودکان)؛
* ‌دکتر حصه العوضی (قصه‌گوی [[کودکان خیابانی در مالی|کودکان]]
* ‌سنان المسلمانی (شاعر و هنرمند هنرهای تجسمی)؛
* ‌سنان المسلمانی (شاعر و هنرمند هنرهای تجسمی)؛
* ‌عبدالرحمن المناعی (نویسنده و کارگردان تئاتر).
* ‌عبدالرحمن المناعی (نویسنده و کارگردان تئاتر).
خط ۵۱: خط ۵۱:
== نویسنده مقاله ==
== نویسنده مقاله ==
محمد مهدی احمدی
محمد مهدی احمدی
[[رده:خط، زبان و ادبیات]]
[[index.php?title=رده:خط، زبان و ادبیات]]

نسخهٔ ‏۳۰ ژوئیهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۱:۵۹

زبان رسمی این کشور (نوشتاری و گفتاری) عربی است. عربی مردم شبه جزیره‌ی قطر به زبان عربی با لهجه خاص (نه عربی فصیح) تکلم می‌کنند؛ ولی زبان انگلیسی نیز به طور گسترده به عنوان زبان دوم استفاده می‌شود. در مدارس، زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم تدریس می‌شود.‌‌‌‌     

ادبیات معاصر

اهمیت کشور به ادبیات و برگزاری مسابقات سالانه قابل توجه است. به شرح برخی از مسابقات سالانه پرداخته می‌شود.

برگزاری مسابقات سالانه ادبیات کودک

این جایزه سعی بر ایجاد نسل جدید عربی و ارتقا آن به صورت؛

  • ‌تشویق نویسنده‌ها و متفکرین قطری و عربی، برای صدور کارهای ارزشمند ابتکاری در ادبیات و هنر؛
  • ‌توسعه ارزشهای انسانی و ظرفیت آن جهت بالا بردن تجربه کودک در زندگی؛
  • ‌ایجاد مفهوم هویت، و وابستگی، در چارچوب تعهد به ارزش‌های اسلامی و عربی؛
  • ‌تقویت پل‌های ارتباطی میان نسل‌ها بواسطه تقویت بازیابی از حافظه فرهنگی و میراث فرهنگی؛
  • ‌پر کردن کتابخانه‌های عربی از فرهنگ و ادبیات کودک.

برگزاری جوایز ملی ادبی سالانه «تقدیری و تشویقی»

سازندگان فرهنگ و علم سزاوار مقام درجه والای قدردانی و احترام هستند، زیر آنها برای پیشرفت جامعه و توسعه آن سهم بسزایی دارند، زیرا آنان دارای آگاهی بالا و چشم‌انداز آینده جامعه هستند.توجه دولت قطر به دانشمند و پژوهشگران، سازندگان و افتخار آمیزان ناشی ازا حترام و قدردانی از این نخبگان در خلاقیت و دستاوردهای خود در زمینه علم و هنر و ادبیات می‌باشد، این یک قدمی است به چشم‌انداز بزرگتر جهت پیشرفت آگاهی علمی و فرهنگی در جامعه می‌باشد.در این خصوص امیر کشور قطر طی فرمانی در سال 2003 م صادر نمود و وزارت فرهنگ و هنر را مکلف به بررسی و اجرایی نمودن این دو جایزه نمود.

نشریات ادبی در کشور قطر عبارتند از:

  • مجله الدوحه؛
  • مجله الجسره الثقافی.

مراکز و انجمن‌های ادبی در کشور قطر عبارتند از:

  • نادی الجسره الثقافی؛
  • مرکز الثقافی للطفوله؛
  • مجله الدوحه؛
  • صالون الثقافی.
جمال فایز، قصه گو قابل بازیابی از نویسنده https://twitter.com/jamalfayez6

مشاهیر برجسته ادبی عبارتند از

مشاهیر ادبی معروف و برجسته در کشور قطر عبارتند از:

  • ‌جمال فایز (قصه‌گو و نویسنده قطری)؛
  • ‌دکتر حسن رشید (ناقد ادبی – نویسنده)؛
  • ‌دکتر عبدالله عبدالملک (نویسنده)؛
  • ‌دکتر زکیه مال الله (شاعر)؛
  • ‌صالح غریب (نویسنده و گزارشگر رادیو
  • ‌دکتر هدی النعیمی (نویسنده و شاعر)؛
  • ‌علی فوزی (نویسنده و ناقد)؛
  • ‌دکتر امینه العمادی (نویسنده و مدیر مرکز فرهنگی عربی)؛
  • ‌دکتر حصه العوضی (قصه‌گوی کودکان
  • ‌سنان المسلمانی (شاعر و هنرمند هنرهای تجسمی)؛
  • ‌عبدالرحمن المناعی (نویسنده و کارگردان تئاتر).

نیز نگاه کنید به

زبان و ادبیات ژاپن؛ زبان و ادبیات روسی؛ زبان و ادبیات کانادا؛ زبان و ادبیات کوبا؛ زبان و ادبیات لبنان؛ زبان و ادبیات مصر؛ زبان و ادبیات تونس؛ زبان و ادبیات افغانستان؛ زبان و ادبیات چینی؛ زبان و ادبیات سنگال؛ زبان و ادبیات تایلند؛ زبان و ادبیات آرژانتین؛ زبان و ادبیات فرانسه؛ زبان و ادبیات اسپانیا؛ زبان و ادبیات مالی؛ زبان و ادبیات ساحل عاج؛ زبان و ادبیات سوریه؛ زبان و ادبیات اتیوپی؛ زبان و ادبیات زیمبابوه؛ زبان و ادبیات سیرالئون؛ زبان و ادبیات سودان؛ زبان و ادبیات گرجستان؛ زبان و ادبیات تاجیکستان؛ زبان و ادبیات قزاقستان؛ زبان و ادبیات بنگلادش؛ زبان و ادبیات سریلانکا؛ زبان و ادبیات اردن

منبع اصلی

احمدی، محمد مهدی(1393). جامعه و فرهنگ قطر. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(دردست انتشار).

نویسنده مقاله

محمد مهدی احمدی index.php?title=رده:خط، زبان و ادبیات