تلویزیون در اسپانیا: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''تلویزیون:<sup>[3]</sup>''' در تمامی جوامع در حال توسعه،تلویزیون تنها وسیله ی ارتباط جمعی می باشد که جهانی است و جوامع مختلف، روزانه با آن در ارتباطند.درسال 2008،تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن بود که مردم اسپانیا نزدیک به % 16 از زمان خود را روزانه صرف تم...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
در تمامی جوامع در حال توسعه، تلویزیون (خوزه ایگناسیو ورت Jose Ignacio wert) تنها وسیلهی ارتباط جمعی میباشد که جهانی است و جوامع مختلف، روزانه با آن در ارتباطند. درسال 2008، تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن بود که مردم [[اسپانیا]] نزدیک به %16 از زمان خود را روزانه صرف تماشای تلویزیون میکنند و نکته قابل توجه این است که بیشترین بینندگان تلویزیون در طول روز را افرادبالای 65 سال تشکیل میدهد که به طور متوسط بیش از پنج ساعت تلویزیون تماشا میکنند، این در حالی است که درکشورهای دیگر اروپایی مدت زمانی که مردم صرف تماشای تلویزیون میکنند بسیار کمتراز اسپانیا است، در عین حال این زمان در امریکا به طور متوسط هفتاد دقیقه بیشتراز [[اسپانیا]] میشود.این تحقیفات این فرضیه را که در سالهای اخیر استفادهی گسترده از [[اینترنت در اسپانیا|اینترنت]] موجب کاهش میزان تماشای تلویزیون بین مردم میشود را رد شده میداند. | |||
تلویزیون به عنوان یک عنصر منسجم و اجتماعی عمل میکند: همچون یک وسیلهی آموزشی در اوغات فراغت ما. در سالهای اخیر برنامههای تلویزیون بیشتر به سمت موضوع محوری، بیش رفتهاند و مخاطبین خاص خود را پیدا کردهاند تا جایی که کانالهای گوناگون تلویزیونی با موضوعات خاص ارائه شدند مانند کانال ورزشی، کودکان، موسیقی، فیلم، سریال و... | |||
طبق آماری که در سال 2009 انجام گرفت، امروزه مخاطبین کانالهای موضوعی حدود %20 از مخاطبین اسپانیایی را تشکیل میدهند که این خود نشان دهندهی افزایش میزان علاقمندی به این کانالهای تلویزیونی در میان مخاطبین اسپانیایی میباشد. طبق آماری که در سال 2009 انجام گرفت، حدود %88/6 از مردم [[اسپانیا]] روزانه تلویزیون تماشا میکنند. | |||
در | تحقیقات نشان میدهد که تلویزیون به صورت یک وسیله ارتباط جمعی جهانی درآمده که در [[اسپانیا]] نیز از هر ده نفر 9 نفر روزانه به تماشای تلویزیون میپردازند. شاید بتوان علت این موضوع را این دانست که این وسیله ارتباط جمعی به ظاهر سنتی، تنها برای اطلاع رسانی نیست وجنبههای گوناگونی دارد که موجب میشود طرفداران آن خیلی بیشتر از سایر وسایل ارتباط جمعی باشند.. | ||
شبکههای سراسری [[اسپانیا]] دربخش [[رادیو در اسپانیا|رادیو]] و تلویزیون منحصر به دوشبکه دولتی و چهارشبکه خصوصی میباشد. براساس آخرین آمار منتشره شبکه خصوصی 5 اسپانیا پربینندهترین شبکه میباشد. پس از آن شبکههای ANTENA 3,4,1 ،LA2 و La sexta قراردارند. شبکه اخیر ازماه مارس 2006 پخش سراسری خود را آغازکرده است و در اولین سال فعالیت توانسته حدود 1/5درصد بیینده تلویزیونی جذب نماید. شایان ذکراست که دربخش مربوط به پخش اخبارسراسری ANTENA 3 و La2 درصدرقراردارند. [[رادیو در اسپانیا|رادیو]] و تلویزیون دولتی اسپانیا دو شبکه اسپانیولی زبان بین المللی را نیز تحت پوشش دارد که یک شبکه اخبار 24 ساعته را شامل میشود. | |||
< | علاوه بر شبکههای فوق، هر یك از دولتهای خودمختار نیز دارای شبكههای تلویزیونی ویژه خود بوده و دربسیاری از شهرها (حتی دربخشی از یك شهر)، فرستندههای خصوصی تلویزیونی به فعالیت مشغول هستند. شبکههای تلویزیونی ایالتهای مختلف درمجموع حدود 25 درصد از بینندگان را به خود اختصاص دادهاند. درحال حاضر دوبسته ماهوارههای خصوصی در [[اسپانیا]] وجود دارد با نام «شبکههای دیجیتال زمینی» و «دیجیتال پلوس» که هرکدام به نوبه خود جمعی از کانالهای کابلی را پوشش میدهند. اکثر این نوع تلویزیونها، کانالهای اختصاصی تلویزیونهای خصوصی سراسری محسوب میشوند.<ref>فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ [[اسپانیا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)</ref> | ||
==نیز نگاه کنید به== | |||
[[رادیو و تلویزیون در زیمبابوه]]؛ [[رادیو و تلویزیون در کانادا]]؛ [[رادیو در روسیه]]؛ [[رادیو در افغانستان]]؛ [[رادیو در تونس]]؛ [[رادیو در ژاپن]]؛ [[رادیو در کوبا]]؛ [[رادیو در لبنان]]؛ [[رادیو در مصر]]؛ [[رادیو در چین]]؛ [[رادیو در سنگال]]؛ [[رادیو در آرژانتین]]؛ [[رادیو در فرانسه]]؛ [[رادیو در مالی]]؛ [[رادیو در سودان]]؛ [[رادیو در ساحل عاج]]؛ [[رادیو در اسپانیا]]؛ [[رادیو در اردن]]؛ [[رادیو در اتیوپی]]؛ [[رادیو در سیرالئون]]؛ [[رادیو در قطر]]؛ [[تلویزیون در روسیه]]؛ [[تلویزیون در افغانستان]]؛ [[تلویزیون در تونس]]؛ [[تلویزیون در ژاپن]]؛ [[تلویزیون در کوبا]]؛ [[تلویزیون در لبنان]]؛ [[تلویزیون در مصر]]؛ [[تلویزیون در چین]]؛ [[تلویزیون در سنگال]]؛ [[تلویزیون در آرژانتین]]؛ [[تلویزیون در فرانسه]]؛ [[تلویزیون در مالی]]؛ [[تلویزیون در سودان]]؛ [[تلویزیون در ساحل عاج]]؛ [[تلویزیون در اوکراین]]؛ [[تلویزیون در اردن]]؛ [[تلویزیون در اتیوپی]]؛ [[تلویزیون در سیرالئون]]؛ [[تلویزیون در قطر]] | |||
== کتابشناسی == | |||
<references /> | |||
[[رده:رادیو و تلویزیون]] |
نسخهٔ کنونی تا ۸ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۲۰
در تمامی جوامع در حال توسعه، تلویزیون (خوزه ایگناسیو ورت Jose Ignacio wert) تنها وسیلهی ارتباط جمعی میباشد که جهانی است و جوامع مختلف، روزانه با آن در ارتباطند. درسال 2008، تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن بود که مردم اسپانیا نزدیک به %16 از زمان خود را روزانه صرف تماشای تلویزیون میکنند و نکته قابل توجه این است که بیشترین بینندگان تلویزیون در طول روز را افرادبالای 65 سال تشکیل میدهد که به طور متوسط بیش از پنج ساعت تلویزیون تماشا میکنند، این در حالی است که درکشورهای دیگر اروپایی مدت زمانی که مردم صرف تماشای تلویزیون میکنند بسیار کمتراز اسپانیا است، در عین حال این زمان در امریکا به طور متوسط هفتاد دقیقه بیشتراز اسپانیا میشود.این تحقیفات این فرضیه را که در سالهای اخیر استفادهی گسترده از اینترنت موجب کاهش میزان تماشای تلویزیون بین مردم میشود را رد شده میداند.
تلویزیون به عنوان یک عنصر منسجم و اجتماعی عمل میکند: همچون یک وسیلهی آموزشی در اوغات فراغت ما. در سالهای اخیر برنامههای تلویزیون بیشتر به سمت موضوع محوری، بیش رفتهاند و مخاطبین خاص خود را پیدا کردهاند تا جایی که کانالهای گوناگون تلویزیونی با موضوعات خاص ارائه شدند مانند کانال ورزشی، کودکان، موسیقی، فیلم، سریال و...
طبق آماری که در سال 2009 انجام گرفت، امروزه مخاطبین کانالهای موضوعی حدود %20 از مخاطبین اسپانیایی را تشکیل میدهند که این خود نشان دهندهی افزایش میزان علاقمندی به این کانالهای تلویزیونی در میان مخاطبین اسپانیایی میباشد. طبق آماری که در سال 2009 انجام گرفت، حدود %88/6 از مردم اسپانیا روزانه تلویزیون تماشا میکنند.
تحقیقات نشان میدهد که تلویزیون به صورت یک وسیله ارتباط جمعی جهانی درآمده که در اسپانیا نیز از هر ده نفر 9 نفر روزانه به تماشای تلویزیون میپردازند. شاید بتوان علت این موضوع را این دانست که این وسیله ارتباط جمعی به ظاهر سنتی، تنها برای اطلاع رسانی نیست وجنبههای گوناگونی دارد که موجب میشود طرفداران آن خیلی بیشتر از سایر وسایل ارتباط جمعی باشند..
شبکههای سراسری اسپانیا دربخش رادیو و تلویزیون منحصر به دوشبکه دولتی و چهارشبکه خصوصی میباشد. براساس آخرین آمار منتشره شبکه خصوصی 5 اسپانیا پربینندهترین شبکه میباشد. پس از آن شبکههای ANTENA 3,4,1 ،LA2 و La sexta قراردارند. شبکه اخیر ازماه مارس 2006 پخش سراسری خود را آغازکرده است و در اولین سال فعالیت توانسته حدود 1/5درصد بیینده تلویزیونی جذب نماید. شایان ذکراست که دربخش مربوط به پخش اخبارسراسری ANTENA 3 و La2 درصدرقراردارند. رادیو و تلویزیون دولتی اسپانیا دو شبکه اسپانیولی زبان بین المللی را نیز تحت پوشش دارد که یک شبکه اخبار 24 ساعته را شامل میشود.
علاوه بر شبکههای فوق، هر یك از دولتهای خودمختار نیز دارای شبكههای تلویزیونی ویژه خود بوده و دربسیاری از شهرها (حتی دربخشی از یك شهر)، فرستندههای خصوصی تلویزیونی به فعالیت مشغول هستند. شبکههای تلویزیونی ایالتهای مختلف درمجموع حدود 25 درصد از بینندگان را به خود اختصاص دادهاند. درحال حاضر دوبسته ماهوارههای خصوصی در اسپانیا وجود دارد با نام «شبکههای دیجیتال زمینی» و «دیجیتال پلوس» که هرکدام به نوبه خود جمعی از کانالهای کابلی را پوشش میدهند. اکثر این نوع تلویزیونها، کانالهای اختصاصی تلویزیونهای خصوصی سراسری محسوب میشوند.[۱]
نیز نگاه کنید به
رادیو و تلویزیون در زیمبابوه؛ رادیو و تلویزیون در کانادا؛ رادیو در روسیه؛ رادیو در افغانستان؛ رادیو در تونس؛ رادیو در ژاپن؛ رادیو در کوبا؛ رادیو در لبنان؛ رادیو در مصر؛ رادیو در چین؛ رادیو در سنگال؛ رادیو در آرژانتین؛ رادیو در فرانسه؛ رادیو در مالی؛ رادیو در سودان؛ رادیو در ساحل عاج؛ رادیو در اسپانیا؛ رادیو در اردن؛ رادیو در اتیوپی؛ رادیو در سیرالئون؛ رادیو در قطر؛ تلویزیون در روسیه؛ تلویزیون در افغانستان؛ تلویزیون در تونس؛ تلویزیون در ژاپن؛ تلویزیون در کوبا؛ تلویزیون در لبنان؛ تلویزیون در مصر؛ تلویزیون در چین؛ تلویزیون در سنگال؛ تلویزیون در آرژانتین؛ تلویزیون در فرانسه؛ تلویزیون در مالی؛ تلویزیون در سودان؛ تلویزیون در ساحل عاج؛ تلویزیون در اوکراین؛ تلویزیون در اردن؛ تلویزیون در اتیوپی؛ تلویزیون در سیرالئون؛ تلویزیون در قطر
کتابشناسی
- ↑ فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ اسپانیا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)