تلویزیون در اسپانیا: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
جز (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''تلویزیون:<sup>[3]</sup>'''
در تمامی‌‌ جوامع در حال توسعه، تلویزیون (خوزه ایگناسیو ورت Jose Ignacio wert) تنها وسیله‌ی ارتباط جمعی می‌‌باشد که جهانی است و جوامع مختلف، روزانه با آن در ارتباطند. درسال 2008، تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن بود که مردم [[اسپانیا]] نزدیک به %16 از زمان خود را روزانه صرف تماشای تلویزیون می‌‌کنند و نکته قابل توجه این است که بیش‌ترین بینندگان تلویزیون در طول روز را افرادبالای 65 سال تشکیل می‌‌دهد که به طور متوسط بیش از پنج ساعت تلویزیون تماشا می‌‌کنند، این در حالی است که درکشورهای دیگر اروپایی مدت زمانی که مردم صرف تماشای تلویزیون می‌‌کنند بسیار کمتراز اسپانیا است، در عین حال این زمان در امریکا به طور متوسط هفتاد دقیقه بیشتراز [[اسپانیا]] می‌‌شود.این تحقیفات این فرضیه را که در سال‌های اخیر استفاده‌ی گسترده از [[اینترنت در اسپانیا|اینترنت]] موجب کاهش میزان تماشای تلویزیون بین مردم می‌‌شود را رد شده می‌‌داند.


در تمامی جوامع در حال توسعه،تلویزیون تنها وسیله ی ارتباط جمعی می باشد که جهانی است و جوامع مختلف، روزانه با آن در ارتباطند.درسال 2008،تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن بود که مردم [[اسپانیا]] نزدیک به % 16 از زمان خود را روزانه صرف تماشای تلویزیون می کنندونکته قابل توجه این است که بیشترین بینندگان تلویزیون در طول روز را افرادبالای 65 سال تشکیل می دهد که به طور متوسط بیش از پنج ساعت تلویزیون تماشا می کنند،این در حالی است که درکشورهای دیگر اروپایی مدت زمانی که مردم صرف تماشای تلویزیون می کنند بسیار کمتراز اسپانیا است، در عین حال این زمان در امریکا به طور متوسط هفتاد دقیقه بیشتراز اسپانیا می شود.این تحقیفات این فرضیه را که در سال های اخیر استفاده ی گسترده از اینترنت موجب کاهش میزان تماشای تلویزیون بین مردم می شود را رد شده می داند.
تلویزیون به عنوان یک عنصر منسجم و اجتماعی عمل می‌‌کند: همچون یک وسیله‌ی آموزشی در اوغات فراغت ما. در سال‌های اخیر برنامه‌های تلویزیون بیشتر به سمت موضوع محوری، بیش رفته‌اند و مخاطبین خاص خود را پیدا کرده‌اند تا جایی که کانال‌‌های گوناگون تلویزیونی با موضوعات خاص ارائه شدند مانند کانال ورزشی، کودکان، موسیقی، فیلم، سریال و...


تلویزیون به عنوان یک عنصر منسجم و اجتماعی عمل می کند: همچون یک وسیله ی آموزشی در اوغات فراغت ما.
طبق آماری که در سال 2009 انجام گرفت، امروزه مخاطبین کانال‌های موضوعی حدود %20 از مخاطبین اسپانیایی را تشکیل می‌‌دهند که این خود نشان دهنده‌ی افزایش میزان علاقمندی به این کانال‌‌های تلویزیونی در میان مخاطبین اسپانیایی می‌‌باشد. طبق آماری که در سال 2009 انجام گرفت، حدود %88/6 از مردم [[اسپانیا]] روزانه تلویزیون تماشا می‌‌کنند.


در سالهای اخیر برنامه های تلویزیون بیشتر  به سمت موضوع محوری، بیش رفته اند ومخاطبین خاص خود را پیدا کردهاندتا جاییکه کانال های گوناگون تلویزیونی با موضوعات خاص ارائه شدند مانند کانال ورزشی، کودکان،  موسیقی، فیلم، سریال و...
تحقیقات نشان می‌‌دهد که تلویزیون به صورت یک وسیله ارتباط جمعی جهانی درآمده که در [[اسپانیا]] نیز از هر ده نفر 9 نفر روزانه به تماشای تلویزیون می‌پردازند. شاید بتوان علت این موضوع را این دانست که این وسیله ارتباط جمعی به ظاهر سنتی، تنها برای اطلاع رسانی نیست وجنبه‌های گوناگونی دارد که موجب می‌‌‌‌شود طرفداران آن خیلی بیشتر از سایر وسایل ارتباط جمعی باشند..


طبق آماری که در سال 2009 انجام گرفت، امروزه مخاطبین کانالهای موضوعی حدود %20 از مخاطبین اسپانیایی را تشکیل می دهندکه این خود نشان دهنده ی افزایش میزان علاقمندی به این کانال های تلویزیونی در میان مخاطبین اسپانیایی می باشد.
شبکه‌های سراسری [[اسپانیا]] دربخش [[رادیو در اسپانیا|رادیو]] و تلویزیون منحصر به دوشبکه دولتی و چهارشبکه خصوصی می‌باشد. براساس آخرین آمار منتشره شبکه خصوصی 5 اسپانیا پربیننده‌ترین شبکه می‌باشد. پس از آن شبکه‌های ANTENA 3,4,1 ،LA2 و La sexta قراردارند. شبکه اخیر ازماه مارس 2006 پخش سراسری خود را آغازکرده است و در اولین سال فعالیت توانسته حدود 1/5درصد بیینده تلویزیونی جذب نماید. شایان ذکراست که دربخش مربوط به پخش اخبارسراسری ANTENA 3 و La2 درصدرقراردارند. [[رادیو در اسپانیا|رادیو]] و تلویزیون دولتی اسپانیا دو شبکه اسپانیولی زبان بین المللی را نیز تحت پوشش دارد که یک شبکه اخبار 24 ساعته را شامل می‌‌‌‌شود.


<nowiki>*</nowiki>طبق آماری که در سال 2009 انجام گرفت،حدود %6/88 از مردم اسپانیا روزانه تلویزیون تماشا می کنند.
علاوه بر شبکه‌های فوق، هر یك از دولت‌های خودمختار نیز دارای شبكه‌های تلویزیونی ویژه خود بوده و دربسیاری از شهرها (حتی دربخشی از یك شهر)، فرستنده‌های خصوصی تلویزیونی به فعالیت مشغول هستند. شبکه‌های تلویزیونی ایالت‌های مختلف درمجموع حدود 25 درصد از بینندگان را به خود اختصاص داده‌اند. درحال حاضر دوبسته ماهواره‌های خصوصی در [[اسپانیا]] وجود دارد با نام «شبکه‌های دیجیتال زمینی» و «دیجیتال پلوس» که هرکدام به نوبه خود جمعی از کانال‌های کابلی را پوشش می‌دهند. اکثر این نوع تلویزیون‌ها، کانال‌های اختصاصی تلویزیون‌های خصوصی سراسری محسوب می‌شوند.<ref>فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ [[اسپانیا]]. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی] (در دست انتشار)</ref>


تحقیقات نشان می دهدکه تلویزیون به صورت یک وسیله ارتباط جمعی جهانی درآمده که در اسپانیا نیزاز هر ده نفر 9 نفر روزانه به تماشای تلویزیون میپردازند.شاید بتوان علت این موضوع را این دانست که این وسیله ارتباط جمعی به ظاهر  سنتی،  تنها برای اطلاع رسانی نیست وجنبه های گوناگونی دارد که موجب میشود طرفداران آن خیلی بیشتراز سایر وسایل ارتباط جمعی باشند..
==نیز نگاه کنید به==
 
[[رادیو و تلویزیون در زیمبابوه]]؛ [[رادیو و تلویزیون در کانادا]]؛ [[رادیو در روسیه]]؛ [[رادیو در افغانستان]]؛ [[رادیو در تونس]]؛ [[رادیو در ژاپن]]؛ [[رادیو در کوبا]]؛ [[رادیو در لبنان]]؛ [[رادیو در مصر]]؛ [[رادیو در چین]]؛ [[رادیو در سنگال]]؛ [[رادیو در آرژانتین]]؛ [[رادیو در فرانسه]]؛ [[رادیو در مالی]]؛ [[رادیو در سودان]]؛ [[رادیو در ساحل عاج]]؛ [[رادیو در اسپانیا]]؛ [[رادیو در اردن]]؛ [[رادیو در اتیوپی]]؛ [[رادیو در سیرالئون]]؛ [[رادیو در قطر]]؛ [[تلویزیون در روسیه]]؛ [[تلویزیون در افغانستان]]؛ [[تلویزیون در تونس]]؛ [[تلویزیون در ژاپن]]؛ [[تلویزیون در کوبا]]؛ [[تلویزیون در لبنان]]؛ [[تلویزیون در مصر]]؛ [[تلویزیون در چین]]؛ [[تلویزیون در سنگال]]؛ [[تلویزیون در آرژانتین]]؛ [[تلویزیون در فرانسه]]؛ [[تلویزیون در مالی]]؛ [[تلویزیون در سودان]]؛ [[تلویزیون در ساحل عاج]]؛ [[تلویزیون در اوکراین]]؛ [[تلویزیون در اردن]]؛ [[تلویزیون در اتیوپی]]؛ [[تلویزیون در سیرالئون]]؛ [[تلویزیون در قطر]]
شبکه های سراسری اسپانیا دربخش رادیووتلویزیون منحصر به دوشبکه دولتی و چهارشبکه خصوصی میباشد. براساس آخرین آمارمنتشره شبکه خصوصی 5  اسپانیاپربیننده ترین شبکه میباشد . پس ازآن شبکه های ANTENA 3,4,1،LA2 و La  sextaقراردارند. شبکه اخیر ازماه مارس 2006 پخش سراسری خود را آغازکرده است ودر اولین سال فعالیت توانسته حدود 1/5درصد بیینده تلویزیونی جذب نماید. شایان ذکراست که دربخش مربوط به پخش اخبارسراسری ANTENA 3 و La2 درصدرقراردارند. رادیووتلویزیون دولتی اسپانیا دوشبکه اسپانیولی زبان بین المللی را نیز تحت پوشش داردکه یک شبکه اخبار 24 ساعته راشامل میشود.
== کتابشناسی ==
 
<references />
علاوه بر شبکه های فوق، هریك ازدولتهای خودمختار نیزدارای شبكه های تلویزیونی ویژه خود بوده ودربسیاری از شهرها (حتی دربخشی از یك شهر)،فرستنده های خصوصی تلویزیونی به فعالیت مشغول هستند. شبکه های تلویزیونی ایالتهای مختلف درمجموع حدود 25 درصد ازبینندگان را به خود اختصاص داده اند.. درحال حاضر دوبسته ماهوارهای خصوصی در اسپانیا وجوددارد با نام « شبکه های دیجیتال زمینی»و«دیجیتالپلوس»که هرکدام بنوبه خود جمعی از کانالهای کابلی را پوشش میدهند. اکثر این نوع تلویزیونها،کانالهای اختصاصی تلویزیونهای خصوصی سراسری محسوب میشوند.
[[رده:رادیو و تلویزیون]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۸ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۲۰

در تمامی‌‌ جوامع در حال توسعه، تلویزیون (خوزه ایگناسیو ورت Jose Ignacio wert) تنها وسیله‌ی ارتباط جمعی می‌‌باشد که جهانی است و جوامع مختلف، روزانه با آن در ارتباطند. درسال 2008، تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن بود که مردم اسپانیا نزدیک به %16 از زمان خود را روزانه صرف تماشای تلویزیون می‌‌کنند و نکته قابل توجه این است که بیش‌ترین بینندگان تلویزیون در طول روز را افرادبالای 65 سال تشکیل می‌‌دهد که به طور متوسط بیش از پنج ساعت تلویزیون تماشا می‌‌کنند، این در حالی است که درکشورهای دیگر اروپایی مدت زمانی که مردم صرف تماشای تلویزیون می‌‌کنند بسیار کمتراز اسپانیا است، در عین حال این زمان در امریکا به طور متوسط هفتاد دقیقه بیشتراز اسپانیا می‌‌شود.این تحقیفات این فرضیه را که در سال‌های اخیر استفاده‌ی گسترده از اینترنت موجب کاهش میزان تماشای تلویزیون بین مردم می‌‌شود را رد شده می‌‌داند.

تلویزیون به عنوان یک عنصر منسجم و اجتماعی عمل می‌‌کند: همچون یک وسیله‌ی آموزشی در اوغات فراغت ما. در سال‌های اخیر برنامه‌های تلویزیون بیشتر به سمت موضوع محوری، بیش رفته‌اند و مخاطبین خاص خود را پیدا کرده‌اند تا جایی که کانال‌‌های گوناگون تلویزیونی با موضوعات خاص ارائه شدند مانند کانال ورزشی، کودکان، موسیقی، فیلم، سریال و...

طبق آماری که در سال 2009 انجام گرفت، امروزه مخاطبین کانال‌های موضوعی حدود %20 از مخاطبین اسپانیایی را تشکیل می‌‌دهند که این خود نشان دهنده‌ی افزایش میزان علاقمندی به این کانال‌‌های تلویزیونی در میان مخاطبین اسپانیایی می‌‌باشد. طبق آماری که در سال 2009 انجام گرفت، حدود %88/6 از مردم اسپانیا روزانه تلویزیون تماشا می‌‌کنند.

تحقیقات نشان می‌‌دهد که تلویزیون به صورت یک وسیله ارتباط جمعی جهانی درآمده که در اسپانیا نیز از هر ده نفر 9 نفر روزانه به تماشای تلویزیون می‌پردازند. شاید بتوان علت این موضوع را این دانست که این وسیله ارتباط جمعی به ظاهر سنتی، تنها برای اطلاع رسانی نیست وجنبه‌های گوناگونی دارد که موجب می‌‌‌‌شود طرفداران آن خیلی بیشتر از سایر وسایل ارتباط جمعی باشند..

شبکه‌های سراسری اسپانیا دربخش رادیو و تلویزیون منحصر به دوشبکه دولتی و چهارشبکه خصوصی می‌باشد. براساس آخرین آمار منتشره شبکه خصوصی 5 اسپانیا پربیننده‌ترین شبکه می‌باشد. پس از آن شبکه‌های ANTENA 3,4,1 ،LA2 و La sexta قراردارند. شبکه اخیر ازماه مارس 2006 پخش سراسری خود را آغازکرده است و در اولین سال فعالیت توانسته حدود 1/5درصد بیینده تلویزیونی جذب نماید. شایان ذکراست که دربخش مربوط به پخش اخبارسراسری ANTENA 3 و La2 درصدرقراردارند. رادیو و تلویزیون دولتی اسپانیا دو شبکه اسپانیولی زبان بین المللی را نیز تحت پوشش دارد که یک شبکه اخبار 24 ساعته را شامل می‌‌‌‌شود.

علاوه بر شبکه‌های فوق، هر یك از دولت‌های خودمختار نیز دارای شبكه‌های تلویزیونی ویژه خود بوده و دربسیاری از شهرها (حتی دربخشی از یك شهر)، فرستنده‌های خصوصی تلویزیونی به فعالیت مشغول هستند. شبکه‌های تلویزیونی ایالت‌های مختلف درمجموع حدود 25 درصد از بینندگان را به خود اختصاص داده‌اند. درحال حاضر دوبسته ماهواره‌های خصوصی در اسپانیا وجود دارد با نام «شبکه‌های دیجیتال زمینی» و «دیجیتال پلوس» که هرکدام به نوبه خود جمعی از کانال‌های کابلی را پوشش می‌دهند. اکثر این نوع تلویزیون‌ها، کانال‌های اختصاصی تلویزیون‌های خصوصی سراسری محسوب می‌شوند.[۱]

نیز نگاه کنید به

رادیو و تلویزیون در زیمبابوه؛ رادیو و تلویزیون در کانادا؛ رادیو در روسیه؛ رادیو در افغانستان؛ رادیو در تونس؛ رادیو در ژاپن؛ رادیو در کوبا؛ رادیو در لبنان؛ رادیو در مصر؛ رادیو در چین؛ رادیو در سنگال؛ رادیو در آرژانتین؛ رادیو در فرانسه؛ رادیو در مالی؛ رادیو در سودان؛ رادیو در ساحل عاج؛ رادیو در اسپانیا؛ رادیو در اردن؛ رادیو در اتیوپی؛ رادیو در سیرالئون؛ رادیو در قطر؛ تلویزیون در روسیه؛ تلویزیون در افغانستان؛ تلویزیون در تونس؛ تلویزیون در ژاپن؛ تلویزیون در کوبا؛ تلویزیون در لبنان؛ تلویزیون در مصر؛ تلویزیون در چین؛ تلویزیون در سنگال؛ تلویزیون در آرژانتین؛ تلویزیون در فرانسه؛ تلویزیون در مالی؛ تلویزیون در سودان؛ تلویزیون در ساحل عاج؛ تلویزیون در اوکراین؛ تلویزیون در اردن؛ تلویزیون در اتیوپی؛ تلویزیون در سیرالئون؛ تلویزیون در قطر

کتابشناسی

  1. فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ اسپانیا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار)