پرش به محتوا

نظام آموزش، تحقیقات و فناوری قطر: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
Niki (بحث | مشارکت‌ها)
Karimian (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
وزارت آموزش و پرورش، ابتدا با عنوان وزارت «المعارف» قطر، در سال 1959 م، تأسیس گردید. روند آموزش در این کشور تحولی سریع یافت و اندک اندک این تحول تمامی‌ سطوح آموزشی را در برگرفت. افزون بر آن، مدرسه‌های تخصصی و فنی، دانشکده‌های امور دینی، مدرسه‌های بازرگانی و تربیت معلم نیز مشغول فعالیت شده‌اند. سیاست آموزشی در این کشور داشتن تعهد در برابر آموزش و ایجاد فرصت‌های آموزشی یکسان برای همه است، دولت [[قطر]] تمامی‌امکانات آموزشی را در اختیار مردم کشور قرار می‌دهد. اسم فعلی این وزارتخانه «وزارة التربیه والتعلیم العالی و المجلس الاعلی للتعلیم» می‌باشد. طول دوره آموزش در قطر 12 سال می‌باشد که مشتمل است بر: 6 سال دوره‌ی ابتدایی، 3 سال راهنمایی و 3 سال دبیرستان. لازم به ذکر است که سرانه‌ی تعلیم و تربیت در قطر جزء یکی از بالاترین هزینه‌های تربیتی در جهان است.
[[وزارت آموزش و پرورش اردن|وزارت آموزش و پرورش]]، ابتدا با عنوان وزارت «المعارف» [[قطر]]، در سال 1959 م، تأسیس گردید. روند [[آموزش از راه دور در فرانسه|آموزش]] در این [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] تحولی سریع یافت و اندک اندک این تحول تمامی‌ سطوح آموزشی را در برگرفت. افزون بر آن، مدرسه‌های تخصصی و فنی، دانشکده‌های امور دینی، مدرسه‌های بازرگانی و تربیت معلم نیز مشغول فعالیت شده‌اند. [[سیاست امنیت اقتصادی گرجستان|سیاست]] آموزشی در این [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] داشتن تعهد در برابر [[آموزش بزرگسالان( سواد آموزی) در قزاقستان|آموزش]] و ایجاد فرصت‌های آموزشی یکسان برای همه است، دولت [[قطر]] تمامی‌امکانات آموزشی را در اختیار مردم [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] قرار می‌دهد. اسم فعلی این وزارتخانه «وزارة التربیه والتعلیم العالی و المجلس الاعلی للتعلیم» می‌باشد. طول دوره [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] در [[قطر]] 12 سال می‌باشد که مشتمل است بر: 6 سال دوره‌ی ابتدایی، 3 سال راهنمایی و 3 سال دبیرستان. لازم به ذکر است که سرانه‌ی تعلیم و تربیت در [[قطر]] جزء یکی از بالاترین هزینه‌های تربیتی در جهان است.


=== ساختار و سیاست آموزشی کشور ===
=== ساختار و سیاست آموزشی کشور ===
[[پرونده:نشست شورای عالی آموزش قطر.jpg|بندانگشتی|نشست شورای عالی آموزش قطر https://www.qna.org.qa/en/News-Area/News/2024-02/15/0048-moehe-holds-2nd-meeting-of-permanent-committee-of-gcc-research,-innovation-officials]]
[[پرونده:نشست شورای عالی آموزش قطر.jpg|بندانگشتی|نشست شورای عالی آموزش قطر قابل بازیابی از https://www.qna.org.qa/en/News-Area/News/2024-02/15/0048-moehe-holds-2nd-meeting-of-permanent-committee-of-gcc-research,-innovation-officials]]


==== شورای عالی آموزش قطر ====
==== شورای عالی [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در آرژانتین|آموزش]] [[قطر]] ====
نهاد دیگری بعنوان [[شورای عالی آموزش قطر]] بعنوان مرجع اصلی و مشخص سیاستگذاری آموزش و تعلیم و تربیت در این کشور بنا به دستور امیر قطر در سال 1995 برای اصلاحات در نظام آموزشی قطر شکل گرفت. شورای عالی آموزش بر اساس قانون شماره 37 سال 2002 در تشکیلات جدید خود بروز شد و متولی رسمی‌ تدوین امور آموزش را در قطر بر عهده گرفت. سه هیئت تحت اشراف این شورا هم اکنون به امور آموزش می‌پردازند که عبارتند از:  
نهاد دیگری بعنوان [[شورای عالی آموزش قطر]] بعنوان مرجع اصلی و مشخص سیاستگذاری [[آموزش بخش‌های محروم از آزادی در آرژانتین|آموزش]] و تعلیم و تربیت در این [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] بنا به دستور امیر [[قطر]] در سال 1995 برای اصلاحات در نظام آموزشی [[قطر در یک نگاه|قطر]] شکل گرفت. شورای عالی [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] بر اساس [[قانون اساسی اتیوپی|قانون]] شماره 37 سال 2002 در تشکیلات جدید خود بروز شد و متولی رسمی‌ تدوین امور [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در آرژانتین|آموزش]] را در [[قطر]] بر عهده گرفت. سه هیئت تحت اشراف این شورا هم اکنون به امور [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در آرژانتین|آموزش]] می‌پردازند که عبارتند از:  


* شورای آموزش: جهت حمایت از ایجاد مدارس مستقل و نظارت بر فعالیت آنها؛
* شورای [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در آرژانتین|آموزش]]: جهت حمایت از ایجاد مدارس مستقل و نظارت بر فعالیت آنها؛


* شورای نظارت: نهاد بر اجرا و گسترش و نظارت آموزشی؛
* شورای نظارت: نهاد بر اجرا و گسترش و نظارت آموزشی؛


* شورای آموزش عالی، نهاد از مشاوره و راهنمایی در خصوص گزینه‌های حرفه ای و شغلی و فرصتهای آموزش عالی در قطر و خارج و بعلاوه مدیریت برنامه ریزی واحدهای آموزشی.
* شورای [[آموزش بخش‌های محروم از آزادی در آرژانتین|آموزش]] عالی، نهاد از مشاوره و راهنمایی در خصوص گزینه‌های حرفه ای و شغلی و فرصتهای [[آموزش بزرگسالان( سواد آموزی) در قزاقستان|آموزش]] عالی در [[قطر]] و خارج و بعلاوه مدیریت برنامه ریزی واحدهای آموزشی.


آموزش در قطر بر اساس قانون اساسی این کشور رایگان و ضروری است و شیخه موزه همسر امیرسابق قطر بعنوان رئیس شورایعالی امور خانواده و همچنین نایب رئیس شورایعالی آموزش تلاش خود را مصروف ترویج آموزش همگانی و از بین بردن بی سوادی، آموزش برای کودکان معلول و نیازمندیهای خاص و نابینایان و بعلاوه آموزش برای خانواده‌های کم درآمد کرده است. در راستای عملی شدن اهداف کلان تعریف شده در بخش آموزش و تعلیم و تربیت چند موسسه شکل گرفته است:  
[[آموزش بخش‌های محروم از آزادی در آرژانتین|آموزش]] در [[قطر]] بر اساس [[قانون اساسی اردن|قانون اساسی]] این [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] رایگان و ضروری است و شیخه موزه همسر امیرسابق [[قطر]] بعنوان رئیس شورای‌عالی امور [[خانواده تئاتر اردن|خانواده]] و همچنین نایب رئیس شورای‌عالی [[آموزش بزرگسالان( سواد آموزی) در قزاقستان|آموزش]] تلاش خود را مصروف ترویج [[آموزش از راه دور در فرانسه|آموزش]] همگانی و از بین بردن بی سوادی، [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اسپانیا|آموزش]] برای [[کودکان خیابانی در مالی|کودکان]] معلول و نیازمندی‌های خاص و نابینایان و بعلاوه آموزش برای خانواده‌های کم درآمد کرده است. در راستای عملی شدن اهداف کلان تعریف شده در بخش [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] و تعلیم و تربیت چند موسسه شکل گرفته است:  


* وزارت آموزش و پرورش قطر؛
* [[وزارت آموزش و پرورش سودان|وزارت آموزش و پرورش]] [[قطر]]؛


* موسسه یا بنیاد قطر؛
* موسسه یا بنیاد [[قطر]]؛


* شورایعالی آموزش؛
* شورای‌عالی [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]]؛


* مدارس مستقل.
* مدارس مستقل.


==== بنیاد وایز WISE با موضوع آموزش ====
==== بنیاد وایز WISE با موضوع [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در آرژانتین|آموزش]] ====
نشست جهانی بنیاد وایز با موضوع آموزش (World Education Summit For Education)، یکی از مهمترین نهادهای آموزش جهانی است. بیش از هزار متخصص، هر سال در دوحه قطر گرد هم می‌آیند تا راه حل‌های نوآورانه برای تغییرات در نحوه آموزش پیشنهاد کنند. [[قطر]] تلاش می‌کند تبدیل به یک مرجع و مرکز اصلی در دنیای آموزش شود. جایزه نیم میلیون دلاری وایز، اولین و تنها جایزه نقدی بین المللی است که به آموزش اختصاص داده شده است. این پاداش در توسعه آموزش بسیار مهم است و هدفش قدردانی از اشخاصی است که نقش برجسته ای در این زمینه ایفا کرده اند. جایزه برتر “وایز” در سال 2011 به سازمان غیر دولتی براک از کشور [[بنگلادش]] با هدف ریشه کن کردن فقر از راه سوادآموزی تعلق گرفت. شش پروژه دیگر از جمله تهیه کنندگان یک نرم افزار آموزشی برای کودکان ناشنوا برنده جایزه شدند.
نشست جهانی بنیاد وایز با موضوع [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] (World Education Summit For Education)، یکی از مهمترین نهادهای [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] جهانی است. بیش از هزار متخصص، هر سال در [[شهر دوحه|دوحه]] [[قطر]] گرد هم می‌آیند تا راه حل‌های نوآورانه برای تغییرات در نحوه [[آموزش بزرگسالان( سواد آموزی) در قزاقستان|آموزش]] پیشنهاد کنند. [[قطر]] تلاش می‌کند تبدیل به یک مرجع و مرکز اصلی در دنیای [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در آرژانتین|آموزش]] شود. جایزه نیم میلیون دلاری وایز، اولین و تنها جایزه نقدی بین المللی است که به [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] اختصاص داده شده است. این پاداش در توسعه آموزش بسیار مهم است و هدفش قدردانی از اشخاصی است که نقش برجسته ای در این زمینه ایفا کرده اند. جایزه برتر “وایز” در سال 2011 به سازمان غیر دولتی براک از [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] [[بنگلادش]] با هدف ریشه کن کردن [[فقر در اسپانیا|فقر]] از راه سوادآموزی تعلق گرفت. شش پروژه دیگر از جمله تهیه کنندگان یک نرم افزار آموزشی برای [[کودکان خیابانی در مالی|کودکان]] ناشنوا برنده جایزه شدند.


==== آموزش واحد درسی دینی و قرآن در مدارس مستقل قطر ====
==== آموزش واحد درسی دینی و قرآن در مدارس مستقل [[قطر]] ====
وزارت آموزش و پروش قطر کلیه مدارس مستقل را موظف کرد واحد آموزش اسلامی‌ را بعنوان واحد اصلی دروس تدریس کنند. و برنامه درسی این واحد می‌بایست براساس برنامه اختصاص داده شده طبق اساسنامه وزارت آموزش و پرورش باشد. و در قراردادی که وزارت آموزش وپرورش با کسانی که مجوز داشتن مدرسه مستقل دارد این موضوع در قرارداد قید شده است. در همین خصوص آقای دکتر محمد اسماعیل انصاری مدیر دفتر استاندارهای برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش قطر در نشست خبری که اخیرا برگزار شد گفت:<blockquote>ما برنامه‌های واحد الهیات که در اساسنامه وزارت آموزش و پرورش موجود می‌باشد را مورد بررسی قرار دادیم که شاهد برنامه ای متوسط و خوب از دین اسلام و آموزش بودیم. و خدا را شکر دولت قطر به آموزش اسلامی‌در مدارس پایبند است.</blockquote>
[[وزارت آموزش و پرورش اردن|وزارت آموزش و پروش]] [[قطر]] کلیه مدارس مستقل را موظف کرد واحد [[آموزش بخش‌های محروم از آزادی در آرژانتین|آموزش]] اسلامی‌ را بعنوان واحد اصلی دروس تدریس کنند. و برنامه درسی این واحد می‌بایست براساس برنامه اختصاص داده شده طبق اساسنامه [[وزارت آموزش و پرورش سودان|وزارت آموزش و پرورش]] باشد. و در قراردادی که [[وزارت آموزش و پرورش چین|وزارت آموزش وپرورش]] با کسانی که مجوز داشتن مدرسه مستقل دارد این موضوع در قرارداد قید شده است. در همین خصوص آقای دکتر محمد اسماعیل انصاری مدیر دفتر استاندارهای برنامه ریزی درسی [[وزارت آموزش و پرورش سودان|وزارت آموزش و پرورش]] [[قطر]] در نشست خبری که اخیرا برگزار شد گفت:<blockquote>ما برنامه‌های واحد الهیات که در اساسنامه [[وزارت آموزش و پرورش سودان|وزارت آموزش و پرورش]] موجود می‌باشد را مورد بررسی قرار دادیم که شاهد برنامه ای متوسط و خوب از [[دین و مذهب اقوام شاخص در عراق|دین]] [[اسلام در دوران سلسله های تانگ و سونگ|اسلام]] و [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] بودیم. و خدا را شکر دولت [[قطر]] به [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در آرژانتین|آموزش]] اسلامی‌در مدارس پایبند است.</blockquote>


آقای دکتر انصاری به خبرنگار اعلام کرد:<blockquote>برنامه‌های اسلامی‌ در مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش قطر مورد بررسی قرار داده و در حال تجدید نظر نهایی می‌باشد. که اطلاعات آن از سوی وزارت آموزش و پرورش به کلیه‌ی مدارس مستقل جهت بهبود آموزش اسلامی‌در مدارس توزیع خواهد شد.</blockquote>لازم به ذکر است در مدراس مستقل قطر به جزء واحد درسی دینی و قرآن بقیه دروس به زبان خارجه تدریس می‌شود.
آقای دکتر انصاری به خبرنگار اعلام کرد:<blockquote>برنامه‌های اسلامی‌‌درمدارس‌توسط [[وزارت آموزش و پرورش اردن|وزارت آموزش و پرورش]] [[قطر]] مورد بررسی قرار داده و در حال تجدید نظر نهایی می‌باشد.که‌اطلاعات آن از سوی [[وزارت آموزش و پرورش سودان|وزارت آموزش و پرورش]] به کلیه‌ی مدارس مستقل جهت بهبود [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در آرژانتین|آموزش]] اسلامی‌در مدارس توزیع خواهد شد.</blockquote>لازم به ذکر است در مدراس مستقل [[قطر]] به جزء واحد درسی دینی و قرآن بقیه دروس به [[زبان امهریک|زبان]] خارجه تدریس می‌شود.


=== آموزش عالی ===
=== آموزش عالی ===
[[پرونده:Images قطر.jpg|بندانگشتی|دانشگاه قطر https://www.qna.org.qa/en/News-Area/News/2016-02/02/qu-institute-to-launch-worker-welfare-index]]
[[پرونده:Images قطر.jpg|بندانگشتی|دانشگاه قطر قابل بازیابی از https://www.qna.org.qa/en/News-Area/News/2016-02/02/qu-institute-to-launch-worker-welfare-index]]


==== [[دانشگاه قطر]] ====
==== [[دانشگاه قطر]] ====
[[دانشگاه قطر]] در سال 1973 تأسیس شد و کار خود را با پذیرش 150 دانشجو که 93 دختر و 57 پسر بود، رسماً به عنوان یک محیط اکادمیک دولتی آغاز نمود. این دانشگاه هم اکنون شامل بر دانشکده‌های مشروحه‌ی زیر می‌باشد:  
[[دانشگاه قطر]] در سال 1973 تأسیس شد و کار خود را با پذیرش 150 [[دانشجویان اتیوپیائی در خارج از کشور|دانشجو]] که 93 دختر و 57 پسر بود، رسماً به عنوان یک محیط اکادمیک دولتی آغاز نمود. این دانشگاه هم اکنون شامل بر دانشکده‌های مشروحه‌ی زیر می‌باشد:  


* دانشکده‌ الهیات و حقوق؛
* [[دانشکده ادبیات دانشگاه دولتی کوتائیسی|دانشکده‌]] الهیات و [[حقوق بشر در امارات متحده عربی|حقوق]]؛
* دانشکده‌ ادبیات و علوم؛
* [[دانشکده ادبیات دانشگاه دولتی کوتائیسی|دانشکده‌]] [[ادبیات اوکراین|ادبیات]] و [[علوم ادبی در سوریه|علوم]]؛
* دانشکده‌ مدیریت و اقتصاد؛
* [[دانشکده ملی معدن پاریس|دانشکده‌]] [[مدیریت فرهنگی اردن|مدیریت]] و [[اقتصاد سیاه در اسپانیا|اقتصاد]]؛
* دانشکده‌ فنی و مهندسی؛
* [[دانشکده ادبیات دانشگاه دولتی کوتائیسی|دانشکده‌]] فنی و مهندسی؛
* دانشکده‌ داروسازی.
* [[دانشکده ملی معدن پاریس|دانشکده‌]] داروسازی.


طول دوران تحصیل در مقطع لیسانس، در دو دانشکده‌ی مهندسی و دارو سازی، 5 الی 6 سال است و بقیه‌ی دانشکده‌ها، در 4 سال به اتمام می‌رسد. در دانشگاه قطر جمعاً هشت هزار دانشجو اعم از دختر و پسر از هشتاد و پنج ملیت مشغول به تحصیل هستند که 76% را دختران به خود اختصاص داده‌اند و پسران نیز 24% هستند. علت پایین بود آمار دانشجویان پسر در این دانشگاه، مترتب بر دو امر اساسی است که عبارتند:
طول دوران تحصیل در مقطع لیسانس، در دو دانشکده‌ی مهندسی و دارو سازی، 5 الی 6 سال است و بقیه‌ی دانشکده‌ها، در 4 سال به اتمام می‌رسد. در [[دانشگاه قطر]] جمعاً هشت هزار [[دانشجویان ادبیات فارسی کشور یمن در دانشگاه‌های ایران|دانشجو]] اعم از دختر و پسر از هشتاد و پنج ملیت مشغول به تحصیل هستند که 76% را دختران به خود اختصاص داده‌اند و پسران نیز 24% هستند. علت پایین بود آمار [[دانشجویان ادبیات فارسی در کشور یمن|دانشجویان]] پسر در این [[دانشگاه آمریکایی قاهره مصر|دانشگاه]]، مترتب بر دو امر اساسی است که عبارتند:


# معمولاً پسران قطری برای ادامه‌ی تحصیل، به خارج از کشور سفر می‌کنند و کشورهایی مثل [[آمریکا]]، انگلیس، [[کانادا]]، [[مصر]] و [[سوریه]] را برای‌ ادامه‌ی تحصیل برمی‌گزینند؛
# معمولاً پسران قطری برای ادامه‌ی تحصیل، به خارج از [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] سفر می‌کنند و کشورهایی مثل [[آمریکا]]، انگلیس، [[کانادا]]، [[مصر]] و [[سوریه]] را برای‌ ادامه‌ی [[تحصیل در رشته ی زبان چینی|تحصیل]] برمی‌گزینند؛
# این که ارتش قطر با پرداخت حقوق ماهیانه‌ی بالا، آن‌ها را به سمت خود کشانده است که همه بعد از اتمام تحصیلات دوران دبیرستان، به ارتش می‌پیوندند و دیگر تمایلی برای ادامه تحصیل ندارند.
# این که [[ارتش سرخ|ارتش]] [[قطر]] با پرداخت حقوق ماهیانه‌ی بالا، آن‌ها را به سمت خود کشانده است که همه بعد از اتمام تحصیلات دوران دبیرستان، به ارتش می‌پیوندند و دیگر تمایلی برای ادامه [[تحصیل در رشته ی زبان چینی|تحصیل]] ندارند.


==== شرایط ورود ====
==== شرایط ورود ====
افرادی که قصد ادامه تحصیل در [[دانشگاه قطر]] را دارند، باید در امتحان تافل و ریاضیات و کامپیوتر شرکت نمایند و در خصوص شهریه‌ی تحصیلی نیز لازم به گفت است که این تنها شهروندان قطری هستند که به صورت رایگان در این دانشگاه تحصیل می‌نمایند و بقیه‌ی ملیت‌ها ناگریز از پرداخت شهریه می‌باشند.
افرادی که قصد ادامه تحصیل در [[دانشگاه قطر]] را دارند، باید در امتحان تافل و ریاضیات و کامپیوتر شرکت نمایند و در خصوص شهریه‌ی تحصیلی نیز لازم به گفت است که این تنها شهروندان قطری هستند که به صورت رایگان در این [[دانشگاه ابوبو آجمه|دانشگاه]] [[تحصیل در رشته ی زبان چینی|تحصیل]] می‌نمایند و بقیه‌ی ملیت‌ها ناگریز از پرداخت شهریه می‌باشند.


==== اعضای هیئت علمی ====
==== اعضای هیئت علمی ====
مجموعاً در دانشگاه قطر ششصد استاد از ملیت‌های مختلف مشغول به امر تدریس و پژوهش هستند که از جمله‌ی این ملیت‌ها می‌توان به ایران، [[قطر]]، بحرین، کویت، [[مصر]]، [[آمریکا]]، [[تونس]]، الجزایر، انگلیس، [[کانادا]]، عراق اشاره نمود.
مجموعاً در [[دانشگاه قطر]] ششصد استاد از ملیت‌های مختلف مشغول به امر تدریس و پژوهش هستند که از جمله‌ی این ملیت‌ها می‌توان به ایران، [[قطر]]، بحرین، [[کویته|کویت]]، [[مصر]]، [[آمریکا]]، [[تونس]]، الجزایر، انگلیس، [[کانادا]]، [[عراق]] اشاره نمود.
[[پرونده:مدینه التعلیمیه.jpg|بندانگشتی|شهرک آموزشی قطر https://www.kojaro.com/attraction/64418-education-city-stadium/]]
[[پرونده:مدینه التعلیمیه.jpg|بندانگشتی|شهرک آموزشی قطر قابل بازیابی از https://www.kojaro.com/attraction/64418-education-city-stadium/]]


====  شهرک آموزشی قطر (مدینه التعلیمیه) ====
====  [[شهرک آموزشی قطر(مدینه التعلیمیه)|شهرک آموزشی قطر]] (مدینه التعلیمیه) ====
شهرک آموزشی (مدینه تعلیمیه) در قطر تحت نظارت موسسه قطر آغاز بکار کرد. شروع این فعالیت‌ها در سال 2001 بود. دانشکده ویل – کورنل (Weil-Cornell) در زمینه طب و آموزش پزشکی در سال 2002 آغاز بکار کرد. دانشکده تکزاس – ای اند ام (texas-a &m) نیز در سال 2003 فعالیت خود را آغاز کرد. دانشکده کارنگی ملون (Carnegie-melon) در سال 2004 کار خود را در آن شهرک آغاز کرد. و دانشکده جورج تاون (George town) نیز در سال 2005 فعالیت خود را در این شهرک آغاز کرده است. در واقع شهرک آموزش قطر شامل مجموعه‌ای از بهترین دانشگاه‌های جهانی را در خود جای داده است و شیوه‌ی تدریس نیز همزمان و همگام با شیوه‌ی تدریس بین‌المللی می‌باشد. شهرک آموزش قطر کار آموزش را از پایین‌ترین سطح پیش – دبستانی تا مقاطع بالاتر در دستور کار خود دارد. سایر پروژه‌های مربوط به تکمیل این شهرک شامل پارک علوم و تکنولوژی قطر می‌باشد.
[[شهرک آموزشی قطر(مدینه التعلیمیه)|شهرک آموزشی]](مدینه تعلیمیه)در [[قطر]] تحت نظارت موسسه [[قطر]] آغاز بکار کرد. شروع این فعالیت‌ها در سال 2001 بود. دانشکده ویل – کورنل (Weil-Cornell) در زمینه [[طبرقه تونس|طب]] و [[آموزش بزرگسالان( سواد آموزی) در قزاقستان|آموزش]] پزشکی در سال 2002 آغاز بکار کرد. [[دانشکده ادبیات دانشگاه دولتی کوتائیسی|دانشکده]] تکزاس – ای اند ام (texas-a &m) نیز در سال 2003 فعالیت خود را آغاز کرد. [[دانشکده ملی معدن پاریس|دانشکده]] کارنگی ملون (Carnegie-melon) در سال 2004 کار خود را در آن [[شهرک آموزشی قطر(مدینه التعلیمیه)|شهرک]] آغاز کرد. و [[دانشکده ادبیات دانشگاه دولتی کوتائیسی|دانشکده]] جورج تاون (George town) نیز در سال 2005 فعالیت خود را در این [[شهرک های فرهنگی(الحی الثقافی) در قطر|شهرک]] آغاز کرده است. در واقع [[شهرک آموزشی قطر(مدینه التعلیمیه)|شهرک]] [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن|آموزش]] [[قطر]] شامل مجموعه‌ای از بهترین دانشگاه‌های جهانی را در خود جای داده است و شیوه‌ی تدریس نیز همزمان و همگام با شیوه‌ی تدریس بین‌المللی می‌باشد. [[شهرک آموزشی قطر(مدینه التعلیمیه)|شهرک]] [[آموزش بخش‌های محروم از آزادی در آرژانتین|آموزش]] [[قطر]] کار [[آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در آرژانتین|آموزش]] را از پایین‌ترین سطح پیش – دبستانی تا مقاطع بالاتر در دستور کار خود دارد. سایر پروژه‌های مربوط به تکمیل این [[شهرک آموزشی قطر(مدینه التعلیمیه)|شهرک]] شامل [[پارک ملی اُردِسا|پارک]] [[علوم ادبی در سوریه|علوم]] و تکنولوژی [[قطر]] می‌باشد.


==== افتتاح مجمع تحقیقاتی با هزینه 220 میلیون ریال توسط [[دانشگاه قطر]] ====
==== افتتاح مجمع تحقیقاتی با هزینه 220 میلیون ریال توسط [[دانشگاه قطر]] ====
مهندس عبدالله سید مدیر عملیات و امکانات دانشگاهی طی بیانیه‌ای به خبرگزاری الشرق گفت: کار در مجتمع تحقیقات جدید دانشگاه قطر به پایان رسیده و دانشگاه مقدمات افتتاح ساختمان جدید فراهم می‌سازد و افزود: دانشگاه ترتیبات لازم را برای انتقال به ساختمان جدید تدارک دیده و تمام تجهیزات این ساختمان جدید می‌باشد ساختن دانشکده مهندسی جدید نیز آغاز خواهد شد. مهندس سید ساختمان مجمع تحقیقاتی را یک مرکز مهم و یکی از بزرگترین مجتمع‌های پژوهشی توصیف کرد این مجتمع شامل تعدادی آزمایشگاه مدرن، کارگاه گاز و آزمایشگاه برای رشته‌های ادبیات و علوم و... می‌باشد. وی تأکید کرد این تأسیسات تمام مراکز تحقیقاتی در یک مکان شامل می‌شود.
مهندس عبدالله سید مدیر عملیات و امکانات دانشگاهی طی بیانیه‌ای به خبرگزاری الشرق گفت: کار در مجتمع تحقیقات جدید [[دانشگاه قطر]] به پایان رسیده و [[دانشگاه آمریکایی قاهره مصر|دانشگاه]] مقدمات افتتاح [[ساختمان های قدیمی منطقه ماکائو|ساختمان]] جدید فراهم می‌سازد و افزود: [[دانشگاه آدیس آبابا|دانشگاه]] ترتیبات لازم را برای انتقال به [[ساختمان های قدیمی منطقه ماکائو|ساختمان]] جدید تدارک دیده و تمام تجهیزات این [[ساختمان های گلین(تولوو) قوم حکا در استان فوجیان|ساختمان]] جدید می‌باشد ساختن [[دانشکده ادبیات دانشگاه دولتی کوتائیسی|دانشکده]] مهندسی جدید نیز آغاز خواهد شد. مهندس سید [[ساختمان های قدیمی منطقه ماکائو|ساختمان]] مجمع تحقیقاتی را یک مرکز مهم و یکی از بزرگترین مجتمع‌های پژوهشی توصیف کرد این مجتمع شامل تعدادی آزمایشگاه مدرن، کارگاه گاز و آزمایشگاه برای رشته‌های [[ادبیات اوکراین|ادبیات]] و [[علوم ادبی در سوریه|علوم]] و... می‌باشد. وی تأکید کرد این تأسیسات تمام مراکز تحقیقاتی در یک مکان شامل می‌شود.


وی اشاره کرد [[دانشگاه قطر]] در این سال بر پژوهش‌های علمی‌بیش از 150 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و در جلسه پنجم از برنامه اولویت تحقیقات ملی به موفقیت‌هایی دست یافته است، نسبت 40 درصد از مجموعه پروژه‌های ارائه شده برنده شدند. دانشگاه قطر علاوه بر راه‌اندازی پروژه‌های موجود در طرح استراتژیک 2009-2012، پروژه‌های جدیدی را آغاز کرده و راه‌حل‌هایی برای مسائل مربوط به زندگی روزمره، و بعضی از مشکلات [[جامعه قطر]] را بررسی می‌کند از جمله مرکز مطالعات راهنمایی رانندگی، آزمایشگاه تحقیقاتی رایانه الکندی 3 (شامل سه آزمایشگاه می‌باشد که همزمان فناوری اطلاعات و طرح‌های پژوهشی در دانشگاه قطر و پروژه در مورد سوخت‌های فسیلی، پروژه کارگاه آزمایشی برای شیرین کردن آب را در برمی‌گیرد.)
وی اشاره کرد [[دانشگاه قطر]] در این سال بر پژوهش‌های علمی‌بیش از 150 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و در جلسه پنجم از برنامه اولویت [[تحقیقات در نظام آموزشی تایلند|تحقیقات]] [[ملی شدن مدیریت ورزش در چین|ملی]] به موفقیت‌هایی دست یافته است،نسبت 40 درصد از مجموعه پروژه‌های ارائه شده برنده شدند.[[دانشگاه قطر]] علاوه بر راه‌اندازی پروژه‌های موجود در طرح استراتژیک 2009-2012، پروژه‌های جدیدی را آغاز کرده و راه‌حل‌هایی برای مسائل مربوط به زندگی روزمره، و بعضی از مشکلات [[جامعه قطر]] را بررسی می‌کند از جمله مرکز مطالعات راهنمایی رانندگی، آزمایشگاه تحقیقاتی رایانه الکندی 3 (شامل سه آزمایشگاه می‌باشد که همزمان [[فناوری در عراق|فناوری]] اطلاعات و طرح‌های پژوهشی در [[دانشگاه قطر]] و پروژه در مورد سوخت‌های فسیلی، پروژه کارگاه آزمایشی برای شیرین کردن آب را در برمی‌گیرد.)


دانشگاه قطر مطالعات محیط زیست دریایی، را نیز آغاز کرده است. همانگونه که [[دانشگاه قطر]] مقدمات افتتاح مرکز تحقیقاتی را فراهم می‌کند با تعدادی از دانشگاه‌های خارجی از جمله دانشگاه‌های آمریکایی و نهادهای ملی قرارداد پژوهشی امضاء کرده است. در دوره چهارم از مسابقه سالانه برنامه تجربه تحقیقاتی دانشجویان که ماه مارس 2012 برگزار شد، گروه هیئت تدریس و دانشجویان دانشکده‌های مهندسی و ادبیات و علوم دانشگاه قطر مقام‌های اولی و دومی‌ را کسب نمودند که این نشان دهنده موفقیت دانشگاه قطر در زمینه تحقیقات علمی‌است.     
[[دانشگاه قطر]] مطالعات محیط [[زیست بوم فضای مجازی در عراق|زیست]] دریایی، را نیز آغاز کرده است. همانگونه که [[دانشگاه قطر]] مقدمات افتتاح مرکز تحقیقاتی را فراهم می‌کند با تعدادی از دانشگاه‌های خارجی از جمله دانشگاه‌های آمریکایی و نهادهای ملی قرارداد پژوهشی امضاء کرده است. در دوره چهارم از [[مسابقه كشتی سنتی در چیتاگنگ در بنگلادش|مسابقه]] سالانه برنامه تجربه تحقیقاتی [[دانشجویان ایرانی در یمن|دانشجویان]] که ماه مارس 2012 برگزار شد، گروه هیئت تدریس و دانشجویان دانشکده‌های مهندسی و ادبیات و علوم [[دانشگاه قطر]] مقام‌های اولی و دومی‌ را کسب نمودند که این نشان دهنده موفقیت [[دانشگاه قطر]] در زمینه [[تحقیقات در نظام آموزشی تایلند|تحقیقات]] علمی‌است.     


در رابطه با پروژه‌های برنده [[دانشگاه قطر]] از سه پروژه‌ای که ارائه کرده بود دو پروژه مورد قبول واقع شد و جزو 5 پروژه برتر این مسابقات انتخاب شدند. در دوره‌های اول و دوم این مسابقات دانشگاه رتبه اول و در دوره سوم رتبه سوم را کسب کرد<ref>(الشرق- 3 فبرایر 2013  شماره 8998)</ref>.     
در رابطه با پروژه‌های برنده [[دانشگاه قطر]] از سه پروژه‌ای که ارائه کرده بود دو پروژه مورد قبول واقع شد و جزو 5 پروژه برتر این [[مسابقات گاوبازی در جشن سن فِرمین|مسابقات]] انتخاب شدند. در دوره‌های اول و دوم این مسابقات [[دانشگاه آکسوم|دانشگاه]] رتبه اول و در دوره سوم رتبه سوم را کسب کرد<ref>(الشرق- 3 فبرایر 2013  شماره 8998)</ref>.     
[[پرونده:مرکز پزشکی و تحقیقاتی السدره.jpg|بندانگشتی|مرکز پزشکی و تحقیقاتی السدره https://www.linkedin.com/posts/aysha-al-kuwari-253081185_the-talent-management-department-in-sidra-activity-7110217808046624769-QJdJ?trk=public_profile_like_view]]
[[پرونده:مرکز پزشکی و تحقیقاتی السدره.jpg|بندانگشتی|مرکز پزشکی و تحقیقاتی السدره قابل بازیابی از https://www.linkedin.com/posts/aysha-al-kuwari-253081185_the-talent-management-department-in-sidra-activity-7110217808046624769-QJdJ?trk=public_profile_like_view]]


==== مراکز پژوهشی دانشگاهی و تحقیقاتی کشور قطر ====
==== مراکز پژوهشی دانشگاهی و تحقیقاتی کشور قطر ====
* دانشکده راند – قطر للسیاسات؛
* [[دانشکده ادبیات دانشگاه دولتی کوتائیسی|دانشکده]] راند – [[قطر]] للسیاسات؛


* صندوق قطری برای حمایت از تحقیقات علمی؛
* [[صندوق توسعه فرهنگی مصر|صندوق]] قطری برای حمایت از تحقیقات علمی؛


* دانشکده تحقیقاتی قطر؛
* [[دانشکده ادبیات دانشگاه دولتی کوتائیسی|دانشکده]] تحقیقاتی [[قطر]]؛


* مرکز پزشکی و تحقیقاتی السدره؛
* مرکز پزشکی و تحقیقاتی السدره؛


* واحد علوم و تکنولوژی قطر.
* واحد [[علوم ادبی در سوریه|علوم]] و تکنولوژی [[قطر]].


==== بودجه تحقیقاتی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور ====
==== بودجه تحقیقاتی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] ====


===== برنامه‌های تحقیقاتی =====
===== برنامه‌های تحقیقاتی =====
* برنامه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها؛
* برنامه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها؛


* برنامه‌های تحقیقاتی شهرک آموزشی قطر؛
* برنامه‌های تحقیقاتی [[شهرک آموزشی قطر(مدینه التعلیمیه)|شهرک آموزشی قطر]]؛


* برگزاری نشست‌های برجسته.
* برگزاری نشست‌های برجسته.


بودجه تمام تحقیقات در دانشگاه بواسطه صندوق قطری حمایت از تحقیقات انجام می‌شود. این صندوق برآورده شده است تا سقف 350 هزار دلار آمریکایی در سال برای پروژههای تحقیقاتی بنیادین تأمین خواهد کرد.
[[بودجه آموزشی در اسپانیا|بودجه]] تمام [[تحقیقات در نظام آموزشی تایلند|تحقیقات]] در دانشگاه بواسطه [[صندوق توسعه فرهنگی مصر|صندوق]] قطری حمایت از تحقیقات انجام می‌شود. این [[صندوق توسعه فرهنگی مصر|صندوق]] برآورده شده است تا سقف 350 هزار دلار آمریکایی در سال برای پروژه‌های تحقیقاتی بنیادین تأمین خواهد کرد.


==== تعداد دانشجویان درخارج از کشور ====
==== تعداد [[دانشجویان ایران‌شناسی در یمن|دانشجویان]] درخارج از [[کشورها و مجامع تاثیرگذار دینی مذهبی در ساحل عاج|کشور]] ====
در گفتگوی روزنامه‌نگار العرب با آقای جانا نیومان مدیر کل آموزش عالی انگلیس مورخ 23 اسفند 2012، اعلام نمود که تعداد دانشجویان قطری که در دانشگاه‌های لندن مشغول به تحصیل هستند حدود (1160) می‌باشد. از [[دانشگاه قطر]] طبق گفتگوی رئیس دانشگاه خانم شیخه المسند با روزنامه نگار الشرق مورخ 16 شهریور 2012م اعلام کردند که تعداد دانشجویانی که از طریق دانشگاه [[قطر]] برای ادامه تحصیل به خارج اعزام شدند 39 دانشجو است که 26 برای دکترا و 13 برای کارشناسی ارشد. همچنین اعلام کردند که این آمار در تاریخ [[دانشگاه قطر]] بالاترین آن محسوب می‌شود.
در گفتگوی روزنامه‌نگار العرب با آقای جانا نیومان مدیر کل آموزش عالی انگلیس مورخ 23 اسفند 2012، اعلام نمود که تعداد [[دانشجویان ادبیات فارسی در کشور یمن|دانشجویان]] قطری که در دانشگاه‌های لندن مشغول به تحصیل هستند حدود (1160) می‌باشد. از [[دانشگاه قطر]] طبق گفتگوی رئیس [[دانشگاه آمریکایی پاریس|دانشگاه]] خانم شیخه المسند با [[روزنامه اومانیته|روزنامه]] نگار الشرق مورخ 16 شهریور 2012م اعلام کردند که تعداد دانشجویانی که از طریق دانشگاه [[قطر]] برای ادامه [[تحصیل در رشته ی زبان چینی|تحصیل]] به خارج اعزام شدند 39 [[دانشجویان ادبیات فارسی کشور یمن در دانشگاه‌های ایران|دانشجو]] است که 26 برای دکترا و 13 برای کارشناسی ارشد. همچنین اعلام کردند که این آمار در [[تاریخ ادبیات اسپانیا در دوره رنسانس|تاریخ]] [[دانشگاه قطر]] بالاترین آن محسوب می‌شود.


== نیز نگاه کنید به ==
== نیز نگاه کنید به ==
[[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری آرژانتین]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری اتیوپی]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری اردن]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری اسپانیا]]؛[[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری افغانستان]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری اوکراین]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری تایلند]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری تونس]]؛ [[نظام آموزش و پرورش در چین معاصر]]؛ [[نظام آموزش و پرورش در چین باستان]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری سنگال]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری ژاپن]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کوبا]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری زیمبابوه]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری مصر]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری لبنان]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری روسیه]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری مالی]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری ساحل عاج]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری سیرالئون]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کانادا]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری سودان]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری گرجستان]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری تاجیکستان]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری بنگلادش]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری قزاقستان]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری سریلانکا]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری فرانسه]]
[[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری آرژانتین]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری اتیوپی]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری اردن]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری اسپانیا]]؛[[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری افغانستان]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری اوکراین]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری تایلند]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری تونس]]؛ [[نظام آموزش و پرورش در چین معاصر]]؛ [[نظام آموزش و پرورش در چین باستان]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری سنگال]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری ژاپن]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کوبا]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری زیمبابوه]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری مصر]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری لبنان]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری روسیه]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری مالی]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری ساحل عاج]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری سیرالئون]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کانادا]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری سودان]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری گرجستان]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری تاجیکستان]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری بنگلادش]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری قزاقستان]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری سریلانکا]]؛ [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری فرانسه]].


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==
خط ۱۰۴: خط ۱۰۴:
== نویسنده مقاله ==
== نویسنده مقاله ==
محمد مهدی احمدی
محمد مهدی احمدی
[[رده:آموزش، علم، فناوری و اندیشه ورزی]]
[[index.php?title=رده:آموزش، علم، فناوری و اندیشه ورزی]]

نسخهٔ ‏۲۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۲۰:۳۵

وزارت آموزش و پرورش، ابتدا با عنوان وزارت «المعارف» قطر، در سال 1959 م، تأسیس گردید. روند آموزش در این کشور تحولی سریع یافت و اندک اندک این تحول تمامی‌ سطوح آموزشی را در برگرفت. افزون بر آن، مدرسه‌های تخصصی و فنی، دانشکده‌های امور دینی، مدرسه‌های بازرگانی و تربیت معلم نیز مشغول فعالیت شده‌اند. سیاست آموزشی در این کشور داشتن تعهد در برابر آموزش و ایجاد فرصت‌های آموزشی یکسان برای همه است، دولت قطر تمامی‌امکانات آموزشی را در اختیار مردم کشور قرار می‌دهد. اسم فعلی این وزارتخانه «وزارة التربیه والتعلیم العالی و المجلس الاعلی للتعلیم» می‌باشد. طول دوره آموزش در قطر 12 سال می‌باشد که مشتمل است بر: 6 سال دوره‌ی ابتدایی، 3 سال راهنمایی و 3 سال دبیرستان. لازم به ذکر است که سرانه‌ی تعلیم و تربیت در قطر جزء یکی از بالاترین هزینه‌های تربیتی در جهان است.

ساختار و سیاست آموزشی کشور

نشست شورای عالی آموزش قطر قابل بازیابی از https://www.qna.org.qa/en/News-Area/News/2024-02/15/0048-moehe-holds-2nd-meeting-of-permanent-committee-of-gcc-research,-innovation-officials

شورای عالی آموزش قطر

نهاد دیگری بعنوان شورای عالی آموزش قطر بعنوان مرجع اصلی و مشخص سیاستگذاری آموزش و تعلیم و تربیت در این کشور بنا به دستور امیر قطر در سال 1995 برای اصلاحات در نظام آموزشی قطر شکل گرفت. شورای عالی آموزش بر اساس قانون شماره 37 سال 2002 در تشکیلات جدید خود بروز شد و متولی رسمی‌ تدوین امور آموزش را در قطر بر عهده گرفت. سه هیئت تحت اشراف این شورا هم اکنون به امور آموزش می‌پردازند که عبارتند از:

  • شورای آموزش: جهت حمایت از ایجاد مدارس مستقل و نظارت بر فعالیت آنها؛
  • شورای نظارت: نهاد بر اجرا و گسترش و نظارت آموزشی؛
  • شورای آموزش عالی، نهاد از مشاوره و راهنمایی در خصوص گزینه‌های حرفه ای و شغلی و فرصتهای آموزش عالی در قطر و خارج و بعلاوه مدیریت برنامه ریزی واحدهای آموزشی.

آموزش در قطر بر اساس قانون اساسی این کشور رایگان و ضروری است و شیخه موزه همسر امیرسابق قطر بعنوان رئیس شورای‌عالی امور خانواده و همچنین نایب رئیس شورای‌عالی آموزش تلاش خود را مصروف ترویج آموزش همگانی و از بین بردن بی سوادی، آموزش برای کودکان معلول و نیازمندی‌های خاص و نابینایان و بعلاوه آموزش برای خانواده‌های کم درآمد کرده است. در راستای عملی شدن اهداف کلان تعریف شده در بخش آموزش و تعلیم و تربیت چند موسسه شکل گرفته است:

  • موسسه یا بنیاد قطر؛
  • مدارس مستقل.

بنیاد وایز WISE با موضوع آموزش

نشست جهانی بنیاد وایز با موضوع آموزش (World Education Summit For Education)، یکی از مهمترین نهادهای آموزش جهانی است. بیش از هزار متخصص، هر سال در دوحه قطر گرد هم می‌آیند تا راه حل‌های نوآورانه برای تغییرات در نحوه آموزش پیشنهاد کنند. قطر تلاش می‌کند تبدیل به یک مرجع و مرکز اصلی در دنیای آموزش شود. جایزه نیم میلیون دلاری وایز، اولین و تنها جایزه نقدی بین المللی است که به آموزش اختصاص داده شده است. این پاداش در توسعه آموزش بسیار مهم است و هدفش قدردانی از اشخاصی است که نقش برجسته ای در این زمینه ایفا کرده اند. جایزه برتر “وایز” در سال 2011 به سازمان غیر دولتی براک از کشور بنگلادش با هدف ریشه کن کردن فقر از راه سوادآموزی تعلق گرفت. شش پروژه دیگر از جمله تهیه کنندگان یک نرم افزار آموزشی برای کودکان ناشنوا برنده جایزه شدند.

آموزش واحد درسی دینی و قرآن در مدارس مستقل قطر

وزارت آموزش و پروش قطر کلیه مدارس مستقل را موظف کرد واحد آموزش اسلامی‌ را بعنوان واحد اصلی دروس تدریس کنند. و برنامه درسی این واحد می‌بایست براساس برنامه اختصاص داده شده طبق اساسنامه وزارت آموزش و پرورش باشد. و در قراردادی که وزارت آموزش وپرورش با کسانی که مجوز داشتن مدرسه مستقل دارد این موضوع در قرارداد قید شده است. در همین خصوص آقای دکتر محمد اسماعیل انصاری مدیر دفتر استاندارهای برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش قطر در نشست خبری که اخیرا برگزار شد گفت:

ما برنامه‌های واحد الهیات که در اساسنامه وزارت آموزش و پرورش موجود می‌باشد را مورد بررسی قرار دادیم که شاهد برنامه ای متوسط و خوب از دین اسلام و آموزش بودیم. و خدا را شکر دولت قطر به آموزش اسلامی‌در مدارس پایبند است.

آقای دکتر انصاری به خبرنگار اعلام کرد:

برنامه‌های اسلامی‌‌درمدارس‌توسط وزارت آموزش و پرورش قطر مورد بررسی قرار داده و در حال تجدید نظر نهایی می‌باشد.که‌اطلاعات آن از سوی وزارت آموزش و پرورش به کلیه‌ی مدارس مستقل جهت بهبود آموزش اسلامی‌در مدارس توزیع خواهد شد.

لازم به ذکر است در مدراس مستقل قطر به جزء واحد درسی دینی و قرآن بقیه دروس به زبان خارجه تدریس می‌شود.

آموزش عالی

دانشگاه قطر قابل بازیابی از https://www.qna.org.qa/en/News-Area/News/2016-02/02/qu-institute-to-launch-worker-welfare-index

دانشگاه قطر

دانشگاه قطر در سال 1973 تأسیس شد و کار خود را با پذیرش 150 دانشجو که 93 دختر و 57 پسر بود، رسماً به عنوان یک محیط اکادمیک دولتی آغاز نمود. این دانشگاه هم اکنون شامل بر دانشکده‌های مشروحه‌ی زیر می‌باشد:

طول دوران تحصیل در مقطع لیسانس، در دو دانشکده‌ی مهندسی و دارو سازی، 5 الی 6 سال است و بقیه‌ی دانشکده‌ها، در 4 سال به اتمام می‌رسد. در دانشگاه قطر جمعاً هشت هزار دانشجو اعم از دختر و پسر از هشتاد و پنج ملیت مشغول به تحصیل هستند که 76% را دختران به خود اختصاص داده‌اند و پسران نیز 24% هستند. علت پایین بود آمار دانشجویان پسر در این دانشگاه، مترتب بر دو امر اساسی است که عبارتند:

  1. معمولاً پسران قطری برای ادامه‌ی تحصیل، به خارج از کشور سفر می‌کنند و کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس، کانادا، مصر و سوریه را برای‌ ادامه‌ی تحصیل برمی‌گزینند؛
  2. این که ارتش قطر با پرداخت حقوق ماهیانه‌ی بالا، آن‌ها را به سمت خود کشانده است که همه بعد از اتمام تحصیلات دوران دبیرستان، به ارتش می‌پیوندند و دیگر تمایلی برای ادامه تحصیل ندارند.

شرایط ورود

افرادی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه قطر را دارند، باید در امتحان تافل و ریاضیات و کامپیوتر شرکت نمایند و در خصوص شهریه‌ی تحصیلی نیز لازم به گفت است که این تنها شهروندان قطری هستند که به صورت رایگان در این دانشگاه تحصیل می‌نمایند و بقیه‌ی ملیت‌ها ناگریز از پرداخت شهریه می‌باشند.

اعضای هیئت علمی

مجموعاً در دانشگاه قطر ششصد استاد از ملیت‌های مختلف مشغول به امر تدریس و پژوهش هستند که از جمله‌ی این ملیت‌ها می‌توان به ایران، قطر، بحرین، کویت، مصر، آمریکا، تونس، الجزایر، انگلیس، کانادا، عراق اشاره نمود.

شهرک آموزشی قطر قابل بازیابی از https://www.kojaro.com/attraction/64418-education-city-stadium/

 شهرک آموزشی قطر (مدینه التعلیمیه)

شهرک آموزشی(مدینه تعلیمیه)در قطر تحت نظارت موسسه قطر آغاز بکار کرد. شروع این فعالیت‌ها در سال 2001 بود. دانشکده ویل – کورنل (Weil-Cornell) در زمینه طب و آموزش پزشکی در سال 2002 آغاز بکار کرد. دانشکده تکزاس – ای اند ام (texas-a &m) نیز در سال 2003 فعالیت خود را آغاز کرد. دانشکده کارنگی ملون (Carnegie-melon) در سال 2004 کار خود را در آن شهرک آغاز کرد. و دانشکده جورج تاون (George town) نیز در سال 2005 فعالیت خود را در این شهرک آغاز کرده است. در واقع شهرک آموزش قطر شامل مجموعه‌ای از بهترین دانشگاه‌های جهانی را در خود جای داده است و شیوه‌ی تدریس نیز همزمان و همگام با شیوه‌ی تدریس بین‌المللی می‌باشد. شهرک آموزش قطر کار آموزش را از پایین‌ترین سطح پیش – دبستانی تا مقاطع بالاتر در دستور کار خود دارد. سایر پروژه‌های مربوط به تکمیل این شهرک شامل پارک علوم و تکنولوژی قطر می‌باشد.

افتتاح مجمع تحقیقاتی با هزینه 220 میلیون ریال توسط دانشگاه قطر

مهندس عبدالله سید مدیر عملیات و امکانات دانشگاهی طی بیانیه‌ای به خبرگزاری الشرق گفت: کار در مجتمع تحقیقات جدید دانشگاه قطر به پایان رسیده و دانشگاه مقدمات افتتاح ساختمان جدید فراهم می‌سازد و افزود: دانشگاه ترتیبات لازم را برای انتقال به ساختمان جدید تدارک دیده و تمام تجهیزات این ساختمان جدید می‌باشد ساختن دانشکده مهندسی جدید نیز آغاز خواهد شد. مهندس سید ساختمان مجمع تحقیقاتی را یک مرکز مهم و یکی از بزرگترین مجتمع‌های پژوهشی توصیف کرد این مجتمع شامل تعدادی آزمایشگاه مدرن، کارگاه گاز و آزمایشگاه برای رشته‌های ادبیات و علوم و... می‌باشد. وی تأکید کرد این تأسیسات تمام مراکز تحقیقاتی در یک مکان شامل می‌شود.

وی اشاره کرد دانشگاه قطر در این سال بر پژوهش‌های علمی‌بیش از 150 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و در جلسه پنجم از برنامه اولویت تحقیقات ملی به موفقیت‌هایی دست یافته است،نسبت 40 درصد از مجموعه پروژه‌های ارائه شده برنده شدند.دانشگاه قطر علاوه بر راه‌اندازی پروژه‌های موجود در طرح استراتژیک 2009-2012، پروژه‌های جدیدی را آغاز کرده و راه‌حل‌هایی برای مسائل مربوط به زندگی روزمره، و بعضی از مشکلات جامعه قطر را بررسی می‌کند از جمله مرکز مطالعات راهنمایی رانندگی، آزمایشگاه تحقیقاتی رایانه الکندی 3 (شامل سه آزمایشگاه می‌باشد که همزمان فناوری اطلاعات و طرح‌های پژوهشی در دانشگاه قطر و پروژه در مورد سوخت‌های فسیلی، پروژه کارگاه آزمایشی برای شیرین کردن آب را در برمی‌گیرد.)

دانشگاه قطر مطالعات محیط زیست دریایی، را نیز آغاز کرده است. همانگونه که دانشگاه قطر مقدمات افتتاح مرکز تحقیقاتی را فراهم می‌کند با تعدادی از دانشگاه‌های خارجی از جمله دانشگاه‌های آمریکایی و نهادهای ملی قرارداد پژوهشی امضاء کرده است. در دوره چهارم از مسابقه سالانه برنامه تجربه تحقیقاتی دانشجویان که ماه مارس 2012 برگزار شد، گروه هیئت تدریس و دانشجویان دانشکده‌های مهندسی و ادبیات و علوم دانشگاه قطر مقام‌های اولی و دومی‌ را کسب نمودند که این نشان دهنده موفقیت دانشگاه قطر در زمینه تحقیقات علمی‌است.

در رابطه با پروژه‌های برنده دانشگاه قطر از سه پروژه‌ای که ارائه کرده بود دو پروژه مورد قبول واقع شد و جزو 5 پروژه برتر این مسابقات انتخاب شدند. در دوره‌های اول و دوم این مسابقات دانشگاه رتبه اول و در دوره سوم رتبه سوم را کسب کرد[۱].

مرکز پزشکی و تحقیقاتی السدره قابل بازیابی از https://www.linkedin.com/posts/aysha-al-kuwari-253081185_the-talent-management-department-in-sidra-activity-7110217808046624769-QJdJ?trk=public_profile_like_view

مراکز پژوهشی دانشگاهی و تحقیقاتی کشور قطر

  • صندوق قطری برای حمایت از تحقیقات علمی؛
  • مرکز پزشکی و تحقیقاتی السدره؛

بودجه تحقیقاتی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور

برنامه‌های تحقیقاتی
  • برنامه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها؛
  • برگزاری نشست‌های برجسته.

بودجه تمام تحقیقات در دانشگاه بواسطه صندوق قطری حمایت از تحقیقات انجام می‌شود. این صندوق برآورده شده است تا سقف 350 هزار دلار آمریکایی در سال برای پروژه‌های تحقیقاتی بنیادین تأمین خواهد کرد.

تعداد دانشجویان درخارج از کشور

در گفتگوی روزنامه‌نگار العرب با آقای جانا نیومان مدیر کل آموزش عالی انگلیس مورخ 23 اسفند 2012، اعلام نمود که تعداد دانشجویان قطری که در دانشگاه‌های لندن مشغول به تحصیل هستند حدود (1160) می‌باشد. از دانشگاه قطر طبق گفتگوی رئیس دانشگاه خانم شیخه المسند با روزنامه نگار الشرق مورخ 16 شهریور 2012م اعلام کردند که تعداد دانشجویانی که از طریق دانشگاه قطر برای ادامه تحصیل به خارج اعزام شدند 39 دانشجو است که 26 برای دکترا و 13 برای کارشناسی ارشد. همچنین اعلام کردند که این آمار در تاریخ دانشگاه قطر بالاترین آن محسوب می‌شود.

نیز نگاه کنید به

نظام آموزش، تحقیقات و فناوری آرژانتین؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری اتیوپی؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری اردن؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری اسپانیا؛نظام آموزش، تحقیقات و فناوری افغانستان؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری اوکراین؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری تایلند؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری تونس؛ نظام آموزش و پرورش در چین معاصر؛ نظام آموزش و پرورش در چین باستان؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری سنگال؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری ژاپن؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کوبا؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری زیمبابوه؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری مصر؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری لبنان؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری روسیه؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری مالی؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری ساحل عاج؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری سیرالئون؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری کانادا؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری سودان؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری گرجستان؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری تاجیکستان؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری بنگلادش؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری قزاقستان؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری سریلانکا؛ نظام آموزش، تحقیقات و فناوری فرانسه.

کتابشناسی

  1. (الشرق- 3 فبرایر 2013 شماره 8998)

منبع اصلی

احمدی، محمد مهدی(1393). جامعه و فرهنگ قطر. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی(دردست انتشار).

نویسنده مقاله

محمد مهدی احمدی index.php?title=رده:آموزش، علم، فناوری و اندیشه ورزی