آرژانتین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:پرچم آرژانتین.jpg|بندانگشتی|پرچم آرژانتین ، https://wallpapercave.com/w/MmBtYgt]] | |||
در کتب تاریخی آرژانتین، از سرزمینهای کشفشده در قرن 16 میلادی و به طور مشخّص از كشفیات «خوان دیازدسولیس»(Juan Díaz de Solís) اسپانیایی كه در سال ۱۵۱۶ میلادی در مصب رودخانهی «رویودلاپلاتا»( Río de la Plata) از كشتی خود پیاده شد، یاد میشود. امّا اوّلین آثار حیات بشری در این سرزمین وسیع 7/2 میلیون کیلومتر مربعی، به حدود 8 تا 11 هزار سال قبل بازمیگردد. در حقیقت، این سرزمین تا قبل از کشف، به بومیانی تعلّق داشت که هزاران سال در آنجا ساکن بودند امّا تاریخهای مدوّن این منطقه به دوران پس از کشف آن توسّط استعمارگران اروپایی میپردازند. | در کتب تاریخی آرژانتین، از سرزمینهای کشفشده در قرن 16 میلادی و به طور مشخّص از كشفیات «خوان دیازدسولیس»(Juan Díaz de Solís) اسپانیایی كه در سال ۱۵۱۶ میلادی در مصب رودخانهی «رویودلاپلاتا»( Río de la Plata) از كشتی خود پیاده شد، یاد میشود. امّا اوّلین آثار حیات بشری در این سرزمین وسیع 7/2 میلیون کیلومتر مربعی، به حدود 8 تا 11 هزار سال قبل بازمیگردد. در حقیقت، این سرزمین تا قبل از کشف، به بومیانی تعلّق داشت که هزاران سال در آنجا ساکن بودند امّا تاریخهای مدوّن این منطقه به دوران پس از کشف آن توسّط استعمارگران اروپایی میپردازند. | ||
كتاب «شریانهای باز آمریكای لاتین» این سرزمین را اینگونه توصیف کرده است: <blockquote>«آرژانتین سرزمین مهاجران است و از قرون پیش مأمن روستاییان و كارگران اسپانیایی و ایتالیایی بوده كه در جستوجوی ثروت، دستهدسته به آنجا آمدهاند». </blockquote>پس از استقلال این کشور در سال 1810 میلادی و تشکیل دولت ملّی، سیاست تشویق به مهاجرت (بهویژه مهاجرت اروپاییان) به این کشور در دستور کار قرار گرفت و در نتیجه، جمعیت به سرعت افزایش یافت. یکی از سیاستهای تشویقی، اهدای رایگان زمینهای کشاورزی به مهاجران اروپایی بود. بدین ترتیب، حاصلخیزترین نقاط کشور به مهاجران تازهوارد داده شد. | كتاب «شریانهای باز آمریكای لاتین» این سرزمین را اینگونه توصیف کرده است: <blockquote>«آرژانتین سرزمین مهاجران است و از قرون پیش مأمن روستاییان و كارگران اسپانیایی و ایتالیایی بوده كه در جستوجوی ثروت، دستهدسته به آنجا آمدهاند». </blockquote>پس از استقلال این کشور در سال 1810 میلادی و تشکیل دولت ملّی، سیاست تشویق به مهاجرت (بهویژه مهاجرت اروپاییان) به این کشور در دستور کار قرار گرفت و در نتیجه، جمعیت به سرعت افزایش یافت. یکی از سیاستهای تشویقی، اهدای رایگان زمینهای کشاورزی به مهاجران اروپایی بود. بدین ترتیب، حاصلخیزترین نقاط کشور به مهاجران تازهوارد داده شد. | ||
[[جامعه آرژانتین|جامعهی آرژانتینی]]، متشکّل از جمعیت مهاجر گستردهایست که قریب 95 درصد از جمعیت را تشکیل میدهند که در یکصد و بیست سال گذشته به | [[جامعه آرژانتین|جامعهی آرژانتینی]]، متشکّل از جمعیت مهاجر گستردهایست که قریب 95 درصد از جمعیت را تشکیل میدهند که در یکصد و بیست سال گذشته به آرژانتین وارد شده و حتّی نسلهای بعدی تبادل و تعامل خود را با کشورهای مادر حفظ نمودهاند. بنابراین، نظام اجتماعی آرژانتین در نتیجهی این تبادلات به صورت دائمی در حال تکامل و پویایی است. در بررسی سیاسی و جامعهشناختی، وجود جمعیت و اتباعی که وابستگی روحی و عاطفی کمتری با این سرزمین برقرار کردهاند، مراحل تشکیل«دولت ـ ملّت» به معنای واقعی را به تأخیر انداخته است. این وضعیت در بررسی هنجارها و ارزشهای اجتماعی و یا قواعد و مقررات عرفی جامعه و حتّی نهاد خانواده به خوبی مشاهده میشود. در بخشهای مختلف کتاب از جهات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتّی اقتصادی، این موضوع مورد کنکاش و مداقّه قرار خواهد گرفت<ref>خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ آرژانتین. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی]، ص.16-18.</ref>. این مجموعه، با هدف تبیین اوضاع فرهنگی و اجتماعی آرژانتین در دوازده بخش به شرح زیر تدوین شده است: | ||
[[آرژانتین در یک نگاه]] | [[آرژانتین در یک نگاه]] | ||
=== | === [[جغرافیای طبیعی آرژانتین]] === | ||
[[موقعیت جغرافیایی آرژانتین]] | [[موقعیت جغرافیایی آرژانتین]] | ||
خط ۵۸: | خط ۵۵: | ||
[[جاذبهها و دیدنیهای طبیعی آرژانتین]] | [[جاذبهها و دیدنیهای طبیعی آرژانتین]] | ||
=== [[جغرافیای انسانی آرژانتین]] === | |||
[[ | [[ساختار هرم جمعیتی آرژانتین]] | ||
[[ | [[ویژگی های جمعیتی آرژانتین]] | ||
[[ | [[رشد جمعیت در آرژانتین]] | ||
[[ | [[پراکندگی جمعیت در آرژانتین]] | ||
[[شهرنشینی و روستانشینی در آرژانتین]] | |||
=== [[جغرافیای سیاسی آرژانتین]] === | |||
=== | === [[تاریخ آرژانتین]] === | ||
[[تاریخ دوره باستان آرژانتین]] | [[تاریخ دوره باستان آرژانتین]] | ||
خط ۱۰۶: | خط ۱۰۴: | ||
[[بیثباتی سیاسی و بحران های اقتصادی در آرژانتین]] | [[بیثباتی سیاسی و بحران های اقتصادی در آرژانتین]] | ||
=== | === ''' '''[[جامعه و نظام اجتماعی آرژانتین]] === | ||
[[جامعه آرژانتین]] | [[جامعه آرژانتین]] | ||
[[گروهها و نهادهای اجتماعی آرژانتین]] | [[گروهها و نهادهای اجتماعی آرژانتین]] | ||
[[نژادهای آرژانتین]] | |||
[[اقلیت های نژادی آرژانتین]] | [[اقلیت های نژادی آرژانتین]] | ||
خط ۱۹۳: | خط ۱۹۳: | ||
[[پناهندگی در آرژانتین]] | [[پناهندگی در آرژانتین]] | ||
=== | === ''' '''[[سیاست و حکومت آرژانتین]] === | ||
[[ساختار سیاسی آرژانتین]] | [[ساختار سیاسی آرژانتین]] | ||
خط ۲۲۴: | خط ۲۲۴: | ||
[[ساختار نیروهای نظامی آرژانتین]] | [[ساختار نیروهای نظامی آرژانتین]] | ||
=== | === [[نظام فرهنگی آرژانتین]] === | ||
[[مدیریت فرهنگی آرژانتین]] | [[مدیریت فرهنگی آرژانتین]] | ||
خط ۲۶۹: | خط ۲۶۹: | ||
[[راه اینکا]] | [[راه اینکا]] | ||
=== | === [[ادیان در آرژانتین]] === | ||
[[تاريخ اديان و مذاهب آرژانتین]] | [[تاريخ اديان و مذاهب آرژانتین]] | ||
خط ۳۰۰: | خط ۳۰۰: | ||
[[وضعيت و ساختار آموزش مذهبی در جامعه آرژانتین]] | [[وضعيت و ساختار آموزش مذهبی در جامعه آرژانتین]] | ||
=== | === [[فرهنگ عمومی آرژانتین]] === | ||
[[آداب و رسوم آرژانتین]] | [[آداب و رسوم آرژانتین]] | ||
خط ۳۳۱: | خط ۳۳۱: | ||
[[کتابخانه ملی آرژانتین]] | [[کتابخانه ملی آرژانتین]] | ||
=== | === [[زبان و ادبیات آرژانتین]] === | ||
[[زبان و خط آرژانتینی]] | [[زبان و خط آرژانتینی]] | ||
خط ۳۵۴: | خط ۳۵۴: | ||
[[مشاهیر و شخصیت های ادبی زن در آرژانتین]] | [[مشاهیر و شخصیت های ادبی زن در آرژانتین]] | ||
=== | === [[هنر آرژانتین]] === | ||
[[تاریخ هنر آرژانتین]] | [[تاریخ هنر آرژانتین]] | ||
خط ۳۹۵: | خط ۳۹۵: | ||
[[نقاشی و مجسمهسازی آرژانتین]] | [[نقاشی و مجسمهسازی آرژانتین]] | ||
=== | === [[نظام آموزش، تحقیقات و فناوری آرژانتین]] === | ||
[[پیشینه آموزش آرژانتین]] | [[پیشینه آموزش آرژانتین]] | ||
خط ۴۳۴: | خط ۴۳۴: | ||
[[دانشگاه ملی کوردوبا]] | [[دانشگاه ملی کوردوبا]] | ||
=== | === [[رسانهها و وسائل ارتباط جمعی آرژانتین]] === | ||
[[جایگاه رسانه در آرژانتین]] | [[جایگاه رسانه در آرژانتین]] | ||
خط ۴۴۹: | خط ۴۴۹: | ||
[[صنعت چاپ و نشر کتاب در آرژانتین]] | [[صنعت چاپ و نشر کتاب در آرژانتین]] | ||
=== | === [[روابط آرژانتین با ج.ا.ایران]] === | ||
[[پیشینه روابط سیاسی و اقتصادی آرژانتین و ایران]] | [[پیشینه روابط سیاسی و اقتصادی آرژانتین و ایران]] | ||
نسخهٔ کنونی تا ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۰۹
در کتب تاریخی آرژانتین، از سرزمینهای کشفشده در قرن 16 میلادی و به طور مشخّص از كشفیات «خوان دیازدسولیس»(Juan Díaz de Solís) اسپانیایی كه در سال ۱۵۱۶ میلادی در مصب رودخانهی «رویودلاپلاتا»( Río de la Plata) از كشتی خود پیاده شد، یاد میشود. امّا اوّلین آثار حیات بشری در این سرزمین وسیع 7/2 میلیون کیلومتر مربعی، به حدود 8 تا 11 هزار سال قبل بازمیگردد. در حقیقت، این سرزمین تا قبل از کشف، به بومیانی تعلّق داشت که هزاران سال در آنجا ساکن بودند امّا تاریخهای مدوّن این منطقه به دوران پس از کشف آن توسّط استعمارگران اروپایی میپردازند.
كتاب «شریانهای باز آمریكای لاتین» این سرزمین را اینگونه توصیف کرده است:
«آرژانتین سرزمین مهاجران است و از قرون پیش مأمن روستاییان و كارگران اسپانیایی و ایتالیایی بوده كه در جستوجوی ثروت، دستهدسته به آنجا آمدهاند».
پس از استقلال این کشور در سال 1810 میلادی و تشکیل دولت ملّی، سیاست تشویق به مهاجرت (بهویژه مهاجرت اروپاییان) به این کشور در دستور کار قرار گرفت و در نتیجه، جمعیت به سرعت افزایش یافت. یکی از سیاستهای تشویقی، اهدای رایگان زمینهای کشاورزی به مهاجران اروپایی بود. بدین ترتیب، حاصلخیزترین نقاط کشور به مهاجران تازهوارد داده شد.
جامعهی آرژانتینی، متشکّل از جمعیت مهاجر گستردهایست که قریب 95 درصد از جمعیت را تشکیل میدهند که در یکصد و بیست سال گذشته به آرژانتین وارد شده و حتّی نسلهای بعدی تبادل و تعامل خود را با کشورهای مادر حفظ نمودهاند. بنابراین، نظام اجتماعی آرژانتین در نتیجهی این تبادلات به صورت دائمی در حال تکامل و پویایی است. در بررسی سیاسی و جامعهشناختی، وجود جمعیت و اتباعی که وابستگی روحی و عاطفی کمتری با این سرزمین برقرار کردهاند، مراحل تشکیل«دولت ـ ملّت» به معنای واقعی را به تأخیر انداخته است. این وضعیت در بررسی هنجارها و ارزشهای اجتماعی و یا قواعد و مقررات عرفی جامعه و حتّی نهاد خانواده به خوبی مشاهده میشود. در بخشهای مختلف کتاب از جهات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتّی اقتصادی، این موضوع مورد کنکاش و مداقّه قرار خواهد گرفت[۱]. این مجموعه، با هدف تبیین اوضاع فرهنگی و اجتماعی آرژانتین در دوازده بخش به شرح زیر تدوین شده است:
جغرافیای طبیعی آرژانتین
جاذبهها و دیدنیهای طبیعی آرژانتین
جغرافیای انسانی آرژانتین
شهرنشینی و روستانشینی در آرژانتین
جغرافیای سیاسی آرژانتین
تاریخ آرژانتین
تاریخ دوره استعمار آرژانتین توسط اسپانیایی ها
تصویب اولین قانون اساسی آرژانتین
قانون سائزپنیا و برقراری دموکراسی در آرژانتین
کودتاهای نظامی و برکناری دولت ملی آرژانتین
ظهور پرون و آغاز پرونیسم در آرژانتین
بازگشت مجدد پرون به قدرت در آرژانتین
بازگشت دموکراسی و برگزاری انتخابات آزاد در آرژانتین
قدرت گیری مجدد پرونیست ها در آرژانتین
بیثباتی سیاسی و بحران های اقتصادی در آرژانتین
جامعه و نظام اجتماعی آرژانتین
گروهها و نهادهای اجتماعی آرژانتین
ويژگی های جامعه يهوديان آرژانتينی
نفوذ يهوديان آرژانتينی در ساختار قدرت
پراکندگی جغرافیایی اقلیت های قومی آرژانتین
آسیب شناسی اجتماعی در آرژانتین
وضعیت اقتصادی و معیشتی در آرژانتین
ورزش های مورد توجه عموم مردم آرژانتین
نمایشگاه ماتادورها در آرژانتین
تعداد مهاجران آرژانتین در سطح جهان
تعداد پناهندگان آرژانتین بر حسب كشور
سیاست و حکومت آرژانتین
نظام و نهاد قانون گذاری آرژانتین
تقسیمات اداری و سیاسی آرژانتین
نظام فرهنگی آرژانتین
نمادها و سمبل های فرهنگی آرژانتین
شخصیت ها و مفاخر فرهنگی آرژانتین
ترجمه آثار آرژانتینی به زبان های دیگر
آثار فرهنگی، تاريخی و طبيعی ثبت شده آرژانتین در ميراث جهانی
پارک ملی یخچال های طبیعی آرژانتین
ادیان در آرژانتین
موقعیت دین رسمی و سایر ادیان و مذاهب در آرژانتین
ترکیب جمعیتی پیروان ادیان آرژانتین
نهادها و مراکز دینی مسلمانان آرژانتین
مرکز اسلامی جمهوری آرژانتین (اهل سنت)
مرکز اسلامی توکومان،خوخوی و سالتا
مرکز اسلامی ملک فهد در آرژانتین
نهادها و مراکز دینی یهودیان آرژانتین
مرکز همیاری یهودیان(آمیا) در آرژانتین
وضعيت و ساختار آموزش مذهبی در جامعه آرژانتین
فرهنگ عمومی آرژانتین
مناسبتهای ملی و مذهبی آرژانتین
تفریحات و سرگرمی ها در آرژانتین
فرهنگ كتابت، كتابداری و كتابخانه در آرژانتین
زبان و ادبیات آرژانتین
تاریخ ادبیات و سبکهای ادبی آرژانتین
ادبیات مارتین فیریستها و گروه فلوریدا
مشاهیر و شخصیت های ادبی زن در آرژانتین
هنر آرژانتین
سازها و ادوات موسیقی ساز آرژانتینی - باندونئون
آمار تولیدات موسیقایی آرژانتین
تئاتر و هنرهای نمایشی آرژانتین
پیشینه تئاتر و هنرهای نمایشی آرژانتین
نظام آموزش، تحقیقات و فناوری آرژانتین
ساختار و سیاست های آموزشی آرژانتین
آموزش های ابتدایی و متوسطه آرژانتین
آموزش های دانش آموزان خاص آرژانتین
آموزش های فنی و حرفه ای آرژانتین
تعداد دانشجویان خارجی در آرژانتین
آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در آرژانتین
آموزش بین فرهنگی و دو زبانه در آرژانتین
آموزش بخشهای محروم از آزادی در آرژانتین
تعداد واحدهای آموزشی در مدارس آرژانتین
تعداد کل دانش آموزان در مقاطع مختلف آموزشی آرژانتین
تعداد معلمین در مدارس آرژانتین
رسانهها و وسائل ارتباط جمعی آرژانتین
خبرگزاری ها و سازمانهای رسانه ای در آرژانتین
صنعت چاپ و نشر کتاب در آرژانتین
روابط آرژانتین با ج.ا.ایران
پیشینه روابط سیاسی و اقتصادی آرژانتین و ایران
روابط اقتصادی و تجاری ایران و آرژانتین
نمایندگی فرهنگی ج.ا. ایران در آرژانتین
نیز نگاه کنید به
چین؛ ژاپن؛ روسیه؛ مصر؛ کوبا؛ تونس؛ کانادا؛ افغانستان؛ سنگال؛ لبنان؛ تایلند؛ فرانسه؛ اسپانیا؛ مالی؛ ساحل عاج؛ سودان؛ اردن؛ زیمبابوه؛ قطر؛ سیرالئون؛ اتیوپی؛ سوریه؛ اوکراین؛ بنگلادش؛ سریلانکا؛ امارات متحده عربی؛ قزاقستان؛ تاجیکستان؛ گرجستان
کتابشناسی
- ↑ خیرمند، احمدرضا (1391). جامعه و فرهنگ آرژانتین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص.16-18.