سوریه: تفاوت میان نسخهها
(یک نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱۵: | خط ۱۵: | ||
[[سوریه در یک نگاه]] | [[سوریه در یک نگاه]] | ||
=== | === [[جغرافیای طبیعی و انسانی سوریه]] === | ||
==== [[جغرافیای طبیعی سوریه]] ==== | ==== [[جغرافیای طبیعی سوریه]] ==== | ||
خط ۱۳۸: | خط ۱۳۸: | ||
[[خاک سوریه]] | [[خاک سوریه]] | ||
[[جغرافیای انسانی سوریه]] | ==== [[جغرافیای انسانی سوریه]] ==== | ||
[[جمعیت سوریه]] | [[جمعیت سوریه]] | ||
خط ۱۷۰: | خط ۱۶۹: | ||
[[گرایش های دینی اقلیت های قومی سوریه]] | [[گرایش های دینی اقلیت های قومی سوریه]] | ||
=== | === [[تاریخ سوریه]] === | ||
[[تاریخ دوره باستان سوریه]] | [[تاریخ دوره باستان سوریه]] | ||
خط ۳۹۳: | خط ۳۹۲: | ||
[[دلایل ماندگاری بشار اسد]] | [[دلایل ماندگاری بشار اسد]] | ||
=== | === [[جامعه و نظام اجتماعی سوریه]] === | ||
[[جامعه سوریه]] | [[جامعه سوریه]] | ||
خط ۴۳۲: | خط ۴۳۱: | ||
[[ورزش در سوریه]] | [[ورزش در سوریه]] | ||
=== | === [[سیاست و حکومت سوریه]] === | ||
[[قانون اساسی سوریه]] | [[قانون اساسی سوریه]] | ||
خط ۴۴۵: | خط ۴۴۴: | ||
[[آلبوم پرچم های سوریه]] | [[آلبوم پرچم های سوریه]] | ||
=== | === [[نظام فرهنگی سوریه]] === | ||
[[مدیریت فرهنگی سوریه]] | [[مدیریت فرهنگی سوریه]] | ||
خط ۵۸۴: | خط ۵۸۳: | ||
[[دیر سیده صیدنایا در ریف دمشق]] | [[دیر سیده صیدنایا در ریف دمشق]] | ||
[[آثار فرهنگی، تاريخی و طبيعی ثبت شده سوریه در ميراث جهانی]] | [[آثار فرهنگی، تاريخی و طبيعی ثبت شده سوریه در ميراث جهانی|آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی ثبت شده سوریه در میراث جهانی]] | ||
=== | === [[ادیان در سوریه]] === | ||
[[مسيحيت در سوریه]] | [[مسيحيت در سوریه]] | ||
خط ۷۰۵: | خط ۷۰۴: | ||
[[یهودی ها در سوریه]] | [[یهودی ها در سوریه]] | ||
=== | === [[فرهنگ عمومی سوریه]] === | ||
[[آداب و رسوم سوریه]] | [[آداب و رسوم سوریه]] | ||
خط ۷۵۶: | خط ۷۵۵: | ||
[[کتابخانه دانشگاه حلب]] | [[کتابخانه دانشگاه حلب]] | ||
=== | === [[زبان و ادبیات سوریه]] === | ||
[[زبان و گویش های متداول در سوریه]] | [[زبان و گویش های متداول در سوریه]] | ||
خط ۸۰۵: | خط ۸۰۴: | ||
[[ادبیات کودک و نوجوان در سوریه]] | [[ادبیات کودک و نوجوان در سوریه]] | ||
[[نقد ادبی در سوریه]] | [[نقد ادبی در سوریه]] [[هنر سوریه]] | ||
[[انجمن ها و نهادهای هنری در سوریه]] | [[انجمن ها و نهادهای هنری در سوریه]] | ||
خط ۸۷۵: | خط ۸۷۳: | ||
[[چین]]؛ [[ژاپن]]؛ [[روسیه]]؛ [[مصر]]؛ [[کوبا]]؛ [[تونس]]؛ [[کانادا]]؛ [[افغانستان]]؛ [[سنگال]]؛ [[لبنان]]؛ [[آرژانتین]]؛ [[تایلند]]؛ [[فرانسه]]؛ [[اسپانیا]]؛ [[مالی]]؛ [[ساحل عاج]]؛ [[سودان]]؛ [[اردن]]؛ [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]]؛ [[قطر]]؛ [[سیرالئون]]؛ [[اتیوپی]]؛ [[اوکراین]]؛ [[بنگلادش]]؛ [[سریلانکا]]؛ [[امارات متحده عربی]]؛ [[قزاقستان]]؛ [[تاجیکستان]]؛ [[گرجستان]] | [[چین]]؛ [[ژاپن]]؛ [[روسیه]]؛ [[مصر]]؛ [[کوبا]]؛ [[تونس]]؛ [[کانادا]]؛ [[افغانستان]]؛ [[سنگال]]؛ [[لبنان]]؛ [[آرژانتین]]؛ [[تایلند]]؛ [[فرانسه]]؛ [[اسپانیا]]؛ [[مالی]]؛ [[ساحل عاج]]؛ [[سودان]]؛ [[اردن]]؛ [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]]؛ [[قطر]]؛ [[سیرالئون]]؛ [[اتیوپی]]؛ [[اوکراین]]؛ [[بنگلادش]]؛ [[سریلانکا]]؛ [[امارات متحده عربی]]؛ [[قزاقستان]]؛ [[تاجیکستان]]؛ [[گرجستان]] | ||
== | == منبع اصلی == |
نسخهٔ کنونی تا ۲۳ نوامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۶:۴۴
اثر پیش رو، تقریباً ساختاری دانشنامهای دارد. دانشنامه یا دائرةالمعارف (encyclopedia)، معمولاً حاوی اطلاعاتی در قالب مدخلهایی (Entries) از یک سرمدخل است؛ مثل همین کتاب که شامل سرفصلهای مهم شناخت «سوریه» است؛ با این تفاوت که دانشنامه، معمولاً مجموعهای از مقالات مرتبط، به ترتیب الفبایی است؛ اما این کتاب، حسب نیاز، از یک منطق یا سنت ویژه مربوط به این دست از آثار، تبعیت میکند و هر مدخل، گزیدهای کاربردی برای آشنایی مدیران فرهنگی فراهم آورده است که ای بسا از دانشنامه نگاری سخت تر باشد؛ زیرا گام به گام بایستی به اهمیت و اولویت اطلاعات توجه و اشراف داشت.
دانشنامهنگاری به نوعی «آموزش عمومی» یا مستمر یا شکلی از دانشافزایی، است و هرچند اصطلاح «آموزش عمومی» بیشتر تداعیکننده آموزشهای مدرسهای است؛ ولی شکل جدید دانشنامهنگاری، بعد از عصر روشنگری، به عنوان عنصری در کنار مراکز آموزشی، مواد لازم آموزش تکمیلی را تأمین کردهاست؛ خصوصاً برای کسانی که مستقیماً امکان بهرهوری از تحصیلات تکمیلی را ندارند و یا در کار خود، نیاز به دانشهای میانی متعددی دارند؛ مثل مدیران اجرایی فعال در حوزه فرهنگ.
در تولید محتوای مداخل این کتاب، چند رویکرد اصلی موردتوجه بوده است:
اول: اگرچه تمام اطلاعات این کتاب، علمی و مستند است و ارجاعات دقیق، به غایت، اعمال شده است؛ اما یک مقاله علمی به معنی واقعی کلمه محسوب نمیشود؛ به عنوان مثال، چالشهای رسیدن از معلوم به مجهول، نوعاً حذف شده است؛ مگر در مواقع لازم؛ زیرا هدف، دریافت اطلاعات است و نه تحلیل کامل آنها و نه حتی توصیف کامل با تمام جزئیات که در این صورت، برای هر مدخلی، باید کتابی به نگارش درمیآمد.
دوم: نصّ کتاب، یک تعریف منطقی گسترده، فرض شده است؛ یعنی همانطور که در تعریف، به عنوان یک حد منطقی، جنس و فصل باید به دقت انتخاب شوند و در مجموع، شناختی جامع و مانع ارائه گردد، اطلاعات هر قسمت از این کتاب نیز گزیده مناسبی از تمام اطلاعات مربوط و مرتبط است و الا اطناب و ایجاز بیجا، مُخلّ و مُمِل میشد و نتیجه مطلوب حاصل نمیگشت.
سوم: تمام تلاش نویسنده آن بوده است که نثر کتاب، عاری از هرگونه ابهام و پیچیدگی باشد؛ البته نه بدان حد که صورت ابتذال بگیرد؛ بلکه رسایی عبارات، به حدی باشد که انگیزه همراهی کافی در هر بابی، بین نویسنده و خوانننده صورت پذیرد.
چهارم: این کتاب، تقریباً حاوی تمام شاخههای اصلی علوم انسانی است؛ یعنی ادبیات، فلسفه، عرفان، تاریخ، جغرافیا، جامعهشناسی، سیاست، اقتصاد، روانشناسی، هنر و... به همین دلیل، چالش اصلی، توانایی نگارنده در تمام این ابواب خواهد بود که صد البته صددرصد نیست؛ به همین دلیل، قطعاً به هیچ روی، مدعا، موفقیت کامل در تمام جزئیات نیست که همه چیز را همگانی دانند که زاده نشدهاند؛ اما به قطع و یقین، این اوراق در آنچه به درستی برای چنین اثری بایستی بیان میشد- بسیار بیش از آنچه پیش از این، در آثار مشابه به نگارش درآمده است- به هدف نزدیک شده است؛ با این حال، نگارنده و خواننده، در اول وصف این تمدن و فرهنگ غنی ایستادهاند و مستغنی از مطالعات تکمیلی نخواهند بود.کتاب جامعه و فرهنگ سوریه، پژوهشی است که کلیۀ بخشهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن کشور را بهصورت جامع مورد بررسی و در 12 فصل ارائه شده است[۱]. فهرست این موضوعات عبارت است از:
جغرافیای طبیعی و انسانی سوریه
جغرافیای طبیعی سوریه
رشتهکوههای ساحلی مدیترانه در غرب
جغرافیای انسانی سوریه
ساختار و پراکندگی جمعیتی سوریه
گرایش های دینی اقلیت های قومی سوریه
تاریخ سوریه
امپراتوران سوری نژاد حامی مسیحیت
سوریه در اشغال و قیمومیت فرانسه
کودتای آمریکا و حکومت سرهنگ ها در سوریه
تشکیل جمهوری متحده عربی مصر و سوریه
درگیری های حزب بعث و اخوان المسلمین سوریه
ماجرای دانشکده توپخانه در سوریه
منشور ملی اقدام مشترک عراق و سوریه
انتخابات ریاست جمهوری در سوریه
گروه های احیای جامعه مدنی در سوریه
بیانیه های دمشق و بیروت - دمشق
جامعه و نظام اجتماعی سوریه
خشونت ها و آسیب های خانواده در سوریه
گزارش دفتر اقتصادی ایران در حلب
اثرات بحران سوریه بر نظام سلامت
سیاست و حکومت سوریه
نظام فرهنگی سوریه
وزارت فرهنگ و ارشاد ناسیونالیستی سوریه
نهادها و سازمانهای فرهنگی سوریه
موسسه عالی هنرهای دراماتیک سوریه
زیارتگاه سرهای شهدای کربلا در سوریه
مقام رأس الحسين (ع) در مسجد امـوی سوریه
مقام امام زين العابدين (ع) در مسجد اموی
محل دفن سر حضرت یحیی (ع) در مسجد اموی سوریه
کلیسای یوحنای تعمیددهنده در سوریه
کلیسای جامع حضرت مریم در سوریه
کلیسا یا خانه سنت حنانیای دمشق
آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی ثبت شده سوریه در میراث جهانی
ادیان در سوریه
مسیحیان ارتدوکس یونانی در سوریه
مسیحیان کاتولیک ملکایتی سوریه
کلیساهای ارامنه پروتستان سوریه
نصیریان و حکومت سیف الدوله حمدانی
مصائب شیعه در شام بعد از حمدانیان
فرایض دینی و اخلاق در باور دروزیان
اسلامگرایان افراطی در بحران سوریه
گروههای سلفی تکفیری وابسته به داعش
جایگاه دین در جامعه و سیاست سوریه
فرهنگ عمومی سوریه
مراسم خواستگاری و ازدواج در سوریه
اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در سوریه
حماسه نبرد نینورت و انزو در سوریه
اسطوره آفرینش انسان برگزیده اداپا در سوریه
افسانه اساطیری و عاشقانه نرگال و ارشکیگل
زبان و ادبیات سوریه
زبان و گویش های متداول در سوریه
تاریخ ادبیات و سبکهای ادبی سوریه
انجمن ها و نهادهای هنری در سوریه
موسسه عالی هنرهای زیبا در سوریه
اولین کنفرانس هنرهای زیبا عرب در دمشق
مشاهیر ادبیات نمایشی جدید سوریه
نیز نگاه کنید به
چین؛ ژاپن؛ روسیه؛ مصر؛ کوبا؛ تونس؛ کانادا؛ افغانستان؛ سنگال؛ لبنان؛ آرژانتین؛ تایلند؛ فرانسه؛ اسپانیا؛ مالی؛ ساحل عاج؛ سودان؛ اردن؛ زیمبابوه؛ قطر؛ سیرالئون؛ اتیوپی؛ اوکراین؛ بنگلادش؛ سریلانکا؛ امارات متحده عربی؛ قزاقستان؛ تاجیکستان؛ گرجستان
منبع اصلی
- ↑ شنی، کریم( 1400). فرهنگ و تاریخ سوریه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)