سوریه: تفاوت میان نسخهها
(۷ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
اثر پیش رو، تقریباً ساختاری دانشنامهای دارد. دانشنامه یا دائرةالمعارف ( | اثر پیش رو، تقریباً ساختاری دانشنامهای دارد. دانشنامه یا دائرةالمعارف (encyclopedia)، معمولاً حاوی اطلاعاتی در قالب مدخلهایی (Entries) از یک سرمدخل است؛ مثل همین کتاب که شامل سرفصلهای مهم شناخت «سوریه» است؛ با این تفاوت که دانشنامه، معمولاً مجموعهای از مقالات مرتبط، به ترتیب الفبایی است؛ اما این کتاب، حسب نیاز، از یک منطق یا سنت ویژه مربوط به این دست از آثار، تبعیت میکند و هر مدخل، گزیدهای کاربردی برای آشنایی مدیران فرهنگی فراهم آورده است که ای بسا از دانشنامه نگاری سخت تر باشد؛ زیرا گام به گام بایستی به اهمیت و اولویت اطلاعات توجه و اشراف داشت. | ||
دانشنامهنگاری به نوعی «آموزش عمومی» یا مستمر یا شکلی از دانشافزایی، است و هرچند اصطلاح «آموزش عمومی» بیشتر تداعیکننده آموزشهای مدرسهای است؛ ولی شکل جدید دانشنامهنگاری، بعد از عصر روشنگری، به عنوان عنصری در کنار مراکز آموزشی، مواد لازم آموزش تکمیلی را تأمین کردهاست؛ خصوصاً برای کسانی که مستقیماً امکان بهرهوری از تحصیلات تکمیلی را ندارند و یا در کار خود، نیاز به دانشهای میانی متعددی دارند؛ مثل مدیران اجرایی فعال در حوزه فرهنگ. | دانشنامهنگاری به نوعی «آموزش عمومی» یا مستمر یا شکلی از دانشافزایی، است و هرچند اصطلاح «آموزش عمومی» بیشتر تداعیکننده آموزشهای مدرسهای است؛ ولی شکل جدید دانشنامهنگاری، بعد از عصر روشنگری، به عنوان عنصری در کنار مراکز آموزشی، مواد لازم آموزش تکمیلی را تأمین کردهاست؛ خصوصاً برای کسانی که مستقیماً امکان بهرهوری از تحصیلات تکمیلی را ندارند و یا در کار خود، نیاز به دانشهای میانی متعددی دارند؛ مثل مدیران اجرایی فعال در حوزه فرهنگ. | ||
خط ۱۱: | خط ۱۱: | ||
سوم: تمام تلاش نویسنده آن بوده است که نثر کتاب، عاری از هرگونه ابهام و پیچیدگی باشد؛ البته نه بدان حد که صورت ابتذال بگیرد؛ بلکه رسایی عبارات، به حدی باشد که انگیزه همراهی کافی در هر بابی، بین نویسنده و خوانننده صورت پذیرد. | سوم: تمام تلاش نویسنده آن بوده است که نثر کتاب، عاری از هرگونه ابهام و پیچیدگی باشد؛ البته نه بدان حد که صورت ابتذال بگیرد؛ بلکه رسایی عبارات، به حدی باشد که انگیزه همراهی کافی در هر بابی، بین نویسنده و خوانننده صورت پذیرد. | ||
چهارم: این کتاب، تقریباً حاوی تمام شاخههای اصلی علوم انسانی است؛ یعنی ادبیات، فلسفه، عرفان، تاریخ، جغرافیا، جامعهشناسی، سیاست، اقتصاد، روانشناسی، هنر و... به همین دلیل، چالش اصلی، توانایی نگارنده در تمام این ابواب خواهد بود که صد البته صددرصد نیست؛ به همین دلیل، قطعاً به هیچ روی، مدعا، موفقیت کامل در تمام جزئیات نیست که همه چیز را همگانی دانند که زاده نشدهاند؛ اما به قطع و یقین، این اوراق در آنچه به درستی برای چنین اثری بایستی بیان میشد- بسیار بیش از آنچه پیش از این، در آثار مشابه به نگارش درآمده است- به هدف نزدیک شده است؛ با این حال، نگارنده و خواننده، در اول وصف این تمدن و فرهنگ غنی ایستادهاند و مستغنی از مطالعات تکمیلی نخواهند بود<ref>شنی، کریم( 1400). فرهنگ و تاریخ سوریه. تهران: [https://www.icro.ir سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>. | چهارم: این کتاب، تقریباً حاوی تمام شاخههای اصلی علوم انسانی است؛ یعنی ادبیات، فلسفه، عرفان، تاریخ، جغرافیا، جامعهشناسی، سیاست، اقتصاد، روانشناسی، هنر و... به همین دلیل، چالش اصلی، توانایی نگارنده در تمام این ابواب خواهد بود که صد البته صددرصد نیست؛ به همین دلیل، قطعاً به هیچ روی، مدعا، موفقیت کامل در تمام جزئیات نیست که همه چیز را همگانی دانند که زاده نشدهاند؛ اما به قطع و یقین، این اوراق در آنچه به درستی برای چنین اثری بایستی بیان میشد- بسیار بیش از آنچه پیش از این، در آثار مشابه به نگارش درآمده است- به هدف نزدیک شده است؛ با این حال، نگارنده و خواننده، در اول وصف این تمدن و فرهنگ غنی ایستادهاند و مستغنی از مطالعات تکمیلی نخواهند بود.کتاب جامعه و فرهنگ سوریه، پژوهشی است که کلیۀ بخشهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن کشور را بهصورت جامع مورد بررسی و در 12 فصل ارائه شده است<ref>شنی، کریم( 1400). فرهنگ و تاریخ سوریه. تهران: [https://www.icro.ir/ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی]( در دست انتشار)</ref>. فهرست این موضوعات عبارت است از: | ||
سوریه | [[سوریه در یک نگاه]] | ||
=== [[سوریه | === [[جغرافیای طبیعی و انسانی سوریه]] === | ||
=== | ==== [[جغرافیای طبیعی سوریه]] ==== | ||
[[موقعیت جغرافیایی سوریه]] | [[موقعیت جغرافیایی سوریه]] | ||
خط ۴۸: | خط ۴۶: | ||
[[رود الذهب]] | [[رود الذهب]] | ||
رود بزرگ | [[رود بزرگ شمالی سوریه]] | ||
[[رود بزرگ جنوبی سوریه]] | [[رود بزرگ جنوبی سوریه]] | ||
خط ۹۵: | خط ۹۳: | ||
[[تالاب الجبول]] | [[تالاب الجبول]] | ||
[[ارتفاعات و ناهمواری های سوریه]] | [[ارتفاعات و ناهمواری های سوریه]] | ||
رشتهکوههای شرقی | [[رشتهکوههای شرقی لبنان]] | ||
[[رشتهکوههای ساحلی مدیترانه در غرب]] | [[رشتهکوههای ساحلی مدیترانه در غرب]] | ||
[[فلات حوران]] | [[فلات حوران]] | ||
[[فلات حلب]] | [[فلات حلب]] | ||
[[فلات مرکزی سوریه]] | [[فلات مرکزی سوریه]] | ||
خط ۱۴۲: | خط ۱۳۸: | ||
[[خاک سوریه]] | [[خاک سوریه]] | ||
[[جغرافیای انسانی سوریه]] | ==== [[جغرافیای انسانی سوریه]] ==== | ||
[[جمعیت سوریه]] | [[جمعیت سوریه]] | ||
[[ساختار و پراکندگی جمعیتی سوریه]] | [[ساختار و پراکندگی جمعیتی سوریه]] | ||
خط ۱۷۳: | خط ۱۶۶: | ||
[[جمعیت مسیحیان سوریه]] | [[جمعیت مسیحیان سوریه]] | ||
[[گرایش های دینی اقلیت های قومی سوریه]] | [[گرایش های دینی اقلیت های قومی سوریه]] | ||
=== [[تاریخ سوریه]] === | |||
=== | |||
[[تاریخ دوره باستان سوریه]] | [[تاریخ دوره باستان سوریه]] | ||
خط ۳۰۲: | خط ۲۷۹: | ||
[[مغول ها در سوریه]] | [[مغول ها در سوریه]] | ||
[[ظهور دولت عثمانی در سوریه]] | [[ظهور دولت عثمانی در سوریه]] | ||
خط ۳۳۹: | خط ۳۱۴: | ||
[[جنگ اول اعراب و اسرائیل]] | [[جنگ اول اعراب و اسرائیل]] | ||
[[کودتای آمریکا و حکومت سرهنگ ها در سوریه]] | |||
[[کودتای آمریکایی حسنی الزعیم]] | [[کودتای آمریکایی حسنی الزعیم]] | ||
خط ۳۵۳: | خط ۳۲۸: | ||
[[سوسیالیسم ناصری در سوریه]] | [[سوسیالیسم ناصری در سوریه]] | ||
تشکیل جمهوری متحده عربی | [[تشکیل جمهوری متحده عربی مصر و سوریه]] | ||
[[کودتای النحلاوی در سوریه]] | [[کودتای النحلاوی در سوریه]] | ||
خط ۳۹۹: | خط ۳۷۴: | ||
[[گروه های احیای جامعه مدنی در سوریه]] | [[گروه های احیای جامعه مدنی در سوریه]] | ||
بیانیه | [[بیانیه های دمشق و بیروت - دمشق]] | ||
[[بهار عربی]] | [[بهار عربی]] | ||
خط ۴۱۷: | خط ۳۹۲: | ||
[[دلایل ماندگاری بشار اسد]] | [[دلایل ماندگاری بشار اسد]] | ||
=== | === [[جامعه و نظام اجتماعی سوریه]] === | ||
جامعه سوریه | [[جامعه سوریه]] | ||
[[نظام اجتماعی سوریه]] | [[نظام اجتماعی سوریه]] | ||
[[طبقات و قشرهای اجتماعی سوریه]] | [[طبقات و قشرهای اجتماعی سوریه]] | ||
[[نهاد خانواده سوریه]] | [[نهاد خانواده سوریه]] | ||
[[خشونت ها و آسیب های خانواده در سوریه]] | [[خشونت ها و آسیب های خانواده در سوریه]] | ||
[[زنان در سوریه]] | [[زنان در سوریه]] | ||
[[آسیب شناسی اجتماعی در سوریه]] | [[آسیب شناسی اجتماعی در سوریه]] | ||
[[نظام اقتصادی سوریه]] | [[نظام اقتصادی سوریه]] | ||
خط ۵۲۷: | خط ۴۲۸: | ||
[[اثرات بحران سوریه بر نظام سلامت]] | [[اثرات بحران سوریه بر نظام سلامت]] | ||
[[ورزش در سوریه]] | [[ورزش در سوریه]] | ||
=== [[سیاست و حکومت سوریه]] === | |||
=== | |||
[[قانون اساسی سوریه]] | [[قانون اساسی سوریه]] | ||
خط ۵۵۴: | خط ۴۳۹: | ||
[[قوه قضائیه سوریه]] | [[قوه قضائیه سوریه]] | ||
[[نمادهای ملی سوریه]] | [[نمادهای ملی سوریه]] | ||
خط ۵۸۵: | خط ۴۴۴: | ||
[[آلبوم پرچم های سوریه]] | [[آلبوم پرچم های سوریه]] | ||
=== [[نظام فرهنگی سوریه]] === | |||
=== | |||
[[مدیریت فرهنگی سوریه]] | [[مدیریت فرهنگی سوریه]] | ||
خط ۶۱۸: | خط ۴۷۳: | ||
[[سیاستگذاری فرهنگی سوریه]] | [[سیاستگذاری فرهنگی سوریه]] | ||
[[شخصیت ها و مفاخر فرهنگی سوریه]] | |||
[[شخصیت ها و مفاخر فرهنگی سوریه]] | |||
[[بازار کتاب در سوریه]] | [[بازار کتاب در سوریه]] | ||
[[صنعت گردشگری سوریه]] | |||
صنعت گردشگری سوریه | |||
[[کوه قاسیون سوریه]] | [[کوه قاسیون سوریه]] | ||
خط ۷۲۶: | خط ۵۱۱: | ||
[[كساب در سوریه]] | [[كساب در سوریه]] | ||
[[سواحل رأس البسيط سوریه]] | [[سواحل رأس البسيط سوریه]] | ||
[[رأس ابن هانی در سوریه]] | [[رأس ابن هانی در سوریه]] | ||
خط ۷۹۸: | خط ۵۸۳: | ||
[[دیر سیده صیدنایا در ریف دمشق]] | [[دیر سیده صیدنایا در ریف دمشق]] | ||
[[آثار فرهنگی، تاريخی و طبيعی ثبت شده سوریه در ميراث جهانی|آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی ثبت شده سوریه در میراث جهانی]] | |||
[[آثار فرهنگی، تاريخی و طبيعی ثبت شده سوریه در ميراث جهانی | |||
=== [[ادیان در سوریه]] === | |||
[[مسيحيت در سوریه]] | [[مسيحيت در سوریه]] | ||
خط ۸۲۳: | خط ۶۰۴: | ||
[[مسیحیان مارونی سوریه]] | [[مسیحیان مارونی سوریه]] | ||
مراکز مذهبی مسیحیت در سوریه | [[مراکز مذهبی مسیحیت در سوریه]] | ||
[[اسلام و مسلمانان سوریه]] | [[اسلام و مسلمانان سوریه]] | ||
خط ۸۴۱: | خط ۶۲۰: | ||
[[مصائب شیعه در شام بعد از حمدانیان]] | [[مصائب شیعه در شام بعد از حمدانیان]] | ||
[[انشعابات علویان در سوریه]] | |||
علویان در سوریه | [[علویان در سوریه]] | ||
[[اسماعیلیه]] | [[اسماعیلیه]] | ||
خط ۹۲۲: | خط ۷۰۱: | ||
[[جایگاه دین در جامعه و سیاست سوریه]] | [[جایگاه دین در جامعه و سیاست سوریه]] | ||
[[یهودی ها در سوریه]] | [[یهودی ها در سوریه]] | ||
=== [[فرهنگ عمومی سوریه]] === | |||
[[آداب و رسوم سوریه]] | |||
=== | |||
[[مراسم خواستگاری و ازدواج در سوریه]] | [[مراسم خواستگاری و ازدواج در سوریه]] | ||
خط ۹۸۴: | خط ۷۲۹: | ||
[[حکیم احیقار (لقمان) در سوریه]] | [[حکیم احیقار (لقمان) در سوریه]] | ||
[[داستان خیر و شر سوریانی]] | [[داستان خیر و شر سوریانی]] | ||
[[داستان شنگول و منگول سوریانی]] | [[داستان شنگول و منگول سوریانی]] | ||
خط ۹۹۸: | خط ۷۴۳: | ||
[[موزه جنگ تشرین سوریه]] | [[موزه جنگ تشرین سوریه]] | ||
کتابخانه | [[کتابخانه های مهم سوریه]] | ||
کتابخانه ملی اسد | [[کتابخانه ملی اسد]] | ||
[[کتابخانه ظاهریه در سوریه]] | [[کتابخانه ظاهریه در سوریه]] | ||
خط ۱٬۰۰۷: | خط ۷۵۲: | ||
[[کتابخانه دانشگاه دمشق]] | [[کتابخانه دانشگاه دمشق]] | ||
[[کتابخانه دانشگاه حلب]] | [[کتابخانه دانشگاه حلب]] | ||
=== [[زبان و ادبیات سوریه]] === | |||
=== | |||
[[زبان و گویش های متداول در سوریه]] | [[زبان و گویش های متداول در سوریه]] | ||
خط ۱٬۰۷۵: | خط ۸۰۴: | ||
[[ادبیات کودک و نوجوان در سوریه]] | [[ادبیات کودک و نوجوان در سوریه]] | ||
[[نقد ادبی در سوریه]] | [[نقد ادبی در سوریه]] [[هنر سوریه]] | ||
[[انجمن ها و نهادهای هنری در سوریه]] | [[انجمن ها و نهادهای هنری در سوریه]] | ||
خط ۱٬۰۹۷: | خط ۸۱۱: | ||
[[اولین کنفرانس هنرهای زیبا عرب در دمشق]] | [[اولین کنفرانس هنرهای زیبا عرب در دمشق]] | ||
[[موسیقی در سوریه]] | [[موسیقی در سوریه]] | ||
خط ۱٬۱۱۱: | خط ۸۲۳: | ||
[[تئاتر و هنرهای نمایشی سوریه]] | [[تئاتر و هنرهای نمایشی سوریه]] | ||
[[گروه های نمایشی مشهور دمشق]] | [[گروه های نمایشی مشهور دمشق]] | ||
خط ۱٬۱۳۶: | خط ۸۴۶: | ||
[[محمد شاهین]] | [[محمد شاهین]] | ||
[[ | [[هنر پیشه های مشهور سوریه]] | ||
[[ | [[هنر پیشه های مخالف رژیم اسد]] | ||
[[جشنواره فیلم دمشق]] | [[جشنواره فیلم دمشق]] | ||
[[نقاشی سوریه]] | [[نقاشی سوریه]] | ||
خط ۱٬۱۷۳: | خط ۸۷۳: | ||
[[چین]]؛ [[ژاپن]]؛ [[روسیه]]؛ [[مصر]]؛ [[کوبا]]؛ [[تونس]]؛ [[کانادا]]؛ [[افغانستان]]؛ [[سنگال]]؛ [[لبنان]]؛ [[آرژانتین]]؛ [[تایلند]]؛ [[فرانسه]]؛ [[اسپانیا]]؛ [[مالی]]؛ [[ساحل عاج]]؛ [[سودان]]؛ [[اردن]]؛ [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]]؛ [[قطر]]؛ [[سیرالئون]]؛ [[اتیوپی]]؛ [[اوکراین]]؛ [[بنگلادش]]؛ [[سریلانکا]]؛ [[امارات متحده عربی]]؛ [[قزاقستان]]؛ [[تاجیکستان]]؛ [[گرجستان]] | [[چین]]؛ [[ژاپن]]؛ [[روسیه]]؛ [[مصر]]؛ [[کوبا]]؛ [[تونس]]؛ [[کانادا]]؛ [[افغانستان]]؛ [[سنگال]]؛ [[لبنان]]؛ [[آرژانتین]]؛ [[تایلند]]؛ [[فرانسه]]؛ [[اسپانیا]]؛ [[مالی]]؛ [[ساحل عاج]]؛ [[سودان]]؛ [[اردن]]؛ [[زیمبابوه در یک نگاه|زیمبابوه]]؛ [[قطر]]؛ [[سیرالئون]]؛ [[اتیوپی]]؛ [[اوکراین]]؛ [[بنگلادش]]؛ [[سریلانکا]]؛ [[امارات متحده عربی]]؛ [[قزاقستان]]؛ [[تاجیکستان]]؛ [[گرجستان]] | ||
== | == منبع اصلی == | ||
نسخهٔ کنونی تا ۲۳ نوامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۶:۴۴
اثر پیش رو، تقریباً ساختاری دانشنامهای دارد. دانشنامه یا دائرةالمعارف (encyclopedia)، معمولاً حاوی اطلاعاتی در قالب مدخلهایی (Entries) از یک سرمدخل است؛ مثل همین کتاب که شامل سرفصلهای مهم شناخت «سوریه» است؛ با این تفاوت که دانشنامه، معمولاً مجموعهای از مقالات مرتبط، به ترتیب الفبایی است؛ اما این کتاب، حسب نیاز، از یک منطق یا سنت ویژه مربوط به این دست از آثار، تبعیت میکند و هر مدخل، گزیدهای کاربردی برای آشنایی مدیران فرهنگی فراهم آورده است که ای بسا از دانشنامه نگاری سخت تر باشد؛ زیرا گام به گام بایستی به اهمیت و اولویت اطلاعات توجه و اشراف داشت.
دانشنامهنگاری به نوعی «آموزش عمومی» یا مستمر یا شکلی از دانشافزایی، است و هرچند اصطلاح «آموزش عمومی» بیشتر تداعیکننده آموزشهای مدرسهای است؛ ولی شکل جدید دانشنامهنگاری، بعد از عصر روشنگری، به عنوان عنصری در کنار مراکز آموزشی، مواد لازم آموزش تکمیلی را تأمین کردهاست؛ خصوصاً برای کسانی که مستقیماً امکان بهرهوری از تحصیلات تکمیلی را ندارند و یا در کار خود، نیاز به دانشهای میانی متعددی دارند؛ مثل مدیران اجرایی فعال در حوزه فرهنگ.
در تولید محتوای مداخل این کتاب، چند رویکرد اصلی موردتوجه بوده است:
اول: اگرچه تمام اطلاعات این کتاب، علمی و مستند است و ارجاعات دقیق، به غایت، اعمال شده است؛ اما یک مقاله علمی به معنی واقعی کلمه محسوب نمیشود؛ به عنوان مثال، چالشهای رسیدن از معلوم به مجهول، نوعاً حذف شده است؛ مگر در مواقع لازم؛ زیرا هدف، دریافت اطلاعات است و نه تحلیل کامل آنها و نه حتی توصیف کامل با تمام جزئیات که در این صورت، برای هر مدخلی، باید کتابی به نگارش درمیآمد.
دوم: نصّ کتاب، یک تعریف منطقی گسترده، فرض شده است؛ یعنی همانطور که در تعریف، به عنوان یک حد منطقی، جنس و فصل باید به دقت انتخاب شوند و در مجموع، شناختی جامع و مانع ارائه گردد، اطلاعات هر قسمت از این کتاب نیز گزیده مناسبی از تمام اطلاعات مربوط و مرتبط است و الا اطناب و ایجاز بیجا، مُخلّ و مُمِل میشد و نتیجه مطلوب حاصل نمیگشت.
سوم: تمام تلاش نویسنده آن بوده است که نثر کتاب، عاری از هرگونه ابهام و پیچیدگی باشد؛ البته نه بدان حد که صورت ابتذال بگیرد؛ بلکه رسایی عبارات، به حدی باشد که انگیزه همراهی کافی در هر بابی، بین نویسنده و خوانننده صورت پذیرد.
چهارم: این کتاب، تقریباً حاوی تمام شاخههای اصلی علوم انسانی است؛ یعنی ادبیات، فلسفه، عرفان، تاریخ، جغرافیا، جامعهشناسی، سیاست، اقتصاد، روانشناسی، هنر و... به همین دلیل، چالش اصلی، توانایی نگارنده در تمام این ابواب خواهد بود که صد البته صددرصد نیست؛ به همین دلیل، قطعاً به هیچ روی، مدعا، موفقیت کامل در تمام جزئیات نیست که همه چیز را همگانی دانند که زاده نشدهاند؛ اما به قطع و یقین، این اوراق در آنچه به درستی برای چنین اثری بایستی بیان میشد- بسیار بیش از آنچه پیش از این، در آثار مشابه به نگارش درآمده است- به هدف نزدیک شده است؛ با این حال، نگارنده و خواننده، در اول وصف این تمدن و فرهنگ غنی ایستادهاند و مستغنی از مطالعات تکمیلی نخواهند بود.کتاب جامعه و فرهنگ سوریه، پژوهشی است که کلیۀ بخشهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن کشور را بهصورت جامع مورد بررسی و در 12 فصل ارائه شده است[۱]. فهرست این موضوعات عبارت است از:
جغرافیای طبیعی و انسانی سوریه
جغرافیای طبیعی سوریه
رشتهکوههای ساحلی مدیترانه در غرب
جغرافیای انسانی سوریه
ساختار و پراکندگی جمعیتی سوریه
گرایش های دینی اقلیت های قومی سوریه
تاریخ سوریه
امپراتوران سوری نژاد حامی مسیحیت
سوریه در اشغال و قیمومیت فرانسه
کودتای آمریکا و حکومت سرهنگ ها در سوریه
تشکیل جمهوری متحده عربی مصر و سوریه
درگیری های حزب بعث و اخوان المسلمین سوریه
ماجرای دانشکده توپخانه در سوریه
منشور ملی اقدام مشترک عراق و سوریه
انتخابات ریاست جمهوری در سوریه
گروه های احیای جامعه مدنی در سوریه
بیانیه های دمشق و بیروت - دمشق
جامعه و نظام اجتماعی سوریه
خشونت ها و آسیب های خانواده در سوریه
گزارش دفتر اقتصادی ایران در حلب
اثرات بحران سوریه بر نظام سلامت
سیاست و حکومت سوریه
نظام فرهنگی سوریه
وزارت فرهنگ و ارشاد ناسیونالیستی سوریه
نهادها و سازمانهای فرهنگی سوریه
موسسه عالی هنرهای دراماتیک سوریه
زیارتگاه سرهای شهدای کربلا در سوریه
مقام رأس الحسين (ع) در مسجد امـوی سوریه
مقام امام زين العابدين (ع) در مسجد اموی
محل دفن سر حضرت یحیی (ع) در مسجد اموی سوریه
کلیسای یوحنای تعمیددهنده در سوریه
کلیسای جامع حضرت مریم در سوریه
کلیسا یا خانه سنت حنانیای دمشق
آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی ثبت شده سوریه در میراث جهانی
ادیان در سوریه
مسیحیان ارتدوکس یونانی در سوریه
مسیحیان کاتولیک ملکایتی سوریه
کلیساهای ارامنه پروتستان سوریه
نصیریان و حکومت سیف الدوله حمدانی
مصائب شیعه در شام بعد از حمدانیان
فرایض دینی و اخلاق در باور دروزیان
اسلامگرایان افراطی در بحران سوریه
گروههای سلفی تکفیری وابسته به داعش
جایگاه دین در جامعه و سیاست سوریه
فرهنگ عمومی سوریه
مراسم خواستگاری و ازدواج در سوریه
اساطیر و افسانهها و قصههای عامیانه در سوریه
حماسه نبرد نینورت و انزو در سوریه
اسطوره آفرینش انسان برگزیده اداپا در سوریه
افسانه اساطیری و عاشقانه نرگال و ارشکیگل
زبان و ادبیات سوریه
زبان و گویش های متداول در سوریه
تاریخ ادبیات و سبکهای ادبی سوریه
انجمن ها و نهادهای هنری در سوریه
موسسه عالی هنرهای زیبا در سوریه
اولین کنفرانس هنرهای زیبا عرب در دمشق
مشاهیر ادبیات نمایشی جدید سوریه
نیز نگاه کنید به
چین؛ ژاپن؛ روسیه؛ مصر؛ کوبا؛ تونس؛ کانادا؛ افغانستان؛ سنگال؛ لبنان؛ آرژانتین؛ تایلند؛ فرانسه؛ اسپانیا؛ مالی؛ ساحل عاج؛ سودان؛ اردن؛ زیمبابوه؛ قطر؛ سیرالئون؛ اتیوپی؛ اوکراین؛ بنگلادش؛ سریلانکا؛ امارات متحده عربی؛ قزاقستان؛ تاجیکستان؛ گرجستان
منبع اصلی
- ↑ شنی، کریم( 1400). فرهنگ و تاریخ سوریه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)